حجتالاسلام محمدرضا جواهری، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفتوگو با
ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بینالمللی قرآن و عترت مشهد، با بیان اینکه ماه رمضان ماه بهار قرآن است و در این ماه شریف برگزاری نمایشگاه قرآن بسیار مناسب است، اظهار کرد: از این رو وظیفه نظام جمهوری اسلامی ایران و مراکز فرهنگی این است که به نمایشگاه قرآن به عنوان یک اصل فراموش نشدنی توجه کند و طی سال نیز جهت فراهم ساختن اجرای احکام قرآنی به وظایف خود عمل کند.
وی برگزاری نمایشگاه قرآن را یک ضرورت دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران بر اساس قرآن پدید آمد و راهنمای این انقلاب نیز قرآن بود. بر همین اساس ما باید در جهت تداوم انقلاب اسلامی از قرآن استفاده و به همه دستهای آن نیز توجه کنیم چرا که این کتاب خدا و آخرین کتاب آسمانی مسلمانان در همه زمینهها راهگشا و راهنمای همه مردم در همه اعصار بوده است.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان مسئولان این حوزه باید با تمام امکاناتی که در اختیار دارند، تلاش کنند تا همه مردم جذب قرآن شوند. ترتیل، قرائت، تلاوت، روخوانی و تجوید فعالیتهای ارزشمند و خوبی است که میتوان در این مسیر از آن استفاده کرد اما همه این امور باید به گونهای صورت گیرد که ما را در جهت فهم، تدبر و بهرهبرداری از قرآن یاری کند.
قرآن باید کتاب حیات و نه کتاب مرگ باشد
جواهری با تاکید بر اینکه ما در کشور خود، در راستای عمل به قرآن با مشکلاتی مواجه هستیم، عنوان کرد: بر این اساس مسئولان و مدیران باید بیش از این به قرآن توجه کنند و به این کتاب آسمانی روی آورند. قرآن باید کتاب حیات و نه کتاب مرگ باشد چرا که خداوند قرآن را برای هدایت انسانها نازل کرد و چه بسا که این هدایتها باید در زمان حیات و نه در زمان پس از مرگ صورت گیرد.
وی ادامه داد: البته که قرآن با درسهای زیادی درباره سفر پر رمز و راز آخرت و معاد همراه است که باید به فراگیری آنها نیز بپردازیم اما حقیقت قرآن، زنده کردن و هدایت ما انسانهاست.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: بنابراین نمایشگاه قرآن باید همین نقش را داشته باشد؛ دلها را با قرآن انس دهد و زنده کند و همه عوامل مشروع جذب کودکان و نوجوانان به سوی قرآن نیز از طریق برگزاری نمایشگاه قرآنی شناسایی شود و همه آن عوامل نیز در برگزاری آن به کار گرفته شود.
بیتوجهی به شیوههای پویا برای پیوند نسل جوان با قرآن
جواهری گفت: در واقع با توجه به اینکه هزینههای زیادی در این راستا صرف میشود و مردم وقت خود را برای حضور در نمایشگاه میگذارند، باید عوامل عدم و یا کمی استقبال از نمایشگاه بررسی شود و در نهایت به این نتیجه رسید که آیا شیوههای خوب، پویا، شادیبخش و مهارتهای پیوند نسل جوان با قرآن طی نشده یا تبلیغات شایستهای از سوی رسانههای گروهی مانند صدا و سیما و همچنین سایر رسانهها صورت نگرفته است؟
وی اضافه کرد: این روزها باید تیتر اصلی روزنامهها، برگزاری نمایشگاه قرآن باشد. روزنامهها باید داوطلبانه و بدون دریافت هزینهای تیتر اولشان، نمایشگاه قرآن باشد تا مردم از نمایشگاه قرآن باخبر شوند و بدانند که چنین برنامهای وجود دارد و برای بازدید حضور پیدا کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در این میان یکی از رسالتهای مهم سایتهای خبری و سایر رسانههایی که فعالیت خبری دارند نیز این است که به معرفی این نمایشگاه بپردازند و گزارشهای زنده، پی در پی و روزانهای ارائه دهند و تلاش کنند تا زمینه رفت و آمد به نمایشگاه فراهم شود و به نوعی مردم از این فضای معنوی استفاده کنند تا از این طریق به قرار گرفتن نمایشگاه قرآن در مسیر صحیح خود کمک کنند.
جواهری عنوان کرد: همچنین صدا و سیما نیز از طریق پخش زنده از نمایشگاه و مصاحبه با افراد حاضر در نمایشگاه میتواند به رسالت خبری خود دست یابد چرا که این رسانه به گونهای است که همه مردم از آن استفاده میکنند و برای آنها نیز قابل لمس است. بر همین اساس آنها با اطلاع یافتن از برگزاری چنین برنامهای، قطعا از آن بازدید خواهند داشت.
انتهای پیام