هدایت فکری؛ نخستین گام برای پیمودن مسیر کمال و دسترسی به سلامت
کد خبر: 1309323
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۰۰:۵۴

هدایت فکری؛ نخستین گام برای پیمودن مسیر کمال و دسترسی به سلامت

گروه سلامت: معاون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اهمیت هدایت فکری فرد در رسیدن به سلامت کامل، گفت: هدایت فکر اولویت و اهمیت بسزایی در ایجاد انگیزه و سلامت دارد که همه انبیا نیز به این امر اهتمام داشتند.


حجت‌الاسلام والمسلمین محمدناصر سقای بی‌ریا، معاون پژوهشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با اشاره به اینکه انسان سالم دارای تعاریف مختلفی است، گفت: از ابعاد مختلف می‌شود به سلامت انسان نگریست زیرا وجود انسان دارای ابعاد مختلف است و بر همین مبنا تعارف مختلفی از سلامت با تاکید بر هر کدام از این ابعاد می‌توان ارائه کرد.



تعریف انسان کامل از منظر کلی



وی با اشاره به تعریفی از انسان کامل از منظر کلی، گفت: در یک تعریف کلی انسان سالم و کامل فردی است که با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های وجودی که خداوند متعال در وجود او نهاده در مسیری که هدف خلقت اوست و او را به کمال مطلوب می‌رساند حرکت کند.



ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های فطری در رسیدن به کمال مطلوب



حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا با اشاره به ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت‌های فطری در رسیدن به کمال مطلوب، گفت: خداوند ظرفیت‌ها و نیازهایی را به صورت فطری در وجود آدمی نهاده که برای رسیدن به کمال مطلوب و هدف نهایی خلقت باید از آنها استفاده و نیازهای فطری خود را مرتفع کند و در این صورت چنین انسانی، قدم در مسیر کمال نهاده است و از سلامت کامل برخوردار است.












 حجت الاسلام سقای بی ریا:

در یک تعریف کلی انسان سالم و کامل فردی است که با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های وجودی که خداوند متعال در وجود او نهاده در ان مسیری که هدف خلقت اوست و او را به کمال مطلوب می‌رساند حرکت کند


برآورده کردن هماهنگ و متناسب تمام نیازهای برای دستیابی به سلامت



وی افزود: برای دستیابی به این سلامت و کمال باید انسان از تمام ظرفیت‌های وجودی خود استفاده کند و در برآورده کردن تمام نیازهای خود به صورت هماهنگ و متناسب با یکدیگر تلاش کند تا به تدریج به هدف خلقت که دسترسی به کمال مطلوب است دست یابد.



حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا گفت: چنین انسانی دارای سلامت همه جانبه فکری، روانی، انگیزشی و اجتماعی و .. است که با توجه به ابعاد مختلف وجودی و صفاتی رشد یافته و متجلی شده و می‌توان چنین انسانی را انسان سالم رو به رشد مطلوب معرفی کرد.



نخستین گام برای دستیابی به سلامت کامل و کمال مطلوب



وی با اشاره به نخستین گام برای دستیابی به سلامت کامل و کمال مطلوب که هدف خلقت است، افزود: لازم است با در نظر گرفتن اولویت‌های وجودی برای ارتقای ابعاد مختلف وجود انسان تلاش کرد تا در سایه ارتقای این بعد وجود، سلامت دیگر ابعاد وجود نیز رقم خورده و ارتقا یابد گرچه سلامت انسان در هر بعدی به خطر افتد دیگر ابعاد را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.



اولویت هدایت فکری برای پیمودن مسیر سلامت و کمال



حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا با اشاره به اینکه یک بیماری جسمانی روح انسان را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد، بیان کرد: از سوی دیگر سلامت روانی نیز جسم انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد به طوری‌که اگر فکر فرد در مسیر صحیح هدایت قرار نگیرد به واقعیات وجود نرسیده و رفتار طوری تحت تاثیر قرار می‌گیرد که سلامت دیگر ابعاد نیز به مخاطره می‌افتد.



وی با اشاره به ضرورت تامین و ارتقای سلامت همه ابعاد وجودی در انسان، تاکید کرد: اگر چه همه ابعاد وجودی مهم هستند و بر یکدیگر تاثیرگذار هستند اما برخی از ابعاد وجودی از اهمیت بالاتری برخوردارند به طوری‌که عقب ماندگی انسان در این ابعاد ساحت وجودی او را به خطر انداخته و انسان را از رسیدن به اهداف نهایی خلقت باز می‌دارد.



حجت‌الاسلام سقای بی‌ریا با اشاره به اهمیت بسزای هدایت فکری فرد در ارتقای سلامت او و دستیابی به سلامت کامل، گفت: ابعاد مختلف سلامت در فردی که با هدایت صحیح فکری از سلامت فکری برخوردار است ارتقا می‌یابد بنابراین هدایت فکر اولویت و اهمیت بسزایی در ایجاد انگیزه و سلامت دارد که همه انبیا نیز به این امر اهتمام داشتند.

captcha