تصمیم‌گیری قطعی درباره مصوبات قرآنی منوط به نظر شورای نگهبان است
کد خبر: 2623431
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی:

تصمیم‌گیری قطعی درباره مصوبات قرآنی منوط به نظر شورای نگهبان است

گروه فعالیت‌های قرآنی: فرهنگی با اشاره به مصوباتی که درخصوص بودجه‌های فعالیت‌های قرآنی در تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت در مجلس مطرح شده بود، اظهار کرد: ایراداتی وجود دارد که باعث می‌شود با عدم تأیید شورای نگهبان، مجلس به تصمیم‌گیری قطعی درخصوص مصوبات قرآنی دست نیابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان شرقی، محمدحسین فرهنگی، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی و منتخب مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی امروز، 29 آذر در نشست خبری با خبرنگاران که به میزبانی جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در سالن کنفرانس این نهاد برگزار شد، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درخصوص تحقق بودجه نیم‌درصدی مصوب درسال 90 برای فعالیت‌های قرآنی درسطح کشور و استان‌ها، اظهار کرد: علاوه بر این بودجه مذکور، اخیرا نیز در تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت هم که در مجلس مطرح بود، مصوباتی درخصوص بودجه فعالیت‌های قرآنی و تخصیص بعضی امتیازات نظیر رایگان کردن هزینه آب، برق، گاز و... مساجد و مراکز قرآنی دیگر در مجلس مطرح شد که فعلا به تأیید شورای نگهبان نرسیده است.

وی تأکید کرد: لذا باید منتظر نظر شورای نگهبان باشیم تا تخصیص بودجه از حالت سالانه خارج شده و تبدیل به قانون دائمی شود که در آن‌صورت درصد هرساله به‌طور دقیق محاسبه شده و برآورد آن اعلام می‌شود.

فرهنگی تصریح کرد: البته دولت و معاونت برنامه‌ریزی یا سازمان مدیریت با این شیوه بودجه‌ریزی درصدی علاوه بر حوزه‌های قرآنی، در بسیاری ازبخش‌ها، مخالف هستند و دلیل مخالفتشان هم این است که وقتی بودجه را در قانون دائمی با درصدبندی‌های مختلف نیم، یک، هشت و... تقسیم می‌کنید، دیگر بودجه سالانه معنا ندارد؛ که این امر بارها در مجلس مطرح شد که طرح چنین ایراداتی باعث گردید مجلس نتواند به تصمیم‌گیری قطعی درخصوص مصوبات قرآنی دست یابد.

وی افزود: مجلس همچنان مصوباتی درخصوص بودجه‌های قرآنی دردست دارد که عملیاتی شدن این مصوبات منوط به اعلام نظر شورای نگهبان است و ارقام آن را نیز بعداز تصویب نهایی می‌توان اعلام کرد.

مذاکرات هسته‌ای در بحث محتوایی پیشرفت چندانی نداشته است
منتخب مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مذاکرات هسته‌ای در بحث محتوایی پیشرفت چندانی را شاهد نیستیم، گفت: به جزء توافقات اولیه درحد توقف برخی اقدامات هسته‌ای ایران و تسهیل پیگیری منابع ایران درخارج ازکشور، اتفاق خاصی در سری جدید مذاکرات صورت نگرفته است؛ چراکه طرف مقابل میخواست درخصوص موضوعات جدیدی مثل بنیه دفاعی کشور و موضوع موشکی و نظایر آن وارد بحث شود که هیأت ایرانی مطلقا اجازه این کار را به آنان نداد.

وی ادامه داد: مشکل دیگر مسئله تحریم‌هاست، آنان خواستار اقدامات جدید و پذیرش تعهدات جدیدی از سوی ایران بودند، بدون اینکه تحریم‌ها برداشته شود که هیأت ایرانی نیز از مواضع خود کوتاه نیامده و خواستار لغو تحریم‌ها بدون احتساب مدت طولانی شده است؛ چراکه معتقد است وقتی طرف ایرانی به تعهدات خود تاکنون عمل کرده، چرا باید تحریم‌ها در طولانی‌مدت و به تدریج برداشته شود؟

حضور شرکت‌های سرمایه‌گذاری در ایران، از نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای است
فرهنگی با بیان اینکه ازنگاهی دیگر مذاکرات هسته‌ای برای کشور ایران در مجامع جهانی توفیقات خوبی داشته است، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌هایی که اخیرا از سوی کشورهای غربی در ایران به‌وقوع می‌پیوندد، از نتایج مثبت مذاکرات هسته‌ای است که گرایش و زمینه را برای سرمایه‌گذران خارجی در داخل کشور تسهیل و فراهم کرده است. اما در عین حال باید بدانیم که هنوز موانع اجرایی و مشکلات گشایش و جابجایی ارز درجای خود باقی است و علت این امر نیز بخاطر شیوه ناصحیح تحریم‌ها و برخورد نامطلوب طرف مقابل است.

نهادهای نظارتی موازی و تشریفاتی، امر نظارت برمفاسد اقتصادی را مشکل می‌کند
این مقام مسئول با تأکید براینکه مبارزه و برخورد جدی با مفاسد اقتصادی مطالبه عمومی است که مربوط به مقطع خاصی هم نمی‌شود، اضافه کرد: به دلیل عمده مشکلاتی که در نظام بانکی کشور وجود دارد و فسادهای کلانی که به‌وقوع پیوسته، باید دستگاه‌های نظارتی با تشکیل کارگروه‌های متخصص و متعهد برعملکرد بانک‌ها، افراد و دستگاه‌ها نظارت کافی و کارآمد داشته باشند که متأسفانه وجود نهادهای نظارتی موازی و تشریفاتی امر نظارت برمفاسد اقتصادی را مشکل می‌کند.

وی نقش بازدارندگی قوه قضائیه را در مبارزه با مفاسد اقتصادی بیشتر از قوه مجریه و مقننه دانست و گفت: پیش ازآنکه در قوانین و ساختارها به مبارزه با فساد توجه شود، باید در رفتارهای مسئولان در رده‌های مختلف ریاستی نظارت و ارزیابی جدی و متداوم صورت پذیرد.

جهاددانشگاهی با ورود به عرصه اقتصادمقاومتی کشور را ازوابستگی به خارج برهاند
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین اذعان کرد: جهاد دانشگاهی جزء نهادهای انقلابی است که همواره درحوزه‌های مختلف و بکر پیشتاز بوده و با روحیه جهادگرانه منشأ اثرات بسیار مفیدی در استان شده است که تأسیس مرکز سلول‌های بنیادی و درمان ناباروری، شاهدی براین ادعاست.

وی با تأکید براینکه بسیار مناسب است جهاددانشگاهی به عرصه اقتصاد مقاومتی بیش ازاین ورود کند، افزود: اقتصاد مقاومتی حوزه بسیار خطیر و متفاوتی است که نظام اداری ما به‌علت بوروکراسی حاکم، آمادگی کمتری برای ورود به موضوعات انقلابی و تحول‌گرایانه دارد؛ اما جهاد دانشگاهی به‌خاطر داشتن روحیه پویا و نهادی خود، به‌جای صفت ایستایی و اداری می‌تواند در این راستا بهتر عمل کند و با تدوین راهکارهای عملی، شیوه‌نامه‌هایی برای صنعت، کشاورزی، تولید و... ارائه کند.

فرهنگی اظهار کرد: دربرخی سندهای راهبردی کشور، ما شاهد نقاط کور و مبهمی هستیم که این حلقه‌های مفقوده، ایران را به کشورهای خارجی وابسته می‌کند. متأسفانه هیچ مرجعی ازجمله وزارت صنایع هم به فکر شناسایی و برنامه‌ریزی برای رفع این معضلات و نقاط کور نیست که نتیجه آن وابستگی همیشگی است.

وی ادامه داد: و این درحالیست که در اقتصاد مقاومتی برعکس این امر مطرح شده و تأکید می‌شود تاجائیکه امکان دارد کشور را از وابستگی برهانیم؛ به‌طور مثال درایران برخی صنایع لوازم خانگی، قطعات خودرو و یا دیگر سازه‌های موردنیاز بخش صنعت و... وجود دارند که علی‌رغم اینکه تولید آن در داخل نیازمند رفع پیچیدگی‌های دشوار و سرمایه‌گذاری‌های کلان نیست، اما از خارج وارد می‌شود و وابستگی ایران را عمیق‌تر می‌کند.

منتخب مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: نهادهای علمی و پژوهشی دانشگاهی و به‌ویژه جهاد دانشگاهی با تکیه بر سبقه درخشان خود می‌تواند در این عرصه‌ها ورود کرده و با شناسایی این منافذ، درصدد پرکردن خلأهای موجود برآید تا به تدریج سند راهبردی کشور از وابستگی به خارج رها شود و درراه توسعه و پیشرفت هرچه بیشتر قدم بردارد.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ستار
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۲۹ - ۱۴:۳۱
0
0
با تشکر ویژه از تلاش شما خبرنگاران قرانی در استان آذربایجان شرقی - خدا قوت
اخیرا ایکنای استان فعالیتهای خوبی دارد همینطور به تلاشهایتان ادامه دهید.موفق باشید
captcha