اسلام؛ کامل‌ترین دین/ واجبات این دین، مشروط به عدم زحمت و سختی است
کد خبر: 3340958
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

اسلام؛ کامل‌ترین دین/ واجبات این دین، مشروط به عدم زحمت و سختی است

گروه اندیشه: دین اسلام کامل‌ترین دین‌هاست و قوانین آن برای سعادت انسان تا روز قیامت کافی است، اگر اسلام بایدها و نبایدهای زیادی برای پیروان خود دارد، برای آن است که همواره در مسیر صحیح حرکت کنند و دچار انحراف نابودکننده دین و دنیا نشوند.

بعضی از جوانان خیال می‌کنند که دین اسلام دین ریاضت است، دین سختی کشیدن است، اما مثلاً دین مسیحیت دین نرم و ملایمی است! زیرا در اسلام بایدها و نبایدها زیاد است، باید نماز خواند، باید روزه گرفت، باید خمس و زکات داد، باید حج و جهاد رفت، باید به دیگران کمک کرد، باید امر به معروف و نهی از منکر کرد.
همچنین، نباید زنا کرد، نباید شراب خورد، نباید به نامحرم نگاه کرد، نباید گوشت خوک خورد، نباید رقصید و نباید موسیقی زننده گوش داد، نباید فحش و ناسزا گفت، نباید در مجالس حرام رفت، نباید لواط و استمنا کرد، نباید مساحقه کرد، نباید موی بدن زن و یا زینتش آشکار شود، نباید غیبت کرد، نباید دزدی کرد، نباید مال یتیم خورد و نباید ربا خورد.
اما از این غافل‌اند که دین اسلام کامل‌ترین دین‌هاست و قوانین آن برای سعادت انسان تا روز قیامت کافی است، اگر اسلام بایدها و نبایدهای زیادی برای پیروان خود دارد برای آن است که همواره در مسیر صحیح حرکت کنند و دچار انحراف نابود کننده دین و دنیا نشوند، هر کدام از احکام اسلام فلسفه و علت خاصی دارد که بعضی از این علت‌ها در کتب الهی و کتب مذهبی بیان شده است.
خداوند متعال در آیه 6 سوره مائده فرموده است: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ فاغْسِلُواْ وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَامْسَحُواْ بِرُؤُوسِکُمْ وَأَرْجُلَکُمْ إِلَى الْکَعْبَینِ وَإِن کُنتُمْ جُنُبًا فَاطَّهَّرُواْ وَإِن کُنتُم مَّرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاء أَحَدٌ مَّنکُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاء فَلَمْ تَجِدُواْ مَاء فَتَیَمَّمُواْ صَعِیدًا طَیِّبًا فَامْسَحُواْ بِوُجُوهِکُمْ وَأَیْدِیکُم مِّنْهُ مَا یُرِیدُ اللّهُ لِیَجْعَلَ عَلَیْکُم مِّنْ حَرَجٍ وَلَکِن یُرِیدُ لِیُطَهَّرَکُمْ وَلِیُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ».

خداوند متعال در این آیه مبارکه خداوند متعال می‌فرماید: «اى کسانى‌که ایمان آورده‌‏اید چون به [عزم] نماز برخیزید صورت و دستهایتان را تا آرنج بشویید و سر و پاهاى خودتان را تا برآمدگى پیشین [هر دو پا] مسح کنید و اگر جنب‏‌اید خود را پاک کنید [=غسل نمایید] و اگر بیمار یا در سفر بودید یا یکى از شما از قضاى حاجت آمد یا با زنان نزدیکى کرده‌‏اید و آبى نیافتید پس با خاک پاک تیمم کنید و از آن به‌صورت و دست‌هایتان بکشید خدا نمی‌‏خواهد بر شما تنگ بگیرد لیکن می‌‏خواهد شما را پاک و نعمتش را بر شما تمام گرداند باشد که سپاس [او] بدارید».
همچنین در آیه 78 سوره حج آمده است: «وَجَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِّلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِن قَبْلُ وَفِی هَذَا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهِیدًا عَلَیْکُمْ وَتَکُونُوا شُهَدَاء عَلَى النَّاسِ فَأَقِیمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّکَاةَ وَاعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلَاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلَى وَنِعْمَ النَّصِیرُ».

خداوند متعال در این آیه مبارکه در رابطه با اهمیت نماز فرموده است: «و در راه خدا چنان‌که حق جهاد [در راه] اوست جهاد کنید اوست که شما را [براى خود] برگزیده و در دین بر شما سختى قرار نداده است آیین پدرتان ابراهیم [نیز چنین بوده است] او بود که قبلاً شما را مسلمان نامید و در این [قرآن نیز همین مطلب آمده است] تا این پیامبر بر شما گواه باشد و شما بر مردم گواه باشید پس نماز را برپا دارید و زکات بدهید و به پناه خدا روید او مولاى شماست چه نیکو مولایى و چه نیکو یاورى».
 
قرآن کریم درباره نماز می‌فرماید که: نماز مانع فحشا و منکر می‌شود، شما اگر درباره این آیه بررسی کنید و سری هم به زندان‌های کشور بزنید متوجه می‌شوید که اکثر زندانیان از کسانی هستند که با نماز ارتباطی نداشته‌اند و شاید در عمر خود برای شرکت در نمازجماعت به مسجد نرفته‌اند.
اسلام می‌خواهد با نماز روح آدمی را از چنگال‌های هوای نفس و از وسوسه‌های شیطان نجات بدهد، نماز کمر شیطان‌ها را می‌شکند و گناهان را پاک می‌کند.
گفته شده روزی جوانی در موقع نماز بلند شد و به پیامبر اسلام(ص) گفت: یا رسول‌الله من آلوده‌ام! مرا پاک کن، پیامبر از او رو برگردانیدند و مشغول نماز جماعت شدند بعدا از نماز، باز آن جوان بلند شد و گفت: یا رسول‌الله! من آلوده‌ام! مرا پاک فرما! حضرت فرمود: مگر شما با لباس پاک به این مسجد نیامدی و با ما نماز نخواندی؟ گفت: چرا.فرمود: این نماز تو را از گناهان پاک می‌کند.
در رابطه با واجباتی که باید هر مسلمان بالغی انجام دهد همه آن‌ها مشروط به عدم زحمت و سختی است، مثلاً نماز ایستاده اگر سخت است بنشیند و نشسته بخواند، یا روی صندلی بنشیند و بر روی میز مهر گذاشته سجده کند، اگر ماه رمضان است و روزه برای زن باردار ضرر دارد نباید روزه بگیرد و باید آن‌را موکول به وقت سلامتی کند و نذر اگر کرد و نتوانست انجام دهد اشکالی ندارد و هر موقع توانست انجام بدهد، دیگر احکام واجبات نیز به همین صورت است.

حجت‌الاسلام محمدتقی صرفی‌پور، از کارشناسان مذهبی/ ایکنای لرستان

captcha