نگاهی به فعالیت‌های آیت‌الله علم‌الهدی خراسانی
کد خبر: 3361024
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۳
در محضر علما/۲

نگاهی به فعالیت‌های آیت‌الله علم‌الهدی خراسانی

کانون خبرنگاران نبأ: در راستای معرفی خادمان حوزه اقدام به پرداختن به زندگی و فعالیت‌های برخی از این افراد می‌کنیم که در این گزارش به معرفی آیت‌الله العظمی سید عبدالجواد علم‌الهدی خراسانی، مرجع تقلیدو تولیت حوزه علمیه امام القائم(عج) تهران پرداخته شده است.

به گزارش کانون خبرنگارن نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در راستای بسط  و گسترش فرهنگ حوزوی و معرفی خادمان حوزه که در راستای  پرورش روحانیون و مبلغان گام‌های مؤثری برداشته‌اند، اقدام به پرداختن به زندگی برخی  از این افراد کردیم که در این گزارش به معرفی آیت‌الله العظمی سید عبدالجواد علم‌الهدی خراسانی، مرجع‌تقلید و تولیت حوزه علمیه امام القائم(عج) پرداخته شده است.

این عالم وارسته در گفت‌وگو با خبرنگار کانون نبأ می‌گوید: با عنایات پروردگارمتعال اینجانب درسال 1349 قمری دریک خانه روحانی و مجتهدین درمشهد مقدس نزدیک آستان قدس رضوی به دنیا آمدم و دوران طاغوت رضاخان پهلوی را گذراندم.

در ابتدای سال 1320 که وضع ایران عوض شد و رضاخان رفت، من موفق شدم براینکه درحوزه علمیه مشهد مقدس با تقلید ازآیت‌الله العظمی سیدابوالحسن اصفهانی (قدس سره) مشغول تحصیلات علمی بشوم‌ و به فضل پروردگار برای تکمیل تحصیلات فقه و اصول و معارف الهی با برادرم در سال 1323  به قم هجرت کردیم و تا سال 1348 شمسی درقم  بودیم.

اساتید متعددی را توفیق تشرف به محضرایشان داشتم که تفصیل آن طولانی است؛ فقط دو استاد را عرض می‌کنم، در سال 1330 دوران مصدق و کاشانی امتحان درس کفایه را دادم و به درس آیت‌الله العظمی بروجردی مشرف شدم و تا  سال 1340  که ایشان به عالم اعلی مسافرت فرمودند در این 10 سال درس فقه و اصول آن بزرگوار را در سه جلد نوشته‌ام.

در سال 31 مشرف شدم درس خارج حضرت آیت‌الله العظمی خمینی، بنیان گذارجمهوری اسلامی ایران؛ این سعادت برای من خیلی عظیم بود که درس‌های بزرگوار را هم صبح هم عصر اصول و فقه را توانستم بنویسم و نوشته‌ام در چهارجلد الان محفوظ است.

درسال 1343 که آن بزرگوار را به ترکیه بردند ما دیگر از درس ایشان محروم ماندیم، باز شروع کردیم به درس‌ها و بحث‌ها در میان حوزه علمیه قم تا 1348 شمسی که دستگاه طاغوت و ساواک ما را به زندان بردند؛ درآن جا از من التزام براین گرفت که دستور از مرکز آمده است که باید شاگردان خمینی با اهل بیتشان از قم بروند بیرون بنابرین من دعوت مردم تهران را پذیرفتم.

اینجا در تهران مسجدی به نام مسجد صاحب‌الزمان(عج) در خیابان شاپور آن روز، برای من قبلا آماده  کرده بودند، من منتقل به تهران شدم، دوستان خیریه جمع شدند و چهار ساختمان را خریدند و در اختیار من گذاشتند تا من بتوانم حوزه علمیه الامام القائم را تأسیس کنم و به فضل پروردگار از آن سال تا به حالا مشغول تحصیلات تدریس درس فقه و اصول و علم کلام هستم.

در پایان، خاطره‌ای ذکر می‌کنم از توصیه امام در بهترین دعا، حضرت امام در یک جلسه‌ای که آقای مشکینی برای ایشان دعا کردند که تا آمدن امام زمان(عج) باشید و چه و چه را که خواستند، فرمودند بهترین دعا آن است که از مولای خودتان حسن عاقبت بخواهید که إن شاءالله عاقبت به خیر باشید و خداوند اعلی ما را خادم دین إن شاءالله از دنیا ببرد.

علیرضا برومند

captcha