زیربنایی‌ترین وجه تربیت، تربیت دینی بر مبنای‌ معنویت است
کد خبر: 3455463
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴

زیربنایی‌ترین وجه تربیت، تربیت دینی بر مبنای‌ معنویت است

گروه اندیشه: کارشناس پژوهش‌های کاربردی تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: زیربنایی‌ترین وجه تربیت، تربیت فلسفی بر مبنای اخلاق، دین و معنویت است.

علی دژبانی، کارشناس پژوهش‌های کاربردی تبلیغات اسلامی اردبیل در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اردبیل، اظهار کرد: تربیت عقلانی و مذهبی بنیان خانواده و ریشه آن را مستحکم می‌کند. تربیت فلسفی و دینی چهارچوب ذهنی کودک را در رابطه با دنیا شکل می‌دهد و روابط چهارگانه انسان با خود، خدا، طبیعت و محیط (اطرافیان) را تعریف می‌کند.
وی اظهار کرد: ماموریت انسان در جهان کدام است هدف از آفرینش انسان چیست امانت جسم و روح در دست انسان چگونه باید استفاده شود و سئوالاتی از این قبیل در تربیت فلسفی و مذهبی کودکان و نوجوانان مطرح است. کودکانی که در خانواده‌های دارای تربیت فلسفی و معنوی رشد و تربیت پیدا می‌کنند معمولا موفق‌تر، دارای ثبات شخصیتی بوده و میزان آسیب‌پذیری روانی و اجتماعی در آنان کمتر است تا کودکانی که در خانواده‌های غیر فلسفی و عقلانی بزرگ می‌شوند.
دژبانی افزود: متاسفانه خانواده‌های امروزی در تربیت جسمانی، علمی، شناختی و فیزیکی کودکان رقابت دارند و خرید فلان کیف مدرسه یا لباس و... را برای خودشان افتخار می‌دانند و فقط به رشد و تربیت فیزیکی کودکان اهمیت می‌دهند و رشد و تربیت فکری و فلسفی آنان را فراموش کرده‌اند.
کارشناس پژوهش‌های کاربردی تبلیغات اسلامی اردبیل بیان کرد: عدم توازن در رشد و تربیت جسمی، فکری، عقلانی و دینی نوباوگان و کودکان می‌تواند آسیب‌های جدی روحی و اجتماعی به خانواده و در نهایت به جامعه وارد سازد. تربیت همه جانبه کودکان باید مد نظر خانواده‌ها باشد. در حقیقت تربیت دینی و فلسفی است که جهان‌بینی درستی به کودکان داده و آنها را با هدف آفرینش آشنا می‌سازد و کودکان ماموریت خود را در این جهان به درستی درک می‌کنند و جایگاه واقعی خود را در بزرگسالی پیدا می‌کنند و به انسان‌هایی مفید، سودمند، خود کنترل، خود نظم، دارای انضباط اخلاقی و اجتماعی، فعال، تحلیل‌گر، منتقد، مسئولیت‌پذیر، خود‌آگاه، خود‌باور، قانونمند، خود منتقد، شهروندی عقلانی، دانا و خردمند تبدیل شده و به جامعه، انسانیت و جهان هستی خدمت می‌کنند و خوشبختی حقیقی را کسب و درک می‌کنند.
دژبانی ادامه داد: تربیت فلسفی که بر محور اخلاق، دین و معنویت استوار است، زیربنایی‌ترین وجه تربیت انسان است که اهمیت و ضرورت آن انکار‌ناپذیر است و تأخر در تربیت فلسفی می‌تواند آینده و خوشبختی انسان‌ها و جامعه را به خطر بیندازد.

captcha