تنوع رشته‌های مسابقات قرآن حضور حداکثری مستعدان را به‌دنبال دارد/ لزوم ترویج نخبه‌شناسی عام
کد خبر: 3456352
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۱
شعاعی:

تنوع رشته‌های مسابقات قرآن حضور حداکثری مستعدان را به‌دنبال دارد/ لزوم ترویج نخبه‌شناسی عام

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن پیشنهاد کرد: رشته‌های ادبی، هنری، فناوری و پژوهشی به مسابقات قرآن از جمله اوقاف اضافه شود تا عموم مردم با آسودگی خاطر در این مسابقات شرکت کنند چراکه همه در زمینه قرائت و حفظ مستعد نیستند.

علی اصغر شعاعی، معاون قرآن و عترت دانشگاه علوم و معارف قرآن در حاشیه برگزاری مرحله استانی سی‌وهشتمین دوره مسابقات قرآنی اوقاف در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، در تشریح اهداف مسابقات قرآن اوقاف گفت: یکی از اهداف برگزاری این مسابقات گسترش انس با قرآن است درواقع این مسابقات فرهنگ انس با قرآن را در اقشار مختلف رشد می‌دهد.

برای حضور مردم در مسابقات قرآن تدابیر جدی لازم است

وی یکی از راهکارهای توسعه فرهنگ انس با قرآن را حضور پررنگ مردم در مسابقات عنوان کرد و افزود: در تمام مسابقاتی که متأسفانه جز متسابقان هیچ کس حضور ندارد باید تدابیر جدی اتخاذ کرد تا مردم نیز حضور در این مسابقات را جز برنامه روزانه خود قرارا دهند.

شعاعی با اشاره به اینکه برای حضورعموم مردم در مسابقات قرآن باید راهکارهای عملی ارائه کرد، افزود: در نظر گرفتن زمان مناسب برای مسابقات، پرهیز از همزمان بودن مسابقات، دردسترس بودن مکان مسابقه، تبلیغ و اطلاع رسانی به موقع به ویژه به جامعه قرآنی یقیناً به ایجاد انگیزه برای حضور مردم کمک می‌کند.

قاری بین‌المللی دومین اثر مسابقات قرآن را تشویق جهت برگزاری دوره‌های آموزشی متعدد در ابعاد مختلف بیان کرد و گفت: به منظور ارتقای سطح قاریان و حافظان لازم است دوره‌های آموزشی از مبتدی تا ممتاز در دستور کار قرار گیرد، دوره‌های آموزشی باید به تفکیک ویژه متسابقان مرحله شهرستانی، استانی، کشوری و بین‌المللی پیش‌بینی شود.

دوره‌های آماده سازی اوقاف مختص سطوح بین‌المللی نباشد

وی در تکمیل سخنان خویش افزود: سازمان اوقاف و امور خیریه دوره‌های آموزشی ویژه راه یافتگان به مرحله بین‌المللی برگزار می‌کند اما این مهم باید در سطوح پایین‌تر نیز در نظر گرفته شود تا بتوان امید داشت در سال‌های آینده شاهد رشد هرچه بیشتر قرآنیان در رشته‌های مختلف باشیم.

شعاعی شناسایی نخبگان را از اهم اهداف برگزاری مسابقات قرآنی دانست و تصریح کرد: برخی از افراد گمان می‌کنند تنها افرادی که دارای رتبه‌های برتر بین‌المللی هستند در گروه نخبگان تعریف می‌شوند اما باید اول تعریف روشنی از نخبه به مردم و مسئولان ارائه داد.

هدف اصلی مسابقات قرآن نخبه‌شناسی عام باشد

نفر اول مسابقات بین‌المللی قرآن در تشریح تعریف نخبگان اظهار کرد: منظور بزرگان از نخبه، نخبگان عام است، بین عموم مردم بسیاری از نوجوانان هستند که در برخی از شهرستان‌های مستعد قرآنی زندگی می‌کنند اما به دلیل نداشتن اساتید حاذق و عدم برگزاری دوره‌های آموزشی نمی‌توانند ضعف‌های خود را جبران کنند و به نوعی این استعدادها هرز می‌روند.

شعاعی با تأکید برلزوم شناسایی نخبگان در شهرستان‌ها، ابراز کرد: رسالت مسابقات اوقاف شناسایی نخبگان جهت برگزاری مسابقات در مرحله بین‌المللی است، امسال مسابقات به صورت سطح‌بندی برگزار شد، این امر سبب می‌شود تا افرادی که ممکن است به علت اختلاف سلیقه یک داور در جایگاه پائین‌تری قرار گرفته‌اند در ارزیابی نهایی در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.

وی رشد کشور در زمینه قرآنی را مستلزم شناسایی و معرفی نخبگان دانست و با ابراز نارضایتی از اینکه برخی از مسئولان تنها به صرف برگزاری مسابقات اهمیت می‌دهند اظهار کرد: یکی از اقدامات قابل توجه در این راستا اجرای طرحی تحت عنوان ارزیابی حافظان و قاریان است، داوطلبان با شرکت در این طرح می‌تواند هرسال خود را از لحاظ کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار دهند و نقاط ضعف خود را برطرف نمایند.

شعاعی در ادامه افزایش رشته‌های قرآنی را گامی برای حضور هرچه بیشتر مردم در مسابقات عنوان کرد و افزود: مسابقات قرآنی اوقاف و دیگر ادارات اگر مانند جشنواره ملی دانشجویان که با حضور دانشگاهیان منتخب در 31 رشته برگزار شد برگزار می‌شد می‌توانست از خروجی بهتری برخوردار باشد.

وی پیشنهاد داد: رشته‌های کتبی، ادبی، هنری، فناوری، پژوهشی به بخش شفاهی که اصلی‌ترین رشته مسابقات است اضافه شود تا عموم مردم با شرایط و آسودگی بهتری در این مسابقات حضور داشته باشند چراکه ممکن است برخی از علاقه‌مندان به حضور در مسابقات در زمینه‌های قرائت و حفظ متسعد نباشند اما در رشته‌های دیگر استعدادی خارق‌العاده داشته باشند.

نخبگان شهرستانی به جای نخبگان کشوری

این مقام مسئول با انتقاد از این تفکر که همواره درصدد هستیم بهترین‌های کشور را انتخاب کنیم، اضافه کرد: فعالان و دغدغه‌داران قرآن باید به جای بهترین‌های کشور به دنبال بهترین‌های شهرستان‌ها باشند و روی این افراد سرمایه‌گذاری کنند، وقتی در یک کشور هزاران نخبه شناسایی می‌شود حتماً از میان این نخبگان نابغه هم پیدا خواهد شد اما هرچه نخبگان کمتر باشد به تبعیت آن نابغه نیز کمتر خواهد بود؛ بنابراین باید نخبه شناسی عمومی را به منظور داشتن نابغه‌های بیشتر ترویج دهیم.

captcha