ضرورت توجه به برند حلال در مشهد 2017/ آماده برگزاری اجلاسیه پروتکل نهایی برند حلال هستیم
کد خبر: 3468609
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۵
جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 عنوان کرد:

ضرورت توجه به برند حلال در مشهد 2017/ آماده برگزاری اجلاسیه پروتکل نهایی برند حلال هستیم

گروه اجتماعی: جانشین شهردار مشهد در ستاد مشهد 2017 با اشاره به اهمیت گردشگری اسلامی و برند حلال در مشهد 2017، پایتخت فرهنگی اسلامی را سکوی پرشی برای تبدیل مشهد به قطب گردشگری اسلامی در سال 2017 دانست و گفت: آماده میزبانی از اجلاسیه تنظیم پروتکل نهایی برند حلال در دنیای اسلام، طی سال 2017 در مشهد هستیم.

علی‌اصغر عنابستانی، مشاور عالی شهردار مشهد و جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اهمیت گردشگری اسلامی و برند حلال در مشهد 2017، پایتخت فرهنگی اسلامی را سکوی پرشی برای تبدیل مشهد به قطب گردشگری اسلامی در این سال دانست.

گردشگری ایران بین 10 کشور اول اسلامی هم نیست

مشاور عالی شهردار مشهد با اشاره به وجود ظرفیت‌های لازم برای تبدیل مشهد به قطب گردشگری اسلامی در سال 2017 گفت: در حال حاضر بین 52 کشور اسلامی ما در رده 10 کشور اول هم نیستیم؛ ممکن است ایران در بحث گردشگران غیر اسلامی دچار معذوریت‌های فرهنگی باشد و نتواند با سطوح جهانی تطبیق پیدا کند اما در جذب گردشگران اسلامی هیچ محدودیت و عدم تناسب فرهنگی نداریم لذا باید تلاش کنیم تا در سال 2017، خود را بین 10 کشور اول و حتی 3 کشور اول قرار دهیم.

عنابستانی در رابطه با ساماندهی اقتصاد زائر و گردشگری اسلامی گفت: استانداری معاونتی به نام معاونت زیارت دارد که مسئول نظم دهی و ساماندهی به مسئله زائر بوده و به دلیل اهمیت زیارت، اقتصاد زائر و جنبه‌های دیگر این موضوع مدنظر قرار گرفته است.

وی نقش شهرداری در امر توسعه زیارت و گردشگری اسلامی را تسهیل‌گری خواند و افزود: البته بهتر است عبارت گردشگری اسلامی جایگزین واژه زیارت شود چون بخش زیادی از دنیای اسلام به این کلمه معتقد نیستند، یعنی با وجودی که محبت اهل بیت(ع) دارند و زیارت هم می‌کنند اما از عنوان زیارت استفاده نمی‌شود.

مشاور عالی شهردار آماده‌سازی زیرساخت‌ها را نقش تسهیل‌گر شهرداری در گردشگری اسلامی دانست و بیان کرد: با ورود گردشگر خود به خود سیستم حمل و نقل، هتلداری، بازار و ... رشد کرده و برای شهرداری نیز درآمدزایی می‌شود.

شهرداری برای حضور گردشگر اسلامی تلاش کند

وی ادامه داد: مثلا اگر بازار رونق داشته باشد، شهرداری می‌تواند عوارض کسب دریافت کند و یا اگر هتل‌ها پر باشد و باعث ترغیب دیگران برای ساخت هتل‌های دیگر شود، شهرداری می‌تواند عوارض ساخت دریافت کند. بنابراین از نظر انتفاع شهری و رسیدن به درآمدهای پایدار شهری به نفع شهرداری است که برای حضور گردشگر اسلامی تلاش و تسهیل‌گری انجام دهد.

وی ابراز کرد: امروزه اگر به بازارهای مشهد به خصوص بازارهایی که جذب گردشگران خارجی دارند سری بزنید، در صحبت با فروشندگان متوجه خواهید شد که در صورت نبود گردشگران اسلامی در این روزها بخش زیادی از بازار دچار مشکلات می‌شود، همین وضعیت در حوزه‌های هتلداری و حمل و نقل هم وجود دارد. در واقع بخشی از بار اقتصادی شهر مشهد به دوش همین اندک گردشگران خارجی است.

جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 افزود: در حوزه گردشگری اسلامی آنچه به شهرداری مربوط است توسعه شهر با هدف رسیدن به یک درآمد پایدار شهری است البته معتقدیم این امر خیلی بهتر می‌تواند ساماندهی شود زیرا اگر حوزه دولتی، استانداری و آستان قدس رضوی جدی‌تر پای کار قرار بگیرند، می‌‌توان به هدف‌های جدی‌تری مانند ارائه یک نگاه ویژه و خاص از تمدن خراسان و ایران، فرهنگ و اندیشه‌های ایرانی، ارائه اهداف و آرمان‌های بلند انقلابی به دنیای اسلام و ... رسید.

جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017، پایتخت فرهنگی اسلامی مشهد در سال 2017 را سکوی پرشی برای رسیدن به یک درآمد پایدار شهری عنوان کرد.

عنابستانی با اشاره به ملی بودن پیگیری‌های برند حلال گفت: برند حلال چندین سال قبل در اندونزی راه‌اندازی شد که پس از مدتی مورد استقبال جهانی واقع شده و سپس سازمان کنفرانس اسلامی، سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی و سازمان علمی، آموزشی، فرهنگی آن (آیسسکو) تلاش کردند آن را از یک کشور خاص به دنیای اسلام بسط دهند.

مشاور عالی شهردار مشهد اضافه کرد: امروزه گرایش به سمت مصرف محصولات برند حلال علاوه بر مسلمانان بسیار مورد توجه دنیای غیر اسلام یعنی مردم کشورهای غیراسلامی به خصوص اروپائیان نیز قرار گرفته است.

برگزاری اجلاسیه تنظیم پروتکل نهایی برند حلال در مشهد 2017

وی در رابطه با پیگیری‌های شهرداری در مورد برند حلال ابراز کرد: مدتی قبل با سازمان استاندارد و نمایندگی ولایت فقیه در وزارت جهاد که به طور مشترک برند حلال را پیگیری می‌کنند، مذاکره‌ای انجام داده و آمادگی خود را برای برگزاری اجلاسیه تنظیم پروتکل نهایی برند حلال در دنیای اسلام، در مشهد طی سال 2017 اعلام کردیم. همچنین امیدواریم بتوانیم دفتر مرکزی برند حلال را به مشهد منتقل کنیم.

وی با اشاره به اینکه برند حلال باید بر اساس وجوه مشترک فقه همه مذاهب اسلامی تنظیم شود، گفت: یک سری معاهدات بین کشورهای اسلامی در این راستا تنظیم شده است اما ایران غیر از گنجاندن اندیشه‌های فقهی خود به عنوان یکی از مذاهب اسلامی در این پروتکل، نقش‌آفرینی قوی در موضوع برند حلال نداشته است.

عنابستانی اظهار کرد: البته پیگیری‌کنندگان اصلی آن اعلام کرده‌اند که مدت‌هاست برای انتقال این دفتر و اجلاسیه به تهران و ایران تلاش کرده‌ند که ظاهرا به دلایل مالی هنوز میسر نشده است که پیگیری‌های آتی باید توسط مرکز برند حلال در سازمان ملی استاندارد و نمایندگی ولایت فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و وزارت خارجه انجام شود.
captcha