برنامه‌ریزی شهرداری برای اولویت‌دهی پروژه‌های شهری در مشهد 2017/ تمام بودجه صرف این پروژه می‌شود
کد خبر: 3468614
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴
عنابستانی عنوان کرد:

برنامه‌ریزی شهرداری برای اولویت‌دهی پروژه‌های شهری در مشهد 2017/ تمام بودجه صرف این پروژه می‌شود

گروه اجتماعی: جانشین شهردار مشهد در ستاد مشهد 2017، با تشریح برنامه‌ها و نحوه صرف بودجه شهرداری برای پروژه‌های مشهد 2017 افزود: بدون تعریف و اختصاص بودجه‌ای خاص برای برنامه‌های مشهد 2017، به نوعی همه بودجه شهرداری صرف پروژه‌های مشهد 2017 می‌شود.

علی‌اصغر عنابستانی، مشاور عالی شهردار مشهد و جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با تشریح برنامه‌ها و نحوه صرف بودجه شهرداری برای پروژه‌های مشهد 2017 بیان کرد: می‌توان گفت بدون تعریف یا اختصاص بودجه‌ای خاص به نوعی همه بودجه شهرداری صرف پروژه مشهد 2017 می‌شود.

مشاور عالی شهردار مشهد در رابطه با بودجه‌ای که صرف هزینه‌های مشهد 2017 می‌شود، گفت: سازمان‌ها و بخش‌های مختلف شهرداری اقداماتی را به صورت جاری به خصوص در حوزه پروژه‌های شهری بر اساس هدف‌گذاری چشم‌انداز انجام می‌دهند که ما برای سال 2017 همان اقدامات را اولویت‌بندی کرده و آن‌ها را به سمت برنامه‌های مشهد 2017 جهت داده‌ایم یعنی همان اعتبارات قبل در شهرداری با تغییر جهت به سمت برنامه‌هایی که به نزدیکی شهر به شهر الگوی اسلامی و برنامه‌های مشهد 2017 هدفمند شده‌اند، هزینه خواهد شد.

طرح تفصیلی پایتخت معنوی ایران و پروژه مشهد 2017
وی ادامه داد: به طور مثال ما در طرح تفصیلی شهر مشهد برنامه‌ای با عنوان پیاده‌راه‌های سبز داریم که بر اساس این طرح، مردم می‌توانند در یک فضای مرفه در سطح شهر پیاده‌روی کنند؛ برای سال 2017 برنامه‌ریزی کرده‌ایم که یکی از این پیاده‌راه‌ها به سمت حرم امام رضا(ع) اجرایی شود، همچنین در برنامه شهرداری، بازسازی و بهسازی دو خیابان از خیابان‌های قدیمی مشهد قرار دارد تا مشهد قدیم را با هویت تاریخی خود احیا کنیم، این پروژه که در یک دوره طولانی تعریف شده بود، برای سال پایتخت فرهنگی اسلامی سرعت می‌یابد.

جانشین شهردار مشهد در ستاد مشهد 2017، برنامه‌ریزی شهرداری برای اولویت‌دهی پروژه‌های شهری را برای مشهد 2017 این‌گونه توضیح داد: چند روز پیش آلبوم طرح‌های میان‌مدت برنامه‌های شهرداری در شورای شهر تصویب و ابلاغ شد که یکی از تلاش‌های شهرداری در این طرح آن بود که شاخص‌های آیسسکو که مبتنی بر توسعه پایدار است با شاخص‌های اولیه شهری تطبیق و با همکاری سازمان‌ها و مدیریت برنامه‌ریزی شهری و ستاد مشهد 2017، اولویت‌دهی شده، تنظیم و تصویب و در نهایت ابلاغ شود. یعنی تا پایان سال 96 تمامی شاخص‌ها بر اساس شاخص‌های نرم‌افزاری است، سپس پروژه‌ها اولویت‌بندی شده و از بافت اطراف حرم شروع شده و به اطراف شهر گسترده می‌شود.

وی با تعریف چشم‌انداز شهر مشهد با این محتوا که مشهد قرار است به شهری آرامش‌دهنده، فرح‌بخش و چند قطبی، زیارتی، اقتصادی، مبتنی بر فناوری و با امنیت لازم در کلاس جهانی تبدیل شود، افزود: این چشم‌اندازی است که ما باید به آن برسیم، در این راستا شهرداری چشم‌انداز شهر را با چشم‌انداز آیسسکو تطبیق داده و هزینه‌های خود را در نقاط مشترک این دو چشم‌انداز متمرکز کرده است بر این اساس هدف‌گذاری شهر با توجه به پایتخت فرهنگی اسلامی انجام می‌شود؛ در واقع بدون اختصاص بودجه جداگانه‌ای برای مشهد 2017، به نوعی همه اعتبارات را در جهت اهداف مشهد 2017 صرف می‌کنیم.

معرفی شهر الگو و اسوه اسلامی
عنابستانی با بیان اینکه مطالعات زیادی در رابطه با شهر اسلامی، شهر الگو و اسوه انجام شده است اما تا امروز ما هنوز به شاخص‌های قابل اندازه‌گیری و تعریف‌شده که بتوانیم عملیات اجرایی برای رسیدن به آن شاخص‌ها را داشته باشیم، نرسیده‌ایم،‌ ابراز کرد: صاحبنظران و اندیشمندان زیادی در این مورد نظر داده، اقدام کرده و شاخص‌هایی تعریف کرده‌اند اما باید به شاخص‌هایی برسیم که در میدان عمل قابل اجرا باشند.

وی اظهار کرد: بر همین اساس شهرداری به این فکر افتاد که اگر نمی‌توان همه شهر را با شاخص‌های شهر الگو و اسوه تطبیق داد اما می‌شود یک یا دو محله را با مطالعه انتخاب کرده، شاخص‌های آن‌ها را ساماندهی کرده و در نهایت به عنوان یک نمونه از محله الگویی در شهر اسلامی ـ ایرانی معرفی شود.

مشاور عالی شهردار مشهد در همین خصوص اضافه کرد: محله شاخص باید در حوزه مسائل اجتماعی و فرهنگی در سطح خاص و با متد خاص باشد و ساختارهای فیزیکی آن مثل مسجد، مراکز فرهنگی، ساختارهای درمانی، سیستم‌های تفریحی، پارک و فضاهای عمومی در سطح قابل قبولی تعریف شود. از طرفی ساختارهای عمومی مانند مشارکت مردم، میزان شادابی و نشاط مردم و سطح تعاملات اجتماعی مردم با همدیگر نیز باید در این شاخص‌ها تعریف شده باشد.

وی بیان کرد: ما تلاش می‌کنیم آنچه در این محله‌ها هست را تقویت کرده و اگر وجود ندارد، ایجاد کنیم تا به جایی برسیم که بتوانیم آن را به عنوان محله الگو و اسوه معرفی کنیم؛ البته ممکن است نتوانیم برای سال 2017 این شاخص‌ها را در محله‌ها به وجود بیاوریم اما می‌تواند نقطه آغازی برای آن باشد.

نیاز مشهد به یک مرکز همایش‌‌های بین‌المللی
جانشین شهردار در ستاد مشهد 2017 در رابطه با ساخت یک مرکز همایش گفت: مشهد برای تبدیل به یک مرکز تعاملات بین‌المللی و رسیدن به شهر کلاس جهانی، اکثر زیرساخت‌های عمرانی را دارد به جز یک مرکز همایش‌های بین‌المللی از همین رو ما به دنبال ساخت یک مرکز همایش‌های بین‌المللی در مشهد هستیم که اگر اجلاسیه وزرای فرهنگ و ارتباطات کشورهای اسلامی در مشهد برگزار می‌شد با سرعت بیشتری به این کار اقدام می‌کردیم.

وی گزینه‌های مختلفی را برای چگونگی آماده‌سازی یک مرکز همایش در مشهد معرفی و بیان کرد: یکی از طرح‌هایی که به دنبال آن هستیم این است که با تغییر کاربری و بهینه‌سازی پایانه امام رضا(ع)، آن را به یک مرکز همایش بین‌المللی تبدیل کنیم و پایانه به مکان دیگری منتقل شود. اگر این طرح که در حال حاضر در مرحله مطالعه و برنامه‌ریزی است، عملی شود، زودتر از آنچه فکر می‌کنیم صاحب یک مرکز همایش‌های بین‌المللی در مشهد خواهیم شد.

مشاور عالی شهردار مشهد در بحث آموزش‌های همگانی برای سال 2017 نیز عنوان کرد: معاونت فرهنگی و دیگر معاونت‌ها همانند خدمات شهری، سازمان حمل و نقل و ... برای سال جاری یعنی 2016، آموزش‌هایی را در نظر گرفته‌اند که این آموزش‌ها هم شامل آموزش‌های صنفی مانند آموزش تاکسیران‌ها و ... و هم آموزش‌های همگانی می‌شود؛ برای آموزش شهروندی به منظور آمادگی برای سال 2017 نیز طرح‌هایی داریم که امیدواریم هم در سال 2016 و هم در سال 2017 به مرحله اجرا درآیند.
captcha