آغاز یک روز کاری با زیارت فرزند امام موسی‌کاظم(ع) در سبزوار
کد خبر: 3476977
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۳
سیاحت و زیارت در قاب ایکنا/

آغاز یک روز کاری با زیارت فرزند امام موسی‌کاظم(ع) در سبزوار

گروه اجتماعی: مزار یحیی بن موسی بن جعفر(ع) معروف به امامزاده یحیی(ع) یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های سبزوار است که در مرکز شهرستان سبزوار با فاصله اندکی از مسجد جامع شهر قرار گرفته است که بسیاری از بازاریان از جمله کسبه کوی گلستان هر روز قبل از شروع کار برای عرض ارادت خدمت آقا می‌آیند و کار خودشان را با نام خدا و با یاری جستن از اهل بیت(ع) آغاز می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مزار یحیی بن موسی بن جعفر(ع) معروف به امامزاده یحیی(ع) یکی از مهم‌ترین زیارتگاه‌های سبزوار است که در مرکز شهرستان سبزوار قرار گرفته است که بسیاری از بازاریان از جمله کسبه کوی گلستان هر روز قبل از شروع کار برای عرض ارادت خدمت آقا می‌آیند و کار خودشان را با نام خدا و با یاری جستن از اهل بیت(ع) آغاز می‌کنند.
احمد شعبان‌زاده از خادمان امامزاده یحیی(ع) و امامزاده شعیب(ع) در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه مزار یحیی بن موسی بن جعفر(ع) معروف به امام‌زاده یحیی(ع) یکی از مهمترین زیارتگاه‌های سبزوار است که در مرکز شهرستان سبزوار با فاصله اندکی از مسجد جامع شهر و در ضلع شرقی متصل به چهارراه اصلی شهرستان معروف به چهار راه بیهق قرار گرفته است.
آغاز یک روز کاری با زیارت فرزند امام موسی‌کاظم(ع) در سبزوار
وی که 61 سال سن دارد و 24 سال از عمر پر برکتش را صرف خدمت به امامزادگان کرده است، عنوان کرد: مزار یحیی بن موسی بن جعفر(ع) معروف به امامزاده یحیی(ع) یکی از مهمترین زیارتگاه‌های سبزوار است که در مرکز شهرستان سبزوار با فاصله اندکی از مسجد جامع شهر و در ضلع شرقی متصل به چهار راه اصلی شهرستان معروف به چهار راه بیهق قرار دارد. در ابتدا مقبره این امامزاده دارای بنای ساده و حجره‌ای با چهار شاه‌نشین شامل بوده که بعداً ایوان و دو مناره و گنبد و حجراتی بر بنای اصلی مقبره افزوده شد.
تعویض ضریح با پیگیری از طریق نماینده مجلس
شعبان‌زاده با بیان اینکه محل زیارتگاه این امامزاده در ابتدا چند پله پایین‌تر از زمین قرار داشته و درب ورودی آن از سمت مغازه‌ای که امروز كاربري تجاري دارد، باز می‌شد، اظهار کرد: به مرور زمان با تغییرات ایجاد شده ارتفاع و محل زیارت از زمین در حدود يك متر بالاتر آمد و ضریح جدید که کار هنرمندان تبریزی است، در حدود 20 سال قبل تعویض كرديم.
آغاز یک روز کاری با زیارت فرزند امام موسی‌کاظم(ع) در سبزوار
وی با بیان اینکه ضریح قبلی به محل امامزاده بی‌بی خاتون در روستای باشتین منتقل و نصب شد، تصریح کرد: پنجره فولادی که روبه سمت خیابان باز شده و مردم به راحتی می‌توانند ضریح را ببینند و از نزدیک از سمت خیابان بیهق زیارت کنند از پنجره‌های فولادی امامزاده شعیب(ع) است، که پنج سال قبل در دیوار جنوبی ضریح امامزاده یحیی(ع) با تغییرات جدید برای دسترسی آسان زائران نصب شد.
این خادم اهل بیت(ع)، تصریح کرد: در قدیم که خیابانی وجود نداشته بنا بر آثار دیوارها و ستون‌هایی که وسط خیابان قرار گرفته و در موقع حفاری‌ها آشکار شدند، بخشی از خیابان بیهق متعلق به صحن اطراف امامزاده بود که در روزگار امروز محل عبور و مرور ماشین‌ها شده و صحن کوچکتر شده است.
آغاز یک روز کاری با زیارت فرزند امام موسی‌کاظم(ع) در سبزوار
شعبان‌زاده با ذکر اینکه گنبدی که در حال تعمیر و مرمت آن هستند سومین گنبد قرار گرفته بر روی صحن این امامزاده هست، ابراز کرد: قبل از گنبد اصلی دو تا گنبد یکی از نوع خشتی و آجری و یکی دیگر ساخته شده با میلگرد آهنی وجود دارد.
وی با بیان اینکه علمای زیادی از قم و تهران و شهرستان‌های مختلف برای زیارت و عرض ارادت به این مکان مقدس می‌آیند، تصریح کرد: گنبد قرار گرفته بالای صحن ۱۴ متر ارتفاع دارد و تخمين زده مي‌شود بناى اصلى بقعه امامزاده مربوط به حدود 600 سال پیش است.
وي با بيان اينكه تغییرات جدید اعم از روکاری بنا از کاشى و سنگ و آیینه‌ کارى و ضریح داخل حرم و گچ‌کارى که دیده مى‌شود تماماً متعلق به قرن حاضر محسوب می‌شود، گفت: از برنامه‌های ثابتی که هر هفته صبح جمعه با حضور زائران نیم ساعت بعد از نماز صبح اجرا می‌شود، سخنرانی و برگزاری مراسم روضه است.
آغاز یک روز کاری با زیارت فرزند امام موسی‌کاظم(ع) در سبزوار
شعبان‌زاده همچنین تصریح کرد: بسیاری از بازاریان از جمله کسبه کوی گلستان هر روز قبل از شروع کار برای عرض ارادت خدمت آقا می‌آیند و کار خودشان را با نام خدا و با یاری جستن از اهل بیت(ع) آغاز می‌کنند، از جمله پیرمردی از کسبه را می‌شناسم که هم اکنون دارای عطاری است، هر روز بعد نماز صبح و باز شدن در صحن امامزاده برای زیارت می‌آید و بعد سرکارش حاضر می‌شود.
captcha