ناگفته‌های صدرالحفاظ حرم رضوی از سال‌ها همجواری با حضرت آقا...
کد خبر: 3483647
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۳۸
اختصاصی ایکنا/

ناگفته‌های صدرالحفاظ حرم رضوی از سال‌ها همجواری با حضرت آقا...

گروه فعالیت‌های قرآنی: صدرالحفاظ حرم منور حضرت رضا(ع) بارها و بارها برای بازگو کردن ناگفته‌های تلخ و شیرین 50 ساله‌اش از همجواری با رهبر معظم انقلاب بغض کرد و خندید، او از آغاز باب آشنایی‌اش در عنفوان جوانی با حضرت آقا تا خاطرات تلاوت‌های مجلسی‌اش در مسجد کرامت مشهد و حتی بیمارستان گفت، اینکه عشق به قرآن، نقطه آغاز و انجام همه امور زندگی رهبر ماست.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سيدمرتضی سادات‌فاطمی، استاد قرائت قرآن کریم و صدرالحفاظ حرم مطهر رضوی بارها و بارها برای بازگو کردن ناگفته‌های تلخ و شیرین 50 ساله‌اش از همجواری با رهبر معظم انقلاب بغض کرد و خندید، او از آغاز باب آشنایی‌اش در عنفوان نوجوانی با حضرت آقا تا خاطرات تلاوت‌های مجلسی‌اش در مسجد کرامت مشهد و حتی بیمارستان گفت، اینکه عشق به قرآن، نقطه آغاز و انجام همه امور زندگی رهبر ماست.
صدرالحفاظ حرم رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از آغاز باب آشنایی‌اش با رهبر معظم انقلاب اين گونه روایت کرد: در دوران قرائت قرآنم، با آیت‌الله خامنه‌ای آشنا شدم، از آنجایی که ایشان علاقه وافری به قرآن کریم داشتند، در جلسات قرآن حضوری فعال داشته و من را چندین بار در محافل دیده بودند، تا اینکه حاج آقا جعفر طباطبایی پیش معظم‌له رفت و گفت ما در میان فامیل جوانی خوش صدا داریم، ایشان نیز اجازه ملاقات دادند و آرام آرام زمینه ارتباط چندین ساله ما شکل گرفت.
وی از شور و هیجان اولین حضورش در منزل رهبری این‌گونه تعریف کرد: حضرت آقا، من و مرحوم پدرم را به همراه استاد علی مختاری به منزل‌شان که خانه‌ای قدیمی در انتهای بازار سرشور، در کوچه باریکی به نام فریدون بود، دعوت کردند؛ البته من پیش از آن نیز به آن منزل رفته بودم؛ ظهر بود و یادم می‌آید، زمانی بود که گوشت یخ‌زده از خارج می‌آوردند و امثال ما نمی‌خوردیم زیرا بر این عقیده بودیم، این گوشت‌ها نجس‌ هستنند و رهبر معظم انقلاب نیز بسیار به رعایت این‌گونه امور مقید بودند.
سادات‌فاطمی ادامه داد: یک نفر به نام موسی کبابی در خیابان شهید مطهری(شاهرخ قدیم) کباب فروشی داشت و در عین حال از دوستان رهبری و یکی از انقلابیون فعال به شمار مي‌رفت، او نوارهای آقا را تکثیر و توزیع می‌کرد و به همین دلیل ایشان ‌موسی را قبول داشتند که گوشت نامناسب به کارش نمی‌زند، پس از او برای نهار آن روز ما کباب کوبیده تهیه و پذیرایی کردند.
چقدر با سوز و گداز خواندی
وی از بعد از ظهر آن روز گفت: ایشان به من خطاب کردند، قرآن بخوان و من نیز آیات آخر سوره فرقان را با این مضمون «وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا، آنها كسانی هستند كه می‏‌گويند پروردگارا از همسران و فرزندان ما، مايه روشنی چشم ما قرار ده و ما را پيشوای پرهيزگاران بنما» و ... (با فرو خوردن بغض) تلاوت کردم و ایشان در این حین صدایم را ضبط می‌کردند؛ پس از قرائت، معظم‌له با مزاح رو به من کردند و گفتند: «آقا مرتضی چقدر این آیه را با سوز و گداز خواندی» (زیرا آیه مرتبط با ازدواج، تشکیل خانواده و فرزندان بود) و من را مورد محبت و تشویق قرار دادند.
اين استاد قرائت قرآن کریم در ادامه از بی‌ریایی، صفا و صمیمیت رهبر معظم انقلاب این‌گونه روایت کرد: در منزل‌شان شب‌های پنج‌شنبه گعده‌ای دوستانه برقرار بود، حضرت آقا خودشان چای می‌ریختند و با آن از حضار پذیرایی می‌کردند، هر چه دوستان‌شان اصرار می‌کردند که بگذارید ما پذیرایی کنیم، ایشان موافقت نمی‌کردند؛ می‌فرمودند اینجا منزل من است پس خودم باید از میهمانان پذیرایی کنم.
وی از شخصیت و فعالیت‌های سیاسی و مذهبی آن روزهای رهبر معظم انقلاب با شور و اشتیاقی وصف‌ناشدنی سخن گفت و اضافه کرد: ایشان یک روحانی مبرّز، مفسر قرآن و سخنوری برجسته هستند؛ نماز آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد کرامت معروف بود، آنجا با حضورشان به پایگاهی برای مبارزان و انقلاب مبدل شد.
جلسه قرائت قرآنی با‌شکوه
سادات‌فاطمی با ذکر اینکه در سال 1349 به امر ایشان یک جلسه قرآن در مسجد کرامت تشکیل دادیم و خودشان نیز در جلسات شرکت می‌کردند، افزود: این جلسه، صبح‌های جمعه از ساعت 9 شروع می‌شد و تا حوالی ظهر طول می‌کشید؛ از رهبر معظم انقلاب خواهش کردم از استاد علی مختاری درخواست کنند، به عنوان پیشکسوت قرآنی مدیریت جلسه را به عهده بگیرد.
وی چیدمان مجلس قرآن مسجد کرامت را به این شکل تصویرسازی کرد: در این محفل، معظم‌له بالای مسجد، کنار استاد مختاری، معلم جلسه می‌نشستند و من نیز آن سوی میز استاد جلسه می‌نشستم، گاه وقتی که حاج علی مختاری خسته بود یا کسالتی داشت، حضرت آقا به من امر می‌فرمودند، جلسه را اداره کنم، گویی من معاون استاد جلسه بودم.
به گفته مدیر مرکز عالی تربیت مدرس قرآن، این مجلس تا شش ماه به پیروزی انقلاب ادامه یافت و نزدیکی آن ایام به دلیل شدت گرفتن تظاهرات و درگیری‌ها در سطح شهر مشهد به تعطیلی کشانده شد؛ ساواکی‌ها سر چهار راه شهدا به دنبال مردم می‌افتادند و چون در مسجد باز بود، جمعیت به یکباره به داخل می‌ریختند و عملاً امکان ادامه جلسات قرآن نبود.
قاری محبوب رهبری
وی با بیان خاطره‌ای از دنبال کردن توصیه رهبر معظم انقلاب برای سبکی از تلاوت، گفت: ایشان روزی در مسجد کرامت به من فرمودند، حیف نیست مصطفی اسماعیل نمی‌خوانی؟ من به ایشان عرض کردم، آقا سبک استاد مصطفی اسماعیل خیلی سخت است، آقا به من رو کردند و گفتند، از شما بعید است(یعنی شما می‌توانی) در جواب گفتم، در ضمن نوار آن را هم ندارم، آقا فرمودند، من نوارش را دارم، به شما می‌دهم و نوار قرآن سوره‌های بقره و آل عمران مصطفی اسماعیل را به من عنایت کردند.
استاد سادات‌فاطمی با احساس سرور از یادآوری آن خاطره ادامه داد: من آن نوار را گرفتم و بسیار تمرین کردم تا اینکه به سبک مصطفی اسماعیل مسلط شدم، زمانی که در جایی با این سبک تلاوت می‌کردم و ایشان می‌شنیدند، بسیار من را مورد لطف قرار می‎دادند.
وی دلیل این اظهار علاقه معظم‌له به استاد مصطفی اسماعیل، را این‌گونه بازگو کرد: چون مصطفی اسماعیل با توجه به معنا می‌خواند و در مردم القاء معنا می‌کند، مانند آن است که واقعاً در حین قرائت، در حال تفسیر قرآن کریم است، گویی آیات را دکلمه می‌کند؛ من معتقدم او بالاترین قاری مصری به لحاظ کیفیت قرائت محسوب می‌شود و به این امر همه اساتید مصری اعتراف دارند، حضرت آقا نیز به همین سبب تلاوت‌های وی را بسیار دوست می‌دارند.  
مؤذن حرم رضوی همچنین به لحظات دیگری از عمرش که سال‌ها پیش از پیروزی انقلاب در مجاورت رهبر معظم انقلاب سپری شده، اشاره کرد و گفت: در سال 1353 در مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در خیابان دانش، معظم‌له یک ماه مبارک رمضان به تفسیر آیات منتخب قرآن با محوریت ایمان، توحید، نبوت و ولایت پرداختند.
ترغیب به قرائت توأمان با معنا
وی ادامه داد: بعد تفسیر قرآن، به دستور ایشان به تناوب من، حسین رضایی و جواد روحانی‌نژاد از جمله قاریان مطرح مشهد، آیات تفسیر شده را با صدای خوش تلاوت می‌کردیم تا با درک معانی و مفاهیم بلند آن بیشتر اثرگذار باشد؛ یعنی از آن زمان ایشان مردم را به قرائت توأمان با معنا تشویق می‌کردند.
سادات‌فاطمی اضافه کرد: قبل از اجرای مراسم نیز خودشان نماز جماعت ظهر و عصر را اقامه می‌کردند، جلسه مملو از دانشجویان و طلاب علاقه‌مند می‌شد، طوری شلوغ می‌شد که حتی بعضی از روزها علاوه بر پیاده‌رو داخل خیابان‌ نیز حصیر پهن می‌کردند و می‌نشستند و عملاً راه بسته می‌شد.
وی از حواشی برگزاری جلسه تفسیر قرآن رهبر معظم انقلاب نقل کرد: ایشان قبل از ماه رمضان به من گفتند، یک ضبط برایم تهیه کن و من هم یک دستگاه ضبط ریلی سونی 105 خریدم و بعد از اتمام ماه رمضان با نظارت خودشان نوار سخنان را کپی کرده و منتشر کردم، ساواک هم به همین دلائلي روی جلسات‌شان بسیار حساس بود؛ مؤسسه صهبا نیز در تهران کتابی را با عنوان «طرح کلی اندیشه‌های اسلامی در قرآن» از روی نوار سخنرانی که از من گرفتند، منتشر کرد.
اين مدرس قرائت حرم حضرت رضا(ع) با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب نیز بارها خدمت رهبری رسیده‌ا‌م، ابراز کرد: بعد از انقلاب وقتی که ایشان امام جمعه تهران بودند، یک شب میهمان منزل‌شان بودم، در زمان ریاست جمهوری ایشان نیز هر وقت در تهران محفل قرآن داشتند، می‌رفتم و قرآن تلاوت می‌کردم و از آن جلسات هم نوار قرائت سوره عنکبوت را هنوز دارم؛ همچنین اکثر اوقات که رهبر معظم انقلاب به مشهد تشریف می‌آورند، خدمت‌شان می‌رسم.
به همه قاریان قرآن عنایت دارند
وی با تأکید بر این مسئله که به دلیل علاقه‌ای که معظم‌له به قرآن کریم دارند، به همه قاریان قرآن عنایت دارند، گفت: منتها به موجب خاطرات و ارتباطات گذشته به بنده لطف بیشتری مبذول می‌دارند، به عنوان نمونه یک‌بار زمان ریاست جمهوری‌شان، بعد از سه چهار روز خدمت‌شان رفتم و ایشان پرسیدند، چند روز است به تهران آمدی، چرا دیر آمدی.
سادات‌فاطمی با قطره اشکی در چشم به ذکر خاطره‌ای در رابطه با عشق به قرآن رهبر معظم انقلاب پرداخت و افزود: وقتی معظم‌له را در دوره ریاست جمهوری‌شان ترور کردند و خانمم خبر را از تلویزيون شنید، داد زد و گفت: آقای خامنه‌ای ... داد زدم، نگو ... از شدت نگرانی نمی‌خواستم بشنوم چه اتفاقی برایشان افتاده است.
وی افزود: همسرم جواب داد، نه، فقط آقا را ترور کردند و به بیمارستان منتقل شدند؛ سریع از دفتر هواپیمایی اول خیابان شهید مدرس، بلیط تهران را تهیه کردم و ابتدا به منزل‌شان در کنار مدرسه علوی مراجعه کردم، حجت‌الاسلام حاج آقا مصطفی خامنه‌ای، فرزند ارشد حضرت آقا را دیدم و گفتم، باید ایشان را ملاقات کنم چون فقط برای دیدن ایشان به تهران آمدم.
صدرالحفاظ حرم منور رضوی اضافه کرد: حجت‌الاسلام مصطفی خامنه‌ای وقتی نگرانی من را دید، گفت حاج آقا فاطمی، با وجود اینکه بیمارستان تنها حضور یک نفر را مجاز دانسته ولی وقتی برای بردن سوپ از منزل به بیمارستان می‌روم، شما را هم با خودم می‌برم، بعد از انجام عمل شش، هفت ساعته، وقتی ایشان را با برانکارد از راهرو به بخش منتقل می‌کردند، یک لحظه من را در راهرو دیدند و شناختند.
وی بیان کرد: ایشان را در اتاقی بستری کردند در حالی که من دم در ایستاده بودم، به من اشاره کردند بیا داخل، سرم را بردم جلو تا صدای ضعیف‌شان را بهتر بشنوم، آرام به من فرمودند، از اینکه آمدی متشکرم و التماس دعا، آن‌قدر بغض گلویم را گرفته بود که نتوانستم جواب‌شان را بدهم.
اولین ملاقات کننده، قرآنی بود
این کلمات را سادات‌فاطمی با بغض در گلو و حلقه بستن دانه‌های اشک در چشمانش به سختی ادا کرد و افزود: از اتاق بیرون آمدم و در راهرو شروع به گریه کردم، یک‌باره دیدم پزشک معالج‌شان نزدیکم آمد و گفت، آقا شما قاری قرآن هستید؛ پزشک می‌دانست معظم‌له قرآن و قاریان را دوست دارند پس اولین کسی را که در این شرایط به حضور می‌پذیرند حتماً باید قاری قرآن باشد.
وی از زبان دکتر رهبر معظم انقلاب ماوقع ماجرا را این‌طور توصیف کرد: عمل سختی روی ایشان انجام شده و قوی‌ترین مسکن‌ها را برای تسکین دردشان تزریق کردیم، با این وجود بعید است بتوانند از شدت درد بخوابند، با روحیاتی که از حضرت آقا سراغ داریم، این احتمال را می‌دهیم شما چند آیه از قرآن کریم را برایشان تلاوت کنید، آرامش بیابند و بخوابند.
دوباره بغض راه سخن گفتن این پیشکسوت قرآنی را بست و با یادآوری شعف درونی‌اش برای اجابت آن خواهش، در جواب پزشک ابراز کرد: اگر کاری از دستم بر بیاید، من از خدا می‌خواهم انجام دهم، وقتی پزشک حال منقلب من را دید، درِ چهار لت اتاق مجاور را بست تا ایشان را نبینم و بتوانم برای قرائت تمرکز کنم.
شدت عشق آقا به قرآن
«مردم قدر رهبرشان را بدانند، بدانند که ایشان چقدر قرآنی‌اند»، این عبارت را سادات‌فاطمی بیان کرد و گفت: یادم هست جمعی از پزشکان، پرستاران، پاسداران و همراهان آقا دورم نشستند و من از آیه‌ 63 سوره مبارکه فرقان را به سبک مصطفی اسماعیل با این مضمون «وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا، بندگان خاص خداوند رحمن آن‌ها هستند كه با آرامش و بی‌تكبر بر زمين راه می‌روند و هنگامی كه جاهلان آن‌ها را مخاطب سازند به آن‌ها سلام می‏گويند (و با بی‌اعتنائی و بزرگواری می‌گذرند)» چند آیه تلاوت کردم، بعد از آن دکتر رفت تا از احوالشان خبر بگیرد، آمد و گفت، حضرت آقا خواب‌شان برده است؛ عشق آقا به قرآن این است.
وی در ادامه با سرفرازی خاصی از علاقه رهبر معظم انقلاب به قرآن مجید تعریف کرد: حوالی سال 1370 در سفری که به مشهد داشتند، امر کردند قاریان مطرح شهر را جمع کنم، مراسمی با حضور اساتیدی همچون علی مختاری، محمد جواد پناهی، هاشم روغنی، حسین مسگری، محسن زاهد و ... برگزار شد و تا ایشان وارد شدند، خطاب به من فرمودند، چرا آقای فاطمی معطلی جلسه را شروع کن، گفتم وقتی شما حضور دارید من چطور آغاز کنم، بعد فرمودند، فکر کن اینجا مسجد کرامته.
حضرت آقا امر به قرائتم کردند
مدیر مرکز عالی تربیت مدرس مشهد بیان کرد: با اینکه برایم بسیار سخت بود، از استادم علی مختاری خواهش کردم، قرائت را شروع کند و بعد هم سایرین به ترتیب تلاوت کردند، قریب دو ساعت تلاوت آن جمع قرآنی به طول انجامید؛ معظم‎له به هر قاری ضمن تشویق، یک تذکری هم دادند تا اینکه نوبت به من رسید، ایشان فرمودند، چرا خودت نمی‌خوانی، گفتم، چون هم شما قرائتم را زیاد شنیده‌اید، هم دیر وقت است و از صبح شما درگیر ملاقات‌ها بودید و خسته شدید.
وی با بیان اینکه حضرت آقا فرمودند، باید بخوانی، گفتم، یعنی امر می‌فرمایید، خندیدند و فرمودند، بله امر می‌کنم، عنوان کرد: شروع به تلاوت کردم، ایشان مانند همیشه بسیار من را مورد لطف و تفقّد قرار دادند و رو به جمع فرمودند، من حیث المجموع آقای فاطمی را در ایران اول می‌دانم.
... آیات را از حفظ بخوانید
استاد سادات فاطمی با اشاره به نکاتی که رهبری در خصوص نحوه قرائتش متذکر شدند، ادامه داد: رهبري اين گونه گفتند: «مثل آقای فاطمی که قرآن را حفظ نیست، دست‌کم برای محافل، آیاتی را از حفظ بخوانید، مادامی که یک قاری در کشوری خارجی از روی قرآن تلاوت کند وجهه مناسبی ندارد، همچنین از حفظ خواندن تمرکزتان را زیاد می‌کند، چون می‌توانید به مستمعان نگاه کنید و با نگاه‌تان با آن‌ها ارتباط برقرار کنید».
مؤذن حرم رضوی، از قول یکی از پاسداران رهبر معظم انقلاب درباره آن شب مراسم گفت: ایشان در طول آن روز، شدیداً درگیری کاری و بازدیدهای فراوان داشتند و با این حال در جلسه قرآن تا دیر وقت شرکت کردند، صبح فردا نیز برای بازدید قرار داشتند، ما با خودمان گفتیم، حضرت آقا قرار فردایشان را لغو می‌کنند تا استراحت کنند ولی اول صبح با کمال تعجب، دیدیم از هر روز سرحال‌تر و شاداب‌تر عصایشان را به دست گرفتند و از ما پرسیدند، کجا قرار بود برویم؟
چقدر باید پای قرآن مایه بگذاریم
وی برداشت پاسداران، از این رفتار عجیب رهبری را بدین شکل بازگو کرد: ایشان نه تنها از به درازا کشیده شدن محفل قرآن خسته نشدند بلکه از خستگی‌شان کاسته شد؛ این نشانگر علاقه رهبر ما به قرآن است، با این اوصاف فرزندان ما باید حساب کار خودشان را بکنند، وقتی رهبر مملکت‌شان این‌گونه است، چه میزان باید پای قرآن مایه بگذارند، چقدر اساتید ما، چه میزان آموزش و پرورش ما، چقدر والدین و ... .
سادات‌فاطمی همچنین با ابراز تأسف از اینکه امروزه اکثر قرآن‌آموزان به دنبال نغمه و موسیقی می‌روند، به بیان فراز دیگری از منویات رهبری در قالب یک خاطره پرداخت و گفت: روزی خدمت رهبر معظم انقلاب بودم، ایشان فرمودند، خیلی نگرانم، اخیراً شنیدم قرآن‌آموزان به بهانه نغمات قرآنی به دنبال موسیقی رفته و بعضاً قرآن را رها کرده‎‌اند، در جواب‌شان گفتم، من موسیقی گوش نمی‌دهم ولی نواری را برای آموزش الحان قرآن کریم ضبط کردم و در اختیار عموم گذاشته‌ام، حضرت آقا فرمودند، خدا خیرت بدهد بهانه را از دست خیلی‌ها گرفتی، بعد نوار را خدمت‌شان تقدیم کردم.
captcha