تلخ و شیرین های یک حافظ بین‌المللی درسال94
کد خبر: 3483672
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۳
با قرآنیان در نوروز 95؛

تلخ و شیرین های یک حافظ بین‌المللی درسال94

گروه فعالیت‌های قرآنی: حجت‌الاسلام رجبی از تلخ و شیرین های سال 94 گفت و لازمه پیشرفت چشمگیر در مباحث قرآنی را حضور افراد دغدغه‌مند در مراکز تصمیم‌گیری کشور دانست و اینکه جامعه قرآنی باید در مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین نهاد تصمیم‌گیری کشور، چند نماینده داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی رجبی، حافظ بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، لازمه پیشرفت چشمگیر در مباحث قرآنی را حضور افراد دغدغه‌مند در مراکز تصمیم‌گیری کشور دانست و گفت: جامعه قرآنی باید در مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین نهاد تصمیم‌گیری کشور، چند نماینده داشته باشد.
چرا از شهرهای بزرگی مثل تهران و مشهد نماینده دغدغه‌مند قرآنی نداریم؟
وی نبود نماینده‌ای از جامعه قرآنی در مجلس شورای اسلامی را خلأ بسیار بزرگی برای رشد فعالیت‌های قرآنی دانست و ادامه داد: چرا از شهرهای بزرگی مثل تهران و مشهد در مجلس شورای اسلامی نماینده دغدغه‌مند قرآنی نداریم؟ این مسئله نشان دهنده این واقعیت است که دستگاه‌ها و نهادهایی که به فعالیت قرآنی می‌پردازند با هم همدل نیستند. در حاضر نماینده قرآنی که دغدغه اصلی‌اش مباحث قرآنی باشد در مجلس کم داریم. در برخی از کشورهای اسلامی یک نهاد مستقل برای فعالیت‌های قرآنی وجود دارد و بعضا وزیر قرآن دارند اما متاسفانه در کشور ما دستگاه‌‌های فرهنگی به دلیل نبود انسجام به موازی کاری مشغولند.
لزوم معرفی چهره‌های قرآنی به مردم
حجت‌الاسلام رجبی به ناشناس بودن چهره‌های قرآنی در میان مردم اشاره و تصریح کرد: چهره‌های قرآنی در شهر غریبند و اگر ما معتقدیم که برای مسیردهی به جامعه الگوسازی خیلی مهم است باید برای معرفی و شناساندن نخبگان قرآنی در جامعه تلاش کنیم. همانطوری که چهره‌های هنری و ورزشی در میان مردم شناخته شده‌اند باید الگوهای قرآنی و نخبگان قرآنی نیز به مردم شناسانده شوند.
وی با اشاره به اقدامات شهرداری مشهد برای استقبال از بهار و سال جدید و جایگاه معرفی چهره‌های قرآنی کشور در این برنامه‌ها، گفت: ببینید در میان تمام برنامه‌هایی که شهرداری برای استقبال از نوروز و بهار انجام می‌دهد از نصب بنر گرفته تا ساخت مجسمه مار و سوسمار چند چهره قرآنی و نخبه فرهنگی به مردم معرفی می‌شود. در اینجا این سئوال مطرح می‌شود که چرا چهره‌های قرآنی به مردم معرفی نمی‌شوند؟ چرا زندگی چند چهره قرآنی به مردم معرفی نمی‌شود؟
برگزاری نشست‌ها و جلسات مستمر با نخبگان قرآنی

این حافظ بین‌المللی قرآن به نبود ارتباط مستمر میان مسئولان و فعالان قرآنی اشاره و بیان کرد: کار مهمی که مسئولان می‌توانند انجام دهند، برگزاری نشست‌ها و جلسات مستمر با نخبگان قرآنی است. ایده‌های بسیاری در ذهن نخبگان قرآنی است که به دلیل بی‌توجهی مسئولان به نخبگان و این مسئله که نخبگان قرآنی به تنهایی نمی‌توانند این ایده‌ها را جلو ببرند، اجرایی نشده است؛ این مسئله یکی از دلایلی است که لزوم وجود نماینده دغدغه‌مند قرآنی در مجلس شورای اسلامی را تایید می‌کند.
حجت‌الاسلام رجبی با اشاره به مشکلات موجود در برنامه‌های مربوط به تدریس قرآن، گفت: در بحث تدریس هم از نخبگان قرآنی نظرخواهی نمی‌شود و حتی در حد تامین جایزه کوچکی برای تشویق نوجوانان شرکت کننده در برنامه‌های قرآنی از دوره‌های تدریس قرآن حمایت نمی‌شود. از هرجاهم این مسئله را پیگیری می‌کنیم می‌گویند بودجه نداریم.
دیدار بی واسطه با رهبری، بهترین خاطره سال94
وی به بهترین و بدترین خاطرات سال 94 اشاره کرد و ادامه داد: اولین اتفاق خوب در سال 94 کسب رتبه اول در مسابقات بین‌المللی قرآن بود و به طبع آن دیدار با رهبری که این دیدار بی واسطه، لحظه‌ای بسیار رؤیایی و بی‌نظیری بود. بدترین و تلخ‌ترین خاطره سال 94 هم لحظات سخت فاجعه منا بود. ثانیه‌هایی که گمان می‌کردیم به آخرین لحظات عمرمان رسیده‌ایم و امیدی برای بازگشت نداشتیم و تصور می‌کردیم که ظاهرا اجل‌مان همینجا می‌خواهد برسد.
نفر اول رشته حفظ کل قرآن سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران  با اشاره به از دست دادن دوستان و همراهان قرآنی‌اش در سفر حج، گفت: بعد از نجات فاجعه منا نیز لحظات سختی را سپری کردیم. شرایطی که معلوم نبود آیا دوستانمان همچون شهید حاجی حسنی کارگر، حسن دانش و اعضای گروه تواشیح به میانمان خواهند بازگشت یا نه. انتظار بسیار سختی داشتیم، چرا که نمی‌دانستیم این‌ها بازمی‌گردند یا نه.
وی به برنامه‌های قرآنی خود در سال بعد اشاره و عنوان کرد: سال آینده نیز برنامه تدریس را چه در بخش موضوعی و چه در بخش ترتیبی در حد توان ادامه خواهم داد. اگر فرصتی ایجاد شود نیز قصد دارم کتابی در زمینه حفظ موضوعی قرآن کریم برای اقشار و سنین مختلف جامعه به مرحله چاپ برسانم.
captcha