تقلیدی خواندن؛ ضعف بزرگ مسابقات قرآن دانش‌آموزی
کد خبر: 3489583
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۰

تقلیدی خواندن؛ ضعف بزرگ مسابقات قرآن دانش‌آموزی

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ مدیر مؤسسه قرآنی فرهنگی سروش جاودانه وحی گفت: تقلیدی خواندن از نقاط ضعفی است که باعث می‌شود، متسابقان دانش‌آموز خراسان رضوی در سطح کشور مقامی کسب نکند.

سروش عظیمی، مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سروش جاودانه وحی مشهد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با بیان اینکه مسابقات قرآن دانش‌آموزی فرصت و رقابت مناسبی برای آزمودن توانایی‌های قرآنی دانش‌ٱموزان است، ابراز کرد: البته این مسابقات نقاط قوت و ضعف نیز دارد.
وی ضمن انتقاد از نحوه برگزاری مسابقات قرآن دانش‌آموزان، تصریح کرد: تقلیدی خواندن یکی از نقاط ضعف بزرگ مسابقات قرآن دانش‌آموزی است که آموزش و پرورش باید برای رفع آن اقدام کند.
وی تصریح کرد: بر اساس آئین‌نامه مسابقات قرآن دانش‌آموزی، شرکت‌کنندگان مراحل مختلف این مسابقات تا مرحله استانی باید به صورت تقلیدی به قرائت قرآن بپردازند و از یک قاری برجسته مثل استاد مصطفی اسماعیل در قرائت تقلید کنند.
مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سروش جاودانه وحی عنوان کرد: در صورتی که در مرحله کشوری این قائده و آئین‌نامه دیگر وجود ندارد و متسابق باید از روی قرآن و بدون تقلید قرائت کند.
وی ادامه داد: ما در استان خراسان رضوی، دانش‌آموزان تقلیدی‌خوانی که در مسابقات استانی مقام کسب کرده‌اند، زیاد داریم، ولی نتایج آن‌ها در مسابقات کشوری مناسب نیست و این امر سبب می‌شود، خراسان رضوی در سطح مسابقات کشوری نتواند بروز خوبی داشته باشد.
عظیمی سامان‌دهی مراحل مسابقات قرآن دانش آموزی را پیشنهاد داد و ادامه داد: به این نحو که مرحله تقلیدی خواندن در سطح مدرسه، ناحیه و منطقه‌ای این مسابقات گسترش داده شود، اما بعد از آن متسابقان در مرحله استانی مانند مرحله کشوری تنها از روی قرآن به قرائت و انجام رقابت بپردازند تا برای مسابقات کشوری آماده شوند.
مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سروش جاودانه وحی افزود: متسابقان دانش‌آموزی را سراغ دارم که با تقلیدی خواندن در مراحل مختلف در نهایت به مرحله کشوی راه پیدا می‌کنند اما وقتی قرار است در این مرحله قرآن قرائت انجام دهند چون آئین‌نامه این مرحله با مراحل قبلی متفاوت است و دیگر تقلیدی خواندن جایی ندارد، نمی‌توانند حتی به درستی از روی قرآن تلاوت کنند لذا از مسابقات حذف شده و به مرور از فضای قرآنی دور می‌شوند.
وی با بیان اینکه شاگردان بسیاری داشتم و این حالت را در مورد آن‌ها از نزدیک مشاهد کردم، اضافه کرد:‌ در تغییر این روش و استفاده از آن در قبل از مرحله استانی می‌توان از روش تقلیدی همراه با تمرین و آموزش تجوید استفاده کرد تا متسابقان برای مرحله کشوری آماده شده و در نهایت افرادی به عنوان نماینده استان در مرحله کشوری حاضر شوند که شایستگی داشته باشند.  
مدیر مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی سروش جاودانه وحی، عدم تشخیص درست در اعزام نفرات توانمند به مسابقات کشوری را از دیگر نقاط ضعف مسابقات دانش‌آموزی برشمرد و اضافه کرد: البته این مسابقات برای دانش‌آموزانی که می‌خواهند خودشان را بیازمایند، جای مناسبی است و می‌تواند منجر به شکوفاشدن استعداد آن‌ها شود.

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رضا
|
Australia
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۱۰:۳۸
0
8
باسلام اتفاقا یکی از بهترین کارهای مسابقات دانش آموزی همین آشنا کردن دانش آموزان با سبک قاریان برجسته جهان اسلام است البته برای مسابقات کشوری طبق آیین نامه ها دانش آموزان انتخاب می شوند وچندین سال متوالی دانش آموزان خراسان رضوی مقام های بسیار خوب وشایسته کسب کرده اند . بهتر است دوستانی که نظر می دهند همه جوانب کار را اطلاع داشته باشند.
مشهدى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۱۱:۵۹
0
7
باز اين اقا نظر داد . اين اقا اصلا خبر ندارند كه مرحله نهايى استانى دانش اموزى تقليدى نيست و ضمنا سال قبل مقامهاى زيادى توسط دانش اموزان خراسان كسب شده است .
طاهری پور
|
-
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۱۲:۰۵
0
8
با سلام
کاش مطالب را با دقت بیشتری منتشر کنید.
ایشان با مسابقات دانش آموزی آشنایی کامل ندارند و نمی دانند که در استان خراسان رضوی متسابقین رشته قرائت فقط تا مرحله مقدماتی استان و آن هم فق در مقطع متوسطه اول باید به صورت تقلیدی تلاوت کنند و در مرحله فینال استان که به منزله مرحله انتخابی تیم استان برای اعزامی به مرحله کشوری نیز می باشد مسابقه به صورت تقلیدی برگزار نمی شود.
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۱۴:۳۹
0
8
سلام
از پایگاه قرانی خدوم و مخلص ایکنا انتظار می رود قدری دقیق تر مطالب رو منعکس کنند و هر چه مصاحبه شونده میگه رو سریعا چاپ نکنند . البته به شما حق میدم چون به اعتبار مدیر موسسه بودن،به کلام ایشون اعتماد کردید ولی خب مدیر باید بدونن که و لا تقف ما لیس لک به علم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ - ۲۳:۴۲
بابا مدیر موسسه بودن که ملاک درستی نیست .
مدیر کدوم موسسه ؟
با کدوم سابقه ؟
این طور باشه که هر کس می تونه بره یه موسسه باز کنه و بشه رییسش !
ایکنا به عنوان یک خبرگزاری تخصصی باید تخصصی و حرفه ای عمل کنه و مرعوب القاب دهن پر کن نشه .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۱۵:۲۶
0
8
برعكس نظر ايشان ، اتفاقا اين طرح بسيار خوب است و باعث قوى شدن تلاوت نوجوانان مى شود . اساس اين طرح از استاد سيد مجتبى سادات فاطمى است كه قران اموزان ايشان هميشه افتخار افرين بوده و هستند . ايشان با همين روش قاريان بين المللى زيادى را به جامعه قرانى كشور معرفى نموده اند . بهتر نيست نظرات اساتيد را منتشر كنيد ؟
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ - ۱۷:۰۴
0
9
بابا شما می رین با کیا مصاحبه می کنین ؟!
حالتون خوبه ؟
سروش عظیمی کیه که میرین ازش نظر می خواین ؟!!!!!
اونم بین این همه استاد برجسته ای که تو مشهد حضور دارن . . .
یه ذره خجالت بکشید
کاش قبل از مصاحبه ازش می خواستید دو خط با قرائت بخونه تا بفهمید دارید با کی مصاحبه می کنید !
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ - ۱۰:۱۵
0
7
موافقم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ - ۱۰:۱۹
0
7
آقای عظیمی که می گویند عدم تشخیص درست در اعزام نفرات توانمند به مسابقات کشوری را از دیگر نقاط ضعف مسابقات دانش‌آموزی است، مگر این مسابقات و این اعزام نفرات به مسابقات کشوری داوری نمی شود؟
با این صحبت داوری هم زیر سوال می رود. چطور ممکن است داور تشخیص ندهد؟؟؟؟
پاسخ ها
جاوید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ - ۱۲:۵۲
عدم تشخیص درست!!؟؟؟
اصلا مثل این که آقای عظیمی از نتایج درخشان دانش آموزان استان در مسابقات کشوری دانش آموزی در چند سال اخیر کلا بی خبره
چون بچه های استان همیشه جزو بهترینهای کشور هستند.
عزیزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ - ۱۰:۲۱
0
6
من هم موافقم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ - ۱۲:۰۰
0
8
ايكنا بايد نظر اساتيد فن را جويا شود نه هركسى امد نظر داد منتشر كند . ضمنا نظرات در انتظار بررسى را هم بايد سريعتر منتشر كنيد براى اين كه خبر كهنه مى شود و كسى بقيه نظرات را نمى فهمد .
سروش عظیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۵/۱۸ - ۱۵:۱۶
4
0
با سلام وعرض ادب خدمت جناب مشهدی که با چند اسم دیگر همیشه در اخبار موسسه نظر میدهند
طبق مصاحبه ای که بنده با ایکنا داشتم بنده تقلیدی را در یک مقطعی جزء پیشرفت دانش آموزان میدانم و پیشنهاد بنده این بود که مسابقات در مرحله استانی قرائت تطبیقی باشد
و الان که مسابقات کشوری در همدان تمام شد تازه به پیشنهاد بنده پی بردن برای مثال جناب آقای سید خلیق نجات حسینی مقلد خوبی است که ایشان در استان قراءت تقلیدی رتبه اول آوردن و در مرحله کشوری در مرحله مقدماتی از دور مسابقات حذف شدند
من تمام حرفم از روی علم اندکیست که دارم و خودمو همیشه به عنوان یک خادم قرآن میبینم
ولی در مورد شما
واقعا انسان نادانی هستید که به خاطر مشکلی که با بنده دارید نظر های نامناسب میدهید
از خدا میخواهم هرکس ناحقی میکند را خودش جواب بدهد
به امید آن موقع که همه از غیبت کردن دست بکشند و گوشت برادر مرده خود را نخورند.
یاعلی ع
پاسخ ها
قانع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳۹۵/۰۵/۱۹ - ۱۳:۵۷
آقای عظیمی عزیز
دقت کنید
مسابقات دانش آموزی فقط تا مرحله مقدماتی استان بصورت تقلیدی می باشد و از مرحله نهایی استان مسابقات تقلیدی نیست!
و تجربه نشان داده که فواید این طرح بسیار بیشتر از این است که بعضی اوقات یک رتبه هم از دست بدهیم
احمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۱۴:۳۴
0
0
باسلام و عرض ادب خدمت استاد عظیمی عزیز
خدا پشت و پناهت باشه
شما به راهت ادامه بده
پیامبر با اون عظمتش همیشه مورد تهاجم احمق ها و نادان ها بودند
الان هم این افراد بیشتر شدند
اجرکم عندالله استاد عظیمی عزیز
captcha