اجرای طرح تربیت حافظان به صورت مجازی و حضوری
کد خبر: 3490766
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
در خراسان رضوی صورت می‌گیرد؛

اجرای طرح تربیت حافظان به صورت مجازی و حضوری

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اظهار کرد: در طول پنج سال اجرای طرح حفظ، آموزش‌ها با دو شیوه مجازی که تلفنی است و همچنین آموزش حضوری در قالب برگزاری کلاس صورت گرفته است و امسال نیز این طرح ادامه می‌یابد.

‌سیدجعفر حسینی، مدیر امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد فعالیت‌های قرآنی این نهاد و برنامه‌های طراحی شده در سال جاری، ابراز کرد: اجرای تربیت یک میلیون حافظ از 10 میلیون نفر مورد نظر رهبر معظم انقلاب با عنوان «طرح حفظ قرآن کریم» در قالب یک برنامه اولیه چهار ساله، سال 94 به پایان رسید.
مدیر امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: این برنامه برای تربیت یک میلیون حافظ قرآن از 10 میلیون نفر، در زمان‌بندی اولیه چهار ساله بسته شده بود که سال گذشته به جمع‌بندی رسید.
وی با بیان اینکه شاید تلقی ابتدایی این بود که طرح حفظ بعد از این مدت جمع می‌شود، گفت: اما با توجه به ظرفیت خوبی که در این زمینه و در قالب این طرح ایجاد شده است و توان انجام این فعالیت در مجموعه اوقاف، همچنین راه‌اندازی مرکز تربیت مربی قم و تربیت مربیان در این مدت در کنار این طرح، سبب شد تا به خواست رئیس سازمان اوقاف کشور اجرای طرح تربیت حافظان قرآن برای چهار سال دیگر نیز تصویب شود.
حسینی افزود: بنابراین اوقاف تا چهار سال دیگر طرح حفظ را اجرا خواهد کرد، البته سهمیه‌ای که سازمان برای این مدت اعلام کرده حدود یک میلیون و 200 هزار نفر است و در آینده سهمیه استان‌ها ابلاغ خواهد شد اما اصل و اساس طرح بر اساس گذشته اجرا خواهد شد.
تبدیل طرح تربیت حافظان قرآن خراسان رضوی به شبکه قوی
وی با بیان اینکه شبکه طرح حفظ استان در حال تبدیل شدن به شبکه قوی است، عنوان کرد: خراسان رضوی در طرح تربیت حافظان قرآن در مواردی چون برگزاری آزمون شفاهی متمرکز و تربیت مربی‌های استانی شاهد اتفاقات مناسبی است.
حسینی با بیان اینکه ان‌شاءلله با پشتیبانی خبرگزاری ایکنا و جامعه قرآنی بتوانیم شبکه ویدئو کنفرانس را اجرایی ‌کنیم زیرا به ما در این زمینه بسیار کمک می‌کند، تصریح کرد: در این زمینه در حال حاضر در چند شهر مقدماتی ایجاد چند پایگاه ویدئو کنفرانس را به وجود آوردیم که هنوز راه اندازی نشده است.
برگزاری جلسات آموزشی ویژه مربیان طرح تربیت حافظان قرآن استان
وی افزود: جلسات مختلفی برای مربیان حفظ شهرستان‌ها از جمله مشهد، چناران، قوچان، سبزوار، جغتای، نیشابور، کاشمر، گناباد و تربت حیدریه از ابتدای سال جاری برگزار شده است که مربیان شهرستان‌های مجاور نیز حضور داشتند.
مدیر امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اضافه کرد: در این دوره‌ها، مباحث اصولی برای مربیان در خصوص حفظ قرآن و مسابقات حفظ بیان شد و در کنار آن یک سری بایسته‌های ضروری برای حضور مربیان و متسابقان در  مسابقات حفظ قرآن تبیین شد.
مدیر امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی عنوان کرد: همچنین به مربیان پیشنهاد شد که جلسات شبی با قرآن و محافل و کرسی‌های حفظ قرآن را برگزار کنند تا قرآن‌آموزان و حافظان بتواند در جمع و فضای مسابقات به  اجرا بپردازد.
وقف قرآنی در دستور کار خبرگزاری ایکنا و مجموعه‌ نخبگان قرار گیرد
مدیر امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: در بحث تربیت حافظان نیز همان سیاست‌های سال گذشته پیگیری می‌شود و تلاش ما در راستای رفع نواقص است البته ضرورت دارد بحث وقف قرآنی در دستور کار مجموعه ایکنا و نخبگان قرار گیرد زیرا در تأمین هزینه‌های برخی از مربیانمان دچار مشکل هستیم.
وی طرح حفظ را تنها طرح قرآنی مستمر دانست که تا آخر سال ادامه دارد و اضافه کرد: آزمون پایانی این طرح، اسفندماه برگزار خواهد شد؛ مسابقات در قالب آزمون شفاهی و کتبی هر دو به صورت متمرکز است.
اجرای طرح تربیت حافظان در استان به صورت مجازی و حضوری
حسینی ادامه داد: در طول پنج سال اجرای طرح حفظ، آموزش‌ها با دو شیوه مجازی که تلفنی است و همچنین آموزش حضوری در قالب برگزاری کلاس صورت گرفته است و امسال نیز ادامه می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه اجتماع حافظان قرآن کریم به همت اوقاف خراسان برگزار خواهد شد، افزود: از آنجا که در آزمون طرح حفظ سال گذشته بیش از شش هزار نفر شرکت‌کننده حضور یافتند و‌ منتخبان این آزمون حدود چهار هزار نفر هستند لذا اجتماع قرآن آموزانی که موفق به اخذ گواهینامه شدند را در چند شهرستان از جمله سه شهرستان کاشمر، سبزوار و نیشابور برگزار خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه تنها تکلیف آموزشی اوقاف استان، در بحث رشته قرائت قرآن، برگزاری یک دوره کلاس آموزشی برای افراد راه‌یافته به مرحله استانی مسابقات قرآن اوقاف است، گفت: البته آن هم در زمینه آموزش قرائت نیست بلکه در زمینه آموزش و آگاهی دادن نسبت به فنون، قواعد و قوانین داوری مسابقات است.
تدوین برنامه برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن
مدیر امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با بیان اینکه امسال در بحث مسابقات قرآن، سیاست این است که همه برنامه‌ها در نیمه اول سال آماده و تدوین شود، ادامه داد: در سال‌های گذشته این‌گونه بوده که معمولا در نیمه دوم سال برنامه مسابقات نگارش و فعالیت‌ها اجرا می‌شده است.
وی با بیان اینکه امسال برنامه‌های دقیق‌تری را برای مسابقات قرآن آماده کرده‌ایم، ادامه داد: اما برای مسابقات قرآن سال جاری، از اواخر سال 94 تا حدود نیمه‌های فروردین‌ماه برنامه‌های امسال مسابقات تدوین و آماده شده است و در ادامه از 11 اردیبهشت‌ماه برنامه تبلیغات و اطلاع رسانی این مسابقات صورت گرفته و از 11 اردیبهشت‌ماه الی 13 خردادماه نیز ثبت‌نام صورت گرفت. 
captcha