برگزاری نشست کارگروه «تخصصی اقتصاد مقاومتی» در جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی
کد خبر: 3515419
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۶

برگزاری نشست کارگروه «تخصصی اقتصاد مقاومتی» در جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی

گروه اجتماعی: آخرین نشست از سلسله نشست‌‌های عملیاتی ساختن شعار سال در حوزه تولید، اشتغال و صادرات با حضور مسئولان، اساتید و نخبگان فعال در این عرصه به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌ شرقی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از آذربایجان‌شرقی امروز، 26 تیرماه، آخرین سلسله نشست عملیاتی نمودن شعار سال در حوزه تولید، اشتغال و صادرات با حضور  محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، غلام‌رضا نوری، مشاور وزیر جهاد کشاورزی، نجف قراچورلو رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، مسلم اورنگی رئیس سازمان بسیج اساتید استان و تعدادی از مسئولان و اساتید دانشگاهی مربوطه در بخش کشاورزی به میزبانی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی برگزار شد.

بر اساس این گزارش مطلع نخست، آیاتی از کلام‌الله مجید توسط مسلم اورنگی، رئیس  بسیج اساتید استان بود.

نجف قراچورلو، رئیس سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان‌شرقی در حاشیه این نشست به تشریح اجمالی نتایج جلسات گذشته پرداخت و اظهار کرد: در آخرین جلسه کمیته بخش کشاورزی در راستای اقتصاد مقاومتی به جمع‌بندی نهائی و استفاده از نقطه نظرات پرداخته خواهد شد.

وی به بیان اهداف کلی طرح پرداخت و گفت: مسیری که برای حل بخشی از مشکلات ایجاد شده در پیاده‌سازی و عملیاتی سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده است، ریل‌گذاری می‌شود.

قراچورلو با اشاره به اینکه بسیج اساتید و سازمان جهاددانشگاهی استان در راستای تبعیت از منویات مقام معظم رهبری سه بخش تولید، صادرات و اشتغال را سرلوحه خود قرار داده، تصریح کرد: برنامه‌ریزی بر اساس تعیین وضعیت موجود در این سه حوزه و بررسی‌های مختلف انجام خواهد گرفت و سپس در بخش‌های بعدی آسیب‌شناسی در این سه محور صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: قابلیت‌سنجی و تدوین استراتژی‌ها نیز در مرحله‌ بعدی انجام گرفته که در نهایت برنامه‌های عملیاتی به شکل بهینه و با امکانات و شرایط موجود به رفع بخشی از مشکلات در این سه حوزه انجام می‌پذیرد.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان در تشریح فاز اول برنامه‌های صورت گرفته در این بخش، اظهار کرد: وضعیت موجود استان از منظر این سه حوزه تدوین شده که با تشکیل 14 کارگروه در حوزه‌های مختلف برای آسیب‌شناسی همراه بوده است.

وی با بیان اینکه در بخش آسیب‌شناسی سه دیدگاه وجود دارد، گفت: تمامی احتمالات در زمینه اینکه مشکلات موجود در اثر کمبود امکانات از نظر سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و نفر‌افزاری بوده مورد بررسی قرار گرفته و با بیان  تمامی این مسائل، اقدام به حل و رفع و همچنین تامین آنها خواهد شد.

قراچورلو تجزیه و تحلیل از دیدگاه عرضه را حوزه بعدی مورد مطالعه اعلام کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه در برخی از بخش‌ها با وجود امکانات کافی، مشکلاتی در این سه حوزه یافت می‌شود که دلیل اصلی آن کمبود در بخش عرضه است.

وی افزود: در برخی مواقع کیفیت و خدمات کالای موجود با فرهنگ و نیازهای اساسی طرف تقاضا تطابق نداشته و این مقدمه‌ای برای ایجاد مشکل خواهد بود.

رئیس سازمان جهاددانشگاهی استان، سومین حوزه مورد مطالعه را مشکل در فرآیند تقاضا دانست و افزود: در برخی موارد با وجود امکانات، خدمات مطلوب، مشتری برای کالا و یا محصولات خود نداشته که این مسئله نیز با شناسایی بازارهای جهانی، کنترل قاچاق و مسائل مربوطه آسیب‌شناسی می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: ترکیب این کارگروه‌ها متشکل از اساتید دانشگاه مربوطه به این حوزه و فعال در عرصه و مدیران و کارشناسان دستگاه‌های مرتبط ، کارآفرینان حوزه مربوطه و سرمایه گذاران و انجمن‌های صنفی و صنعتی فعال در حوزه مربوطه است.

به گزارش ایکنا، غلام‌رضا نوری، مشاور وزیر جهادکشاورزی، ضمن تقدیر از تشکیل جلسات با محوریت عمل به منویات مقام معظم رهبری، اظهار کرد:تمامی مسئولان، نهادها، مردم و ... جهت عملیاتی شعار سال وظایفی بر عهده دارند که در این راستا باید سیاست‌گذاری‌هایی صورت گیرد.

وی به 40 بند اصلی جلسات تشکیل شده اشاره کرد و گفت: طبق گزارشات و خلاصه جلسات تشکیل شده می‌توان نتیجه گرفت که این جلسات به صورت فنی و کارشناسی در سطح بالایی بوده و عقبه علمی و فکری مطلوبی را دارا بوده است.

نوری با بیان اینکه در حوزه اقتصاد مقاومتی استان آذربایجان‌ شرقی پیشتاز است، گفت: این فعالیت‌ها در حوزه کشاورزی بیشتر از سایر حوزه‌ها بوده و این عملکرد ناشی از دو دلیل مهم و صورت گرفته بوده است.

وی در تشریح دو عامل اصلی پیشتازی بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی، گفت: دلیل اول پیشرفت در این عرصه تهیه نقشه راه سیاست اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی در سال 92 بوده است و همچنین در تهیه سند تدبیر و توسعه استان توسط استانداری استان سیاست‌هایی در زمینه اقتصاد مقاومتی لحاظ شده است.

مشاور وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه آذربایجان‌ شرقی، استان اول و پیشرو در این زمینه است، اظهار کرد: در حال حاضر با شرایط مطلوب و مورد نظر مقام معظم رهبری فاصله زیاد است و باید تلاش فراوان صورت گیرد.

وی بر ایجاد عزم و اراده ملی و همچنین ایجاد روحیه کار، تلاش و فعالیت تأکید کرده و گفت: با ایجاد چنین شرایطی می‌توان روند روبه رشد در عرصه اقتصاد مقاومتی را طی کرد و این تنها برای حوزه کشاورزی نبوده و تمامی حوزه‌ها را شامل می‌شود.

نوری در خصوص اینکه کشاورزان با وجود تلاش و فعالیت در این عرصه نیاز به جهت‌دهی دارند، گفت: باید مسئولین و متولیان این امر با ایجاد نقشه راه و جهت‌دهی مناسب آنها را به فعالیت صحیح هدایت کنند تا تمامی فعالیت‌ها بر مبنای اقتصادی صورت گیرد.

وی افزود: در صورت عمل به تمامی نتایج از جمع‌بندی‌های چنین جلساتی، الفبای اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی و سایر بخش‌ها نوشته می‌شود.

مشاور وزیر جهادکشاورزی به مشکلات موجود در بخش عرضه و تقاضا اشاره کرد و تصریح کرد: بخش عمده این مسائل به فرهنگ عمومی جامعه برمی‌گردد که بایستی با همدلی تمامی نهادها، دستگاه‌ها و ... اقدام به اصلاح این موضوع کرد.

مسلم اورنگی، رئیس سازمان بسیج اساتید استان، در ادامه این نشست اظهار کرد: این جلسات در راستای تدوین سند ملی آمار سرزمینی در بحث اقتصاد مقاومتی و تحقق مطالبات مقام معظم رهبری تشکیل شده است.

وی ادامه داد: با تشکیل 14 کارگروه در این راستا که هر کدام به فراخور و اقتضای شرایط استان، برای حل چالش‌ها و مشکلات بخش صنعتی، خصوصی و تولید  برنامه‌هایی را طرح و اجراء خواهند کرد.

اورنگی همچنین گفت: اعضای این کارگروه را افرادی تشکیل داده‌اند که سالیان طولانی در این عرصه فعالیت‌ می‌کنند و به نوعی صاحب فکر و ایده در این زمینه می‌باشند.

وی به کارگروه‌های تشکیل شده در عرصه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: این کارگروه‌ها در قالب، تولید، خدمات، اشتغال، صنایع چوب، کفش و چرم، فرش و سایر زمینه‌ها که استان در سطح کشور و بین‌المللی صاحب ادعا است، تشکیل شده‌اند.

مسئول بسیج اساتید استان با بیان اینکه در جلسات گذشته همه متخصصان و کارشناسان به نظریه‌پردازی پرداختند، گفت: هدف از تشکیل این جلسات معرفی صحیح اقتصاد مقاومتی، و حذف دیدگاه ریاضتی به این موضوع است.

وی ادامه داد: با این دیدگاه، عموم جامعه اقتصاد مقاومتی را با نشاط و پویا و با تکیه بر خودباوری‌ها و توانمندی‌های نیروهای داخلی پیش خواهند گرفت.

اورنگی در پایان یادآور شد: تمامی این جمع‌بندی‌ها در قالب طرح و ایده توسط نمایندگان مجلس به صحن علنی برده و اجرایی خواهند کرد.

محمدحسین فرهنگی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شواری اسلامی با حضور در این سلسله نشست تخصصی و با محوریت اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: طبق خلاصه جمع‌بندی از جلسات گذشته می‌توان گفت که نتایج به دست‌آمده نکات قابل توجه و قابل تأملی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از این نکات مشکل کلی بودن دارند و باید مشکل همانی در آن‌ها شفاف سازی و روشن شود.

فرهنگی تاکید کرد: بروکراسی زیاد وقتی عملی و اجرا می‌شود که با بررسی و مدیریت برخی از قوانین و نکته‌ها حذف و یا اصلاح شوند تا بروکراسی به حداقل برسد.

وی بر شفاف‌سازی و مشخص نمودن این محورها در گام بعدی تأکید داشت و گفت: با دسته‌بندی و تنظیم نهایی می‌توان گام بسیار موثر و اثرگذار در سیاست‌گذاری اقتصاد مقاومتی طبق مطالبه مقام معظم رهبری برداشت.

در ادامه، حاضران جلسه به بیان مشکلات موجود در حیطه فعالیتی خود پرداختند و  مسئولان ذیربط نیز هر کدام، به رفع رجوع پرداختند و در نهایت اقدام به تهیه جمع‌بندی کلی از نتایج به دست آمده کردند.
captcha