تولید قرآنی نیازمند بهره‌گیری از پایان‌نامه‌ها و متخصصان این عرصه است
کد خبر: 3520831
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۸

تولید قرآنی نیازمند بهره‌گیری از پایان‌نامه‌ها و متخصصان این عرصه است

گروه فعالیت‌های قرآنی: تولید محصولات فاخر قرآنی نیازمند استفاده از نظرات کارشناسان قرآنی توانمند و صاحب‌نظر و همچنین بهره‌گیری از کتب، پایان‌نامه‌ها و مقالات قرآنی ممتاز در این زمینه است.

سیدمحمدجواد کاشفی، قاری بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در مورد چگونگی استفاده از تولیدات قرآنی فعالان قرآنی مشهد و حتی کشور و گنجاندن آن در سبد کالایی زائران و مجاوران، ابراز کرد: در این زمینه باید قرائت‌های فاخر قرآنی مشهد همراه با محصولات قرآنی از قبیل کتب تفاسیر و نرم‌افزارهای قرآنی برجسته‌ به زائران معرفی شود.
وی گفت: مشهد با وجود اینکه قطب قرآنی کشور و پایتخت معنوی ایران محسوب می‌شود و شیعیان جهان دلشان برای حضور در بارگاه امام رضا(ع) می‌تپد، اما برنامه‌های حرم مطهر رضوی کم بر روی آنتن رسانه ملی می‌رود و به خوبی نمایش داده نمی‌شود.
کاشفی، افتتاح استودیوی تخصصی ضبط قرائت در مشهد را اقدامی مثبت ارزیابی کرد و افزود: این استودیو کمک شایانی می‌کند تا تولیدات قرآنی مختلف ضبط و در اختیار کارشناسان خِبره دینی قرار گیرد و در نهایت گلچینی از آن‌ها برای استفاده زائران فراهم شود، همچنین در ادامه این تولیدات قرآنی و قرائت‌های قاریان و حافظان برجسته می‌تواند در شبکه‌های ماهواره‌ای مورد استفاده قرار گیرد.
نرم‌افزارهای قرآنی به زبان‌های مختلف
این قاری بین‌المللی قرآن افزود: قرائت‌ها را می‌توان به صورت نرم‌افزار با قابلیت‌های متنوع از جمله دارا بودن توضیحاتی به زبان‌های مختلف تولید کرد تا زائران دیگر کشورها نیز بتوانند بهره لازم را ببرند و با برنامه‌های قرآنی پایتخت معنوی جهان اسلام آشنا شوند.
کاشفی تصریح کرد: البته اینگونه نرم‌افزارها باید طراحی خوبی داشته باشد و ابتدا به موسیقی قرآن و تواشیح شاد در آن توجه شود و در کنار آن نیز قرائت‌های فاخر از قاریان برجسته در حرم مطهر رضوی و جامعه قاریان مشهد در آن گنجانده شود، همچنین ترجمه لغات و آیات کاربردی و مهم نیز در آن مورد استفاده قرار گیرد.
وی با بیان اینکه جهت طراحی چنین نرم‌افزارهایی از نخبگان حوزه و دانشگاه نیز می‌توان بهره گرفت، گفت: سرفصل‌های پیشنهادی اینگونه تولیدات و نرم‌افزارها می‌تواند در حوزه مفاهیم کلیدی از جمله اخلاق، آداب اجتماعی، روابط زن و مرد، نیکی به پدر و مادر و ... باشد که در هر یک از این موضوعات مثلا چند آیه با ترجمه آن از قرائت‌‌های مختلف قاریان برجسته ارائه شود.
کاشفی در مورد افزایش کیفیت تلاوت‌های ضبط شده و تأثیر آن نیز عنوان کرد: جهت بالا بردن سطح کیفی تلاوت‌ها و استفاده بهینه از آن‌ها باید کیفیت صدا و تصاویر مورد استفاده، ملاک عمل قرار گیرد.
وی ادامه داد: مثلا می‌توان در نرم‌افزارهای تولید شده در این زمینه، ابتدا تلاوت‌هایی که در حرم رضوی انجام می‌شود با بهترین کیفیت صدا و تصویر معرفی کرد و سپس از نماهای مختلف حرم مطهر مانند گنبد، مناره‌ و صحن‌ها برای افزایش زیبایی و ماندگاری در ذهن مخاطب در حین تلاوت بهره برد.
استفاده از تفاسیر موضوعی در تولیدات قرآنی
کاشفی گفت: علاوه بر آن گنجاندن تفاسیری همچون تفسیر آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی و محمدعلی انصاری که موضوعی و آیه به آیه انجام می‌شود و همچنین استفاده از تفاسیر موضوعی دیگر در قالب محورهای شاخص و مورد نیاز روز نیز می‌تواند معرّف خوبی از فعالیت‌های قرآنی مشهد مقدس باشد و در تولیدات قرآنی گنجانده شود.
این قاری حرم رضوی یادآور شد: در صورت تولید چنین محصولات قرآنی و قرار گرفتن در سبد کالایی خرید زائران مشهد و همچنین مجاوران، می‌توانیم شاهد تأثیرات اینگونه اقدامات در قرآنی شدن فضای کشور باشیم که حتی برای زائران خارجی هم مورد استفاده قرار گیرد.
نشست‌های قرآنی در مشهد دایر شود
کاشفی با بیان اینکه باید نشست‌های قرآنی به صورت ثابت در مشهد دایر شده و یکی از ادارات متولی این امر قرار گیرد، ابراز کرد: این نشست‌ها می‌تواند به شکل یک اجلاس قرآنی و با حضور قاریان و حافظان برجسته و صاحب‌نظر مشهد و جمعی از مدیران فرهنگی ـ قرآنی نهادهای مختلف برگزار شود.
این قاری بین‌المللی بیان کرد: وجود این تیم بدان جهت اهمیت دارد که از طریق توانمندی و ظرفیت موجود در هر سازمان و نهادی، بتواند برنامه‌های قرآنی را مثلا به جامعه قاریان مشهد و دیگر افراد و مراکز قرآنی ابلاغ کند تا در نهایت نظرات کارشناسی شده به شکل منسجم و مدون تدوین و به تولید محتوا تبدیل شود.
وی فعالیت مستقل و مجزای هر یک از نهادها و سازمان‌های قرآنی استان را از جمله نقاط ضعف در حوزه قرآن دانست و افزود: برخی از فعالیت‌های قرآنی موازی‌کاری بوده و کارشناسی‌شده نیست لذا راهکاری که در این زمینه پیشنهاد می‌شود، استفاده از کارشناسان قرآنی توانمند و صاحب‌نظر و یا بهره‌گیری از کتب، پایان‌نامه‌ها و مقالات قرآنی ممتاز در این زمینه است.
captcha