رعایت مسائل فقهی در معاملات، اصل حاکم در سازمان بورس است
کد خبر: 3529215
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۲
رئیس سازمان بورس در پاسخ به ایکنا:

رعایت مسائل فقهی در معاملات، اصل حاکم در سازمان بورس است

گروه اقتصاد: شاپور محمدی پیش از ظهر شنبه در نخستین نشست خبری خود، در پاسخ به ایکنا عنوان کرد: همیشه رعایت مسائل شرعی در معاملات و توسعه ابزارها مورد تأکید بوده و اصلی حاکم در سازمان بورس و اوراق بهادار است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شاپور محمدی، رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار امروز، شنبه 20 شهریورماه، در نخستین نشست خبری و رسانه‌ای خود به تشریح برنامه‌های این سازمان پرداخت.
براساس این گزارش، محمدی در پاسخ به این سوال خبرنگار ایکنا درباره برنامه خود برای توسعه بازار صکوک در سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار کرد: ما در مورد اوراق بهادار مصوبه‌های کمیته فقهی سازمان بورس را دارا هستیم و مبنای ما در معاملات، مسائل فقهی است.
وی ادامه داد: همیشه رعایت مسائل شرعی در معاملات و توسعه ابزارها مورد تأکید بوده و اصلی حاکم است اما بعد از تصویب در کمیته فقهی سازمان بورس ممکن است مدت زمانی تا عملیاتی شدن آنها طول بکشد.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: سازمان بورس، دستورالعمل‌های مربوطه در این زمینه را می‌نویسد اما باید درخواست‌ها هم بیاید تا آن‌ها را عملیاتی کنیم؛ هر چند که خود ما هم این مسئله را پیگیری خواهیم کرد که این اقدام انجام شود.
وی عنوان کرد: الان هم اعلام می‌کنم اگر شرکت‌هایی قصد انتشار صکوک اجاره، مرابحه و منفعت را دارند، سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد در این زمینه با آنها همکاری کند.


براساس این گزارش وی درباره سایر برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در دوران مدیریت خود اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما تعامل با بانک مرکزی برای کمک به سیاست‌های پولی و از جمله در کاهش سود بانکی است. البته در راستای اصلاح صندوق‌ها، سقف 70 درصد سپرده‌گذاری را به 60 درصد سپرده‌گذاری کاهش دادیم و علتش این است که با توجه به کاهش تورم اگر سهم زیادی از صندوق‌ها روی سپرده باشد بازدهی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
محمدی عنوان کرد: موضوع دیگری که باید دنبال کنیم و شروع شده، تقویت فرآیند اطلاع‌رسانی و افشا بوده است. در یکی دو هفته آینده یکی از الزامات افشا را مربوط به تولید و فروش ماهانه قرار می‌دهیم و شرکت‌ها باید ماهانه تولید و فروش خود را اعلام کنند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: بحث اطلاع‌رسانی بین‌المللی و شفافیت‌های شرکت‌های ما به لحاظ بین‌المللی هم باید انجام شود و موضوع دیگر تقویت ابزارها در بورس کالا و انرژی است.
وی ادامه داد: راه‌اندازی ابزارهای جدید هم جزء محورهای اصلی برنامه‌های ما هست و انشاء‌الله بتوانیم اوراق سَلَف و اختیار معامله داشته باشیم.
وی تقویت بازارگردانی را بسیار
مهم ارزیابی کرد و گفت: باید جذابیت‌های بازارگردانی افزایش پیدا کند و امیدواریم هم شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هم نهادهای مالی و هم صندوق‌ها بتوانند بازارگردانی انجام دهند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: در حال راه‌اندازی یک سامانه پیامکی هستیم که با راه‌اندازی آن، سامانه برای تمام کدهایی که با آنها معامله صورت می‌گیرد پیامک ارسال خواهد کرد و این امر، سوءاستفاده از کُدهای معاملاتی و پولشویی را کاهش می‌دهد.

محمدی، تسهیل مقررات، انعکاس عملکرد شرکت‌ها در قیمت‌ها، انتقال نظر سهامداران به مدیران و راه‌اندازی مؤسسات رتبه‌بندی را از دیگر برنامه‌های خود در سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد و گفت: این اقدامات باعث افزایش شفافیت در بازار می‌شود و به همین دلیل سازمان بورس، آنها را دراولویت خود قرار داده است.

وی همچنین بر لزوم استفاده از صکوک اجاره و مرابحه تأکید کرد و گفت: میزان صکوک اجاره در سال گذشته حدود 500 میلیارد تومان بوده و اکنون به 5 هزار میلیارد تومان رسیده است و مسائل فقهی آنها هم در کمیته فقهی مورد بررسی قرار گرفته و شرکت‌ها می‌توانند از این صکوک اجاره استفاده کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره اوراق وقف و قرض‌الحسنه نیز اظهار کرد: ‌اگر سودآوری این اوراق به گونه‌ای باشد که جذابیت داشته باشند، آن را پیگیری خواهیم کرد. سازمان بورس، صندوق نیکوکاری را راه‌اندازی کرده است اما باید برای خریدار هم سودآور باشد؛ به همین دلیل سعی می‌کنیم اوارق خوبی با بازدهی مناسب منتشر کنیم.

محمدی درباره بورس تعاون عنوان کرد: سعی می‌کنیم در فرابورس، تابلوهایی که شرکت‌های تعاونی عام، لیست شوند را ایجاد کنیم. این تابلوها، شرکت‌های تعاونی فراگیر ملی و تعاونی‌های سهامی عام را در خود خواهند داشت و در این زمینه با فرابورس صحبت شده که انشاء‌الله به سرعت عملیاتی شود.

رئیس سازمان بورس و اوارق بهادار درباره وضعیت سهام عدالت در بورس اظهار کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی پیگیر این مسئله بوده و تمهیدات مربوط به معاملات این سهام را سازمان بورس عهده‌دار است و انشاء‌الله با لایحه‌ای که دولت دنبال می‌کند، این موضوع به زودی عملیاتی شود.

captcha