«زیر سایه»؛ نماد موج جدید ایران‎هراسی سینمای غرب
کد خبر: 3543183
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۸
حسین سلطان محمدی:

«زیر سایه»؛ نماد موج جدید ایران‎هراسی سینمای غرب

گروه هنر: منتقد سینما گفت: «زیر سایه» و فیلم‌هایی نظیر آن با این هدف تولید می‌شوند که نگاه دنیا را نسبت به ایران اسلامی تغییر دهند.

حسین سلطان محمدی، منتقد و کارشناس سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) با بیان اینکه فیلم «زیر سایه» در امتداد سیاست ایران ستیزی سینمای غرب است، اظهار کرد: فیلم‌هایی که در سینمای غرب با محوریت ایران اسلامی تولید می‌شود، عمدتاً آثاری هستند که می‌خواهند تماشاگر را به سمتی خاص هدایت کنند. فیلم «زیر سایه» نیز از همین دست آثار است، اما نکته جالب اینجاست که این فیلم از سوی کشور انگلستان به عنوان نماینده به اسکار معرفی شده؛ اقدامی که نشان می‌دهد امری طبیعی رخ نداده و هدفی خاص در پی آن دنبال می‌شود. 

وی افزود: رشد فیلم‌های ایران ستیزانه طی سال‌های اخیر رشد محسوسی پیدا کرده، دلیل وضعیت پیش آمده را هم اینگونه می‌توان ارزیابی کرد که ایران اسلامی امروز در جهان قدرتی تاثیر گذار و مهم است، به نحوی که امنیت و تمامیت ارضی عراق و سوریه از طرف ایران محافظت می‌شود و این اتفاق برای غرب به هیچ وجه قابل قبول نیست، به ویژه که ایران امروز پرچمدار مبارزه با داعشی است که همه دنیا با آن مخالف هستند، در چنین شرایطی فیلم‌هایی نظیر «زیر سایه» می‌خواهد به تماشاچی بگوید ایرانی که امروز پرچمدار مبارزه با تروریست است، پیشنه‌ای خوب ندارد! 

این منتقد سینما به توضیح فوق اضافه کرد: این فیلم در حقیقت این پیام را در بردارد که نمی‌توان به هیچ وجه به ایران اتکاء کرد و حتی این امر مد نظر قرار می‌گیرد که اگر ایران فرصت در اختیار داشته باشد، خود خطری برای جهان محسوب می‌شود که از امسال داعش بسیار خطرناک‌تر است! این پیام نیز به زبان‌های مختلف مورد توجه قرار می‌گیرد. برای مثال یک بار در قالب فیلمی چون «زیر سایه» یا در فرم سریالی چون «میهن».

وی درباره ویژگی فنی فیلم‌هایی نظیر «زیر سایه» نیز اینگونه توضیح داد: فعالیت در این حوزه کاملا هدفمند است. برای همین سرمایه گذاری لازم نیز در این باب صورت می‌گیرد تا اگر کاری که تولید می‌شود از کیفیت فنی خوبی بهره برده باشد تا تاثیرگذاری فرهنگی آن نیز بیشتر باشد، زیرا اگر کاری ضعیف در عرصه تولید شود، مسلما مخاطب لازم را نخواهد داشت، اما یک کار قوی فنی، حداقل تماشاگر را وسوسه می‌کند تا برای لذت بردن از داشته‌های بصری اثر، فیلم را تماشا کند. 

سلطان محمدی در انتهای سخنانش گفت: هجمه‌های سینمای غرب تنها به خارج مرزها خلاصه نمی‌شود، بلکه با فراگیر شدن اینترنت دیگر همه مردم به راحتی می‌توانند فیلم‌های مورد نظر خود را دانلود کرده و تماشا کنند، برای همین این وظیفه ماست که درباره رویدادهای انقلاب فیلمسازی کنیم؛ کارهایی که هم داشته‌های فرهنگی خوبی داشته باشد، هم اینکه بتواند با زبانی فاخر مخاطب جهانی را به خود جذب کند.

captcha