مشهد در تکامل فرهنگ بشری نقش مؤثری ایفا کرده است
کد خبر: 3566143
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳
معاون دبیرکل آیسسکو:

مشهد در تکامل فرهنگ بشری نقش مؤثری ایفا کرده است

گروه فرهنگی: معاون دبیرکل آیسسکو با اشاره به اینکه مشهد شهری است که در طی دوران اسلامی، تحت حاکمیت سلسله‌های حکومتی متعدد همواره قدرت خود را حفظ کرده است، افزود: به این دلیل است که مشهد همواره توانسته در تکامل و پیشرفت فرهنگ بشری نقش خوبی ایفا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، امین الهجری، معاون دبیرکل آیسسکو، دقایقی پیش در مراسم افتتاحیه مشهد 2017، اظهار کرد: امروز افتخاری برای من است که در افتتاحیه رویداد فرهنگی انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در حضور شما صحبت کنم.
وی ادامه داد: آرزو می‌کنم کشور پرافتخار ایران موفقیت افزون‌تری داشته باشد و علاوه بر این، شهر تاریخی مشهد به عنوان یک پایتخت فرهنگی و نماد درخشان تمدن و نوآوری، پیشرفت‌های بی‌شماری به دست آورد.
پایتخت فرهنگ اسلامی باید دارای اصالت تاریخی مستند باشد
الهجری با بیان اینکه در این مناسبت خاطر نشان می‌کنم که آییسکو ملاک‌های سختگیرانه‌ای را برای انتخاب پایتخت‌ فرهنگ اسلامی از میان شهرهای کشورهای عضو اتخاذ کرده است، گفت: پایتخت فرهنگ اسلامی به طور مشخص باید دارای اصالت تاریخی مستند باشد، کمک شایانی را به ارتقا دانش و یادگیری کرده باشد، تا آن را در کشور و منطقه شاخص و برجسته کند.
معاون دبیرکل آیسسکو ابراز کرد: همچنین این شهرها باید دارای بناهای یاد بود تاریخی و تمدنی، و نهاد فرهنگی و هنری فعال در زندگی فرهنگی باشد که نمود آن وجود سازماندهی برای برگزاری فستیوال‌های فرهنگی، نمایشگاه‌های کتاب و هنری، تولیدات تئاتری، مسابقات ادبی و هنری و نشست‌های شناخته شده و اثرگذار باشد.
وی عنوان کرد: جای هیچ انکار نیست که این شهر تاریخی «مشهدالرضا(ع)» تمام این الزامات را در خود جای داده است و مشهد شهری است که در طی دوران اسلامی، تحت حاکمیت سلسله‌های حکومتی متعدد همواره قدرت خود را حفظ کرده که این منجر به پیشرفت‌های قابل توجه‌ای در زمینه‌های مختلف به ویژه در فرهنگ به معنای واقعی کلمه شده است.
 نقش مشهد در نفوذ مستمری تکامل و پیشرفت فرهنگ بشری 
الهجری افزود: این پیشرفت جایگاه مشهد را در آموزش، فرهنگ، علم، ادبیات، دانش، هنر، رفاه انسانی، و نقش معنوی اسلامی ارتقا بخشیده است و به این دلیل است که مشهد همواره توانسته در تکامل و پیشرفت فرهنگ بشری نقش خوبی ایفا کند.
مشهد دومین مقصد گردشگری و زیارتی
معاون دبیرکل آیسسکو  با بیان اینکه این نقش و جایگاه، امروزه دارای اهمیتی دو چندان است چراکه مشهد به عنوان دومین مقصد گردشگری و زیارتی با بیش از 20 میلیون مسافر در سال است، تصریح کرد: جذابیت این شهر به واسطه جو معنوی آن است که دلیل آن وجود آرامگاه امام رضا (ع)، خلیفه عباسی، هارون الرشید و دین‌شناس و عارف مشهور ابوحامد غزالی؛ همچنین شهرت مشهد مدیون فرش‌های شناخته شده آن در جهان و تنوع فرهنگی است که آن را به شهری تبدیل کرده است که اقلیت‌های مذهبی و قومی با هماهنگی در آن زندگی می‌کنند. 
captcha