تعریف سبک زندگی فاطمی از شعار تا عمل
کد خبر: 3576205
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۵

تعریف سبک زندگی فاطمی از شعار تا عمل

گروه اجتماعی: به نظر می‌رسد تعریفی که سخنرانان مذهبی از سبک زندگی فاطمی ارائه می‌دهند نتوانسته در زندگی بانوان امروزی جایگاهی پیدا کند، این گزارش نظر بانوان را در این زمینه جویا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، هر ساله با فرا رسیدن ایام فاطمیه با واژه‌ای به نام سبک زندگی فاطمی از طریق رسانه‌ها، تبلیغات محیطی و سخنرانی‌ها مواجهه می‌شویم؛ لذا کاملاً طبیعی است که بپرسیم با وجود تبلیغات گسترده و اختصاص برنامه‌های ویژه این ایام، و دعوت از سخنرانان و ... تا چه میزان سبک زندگی فاطمی که مورد تأکید دغدغه‌مندان این ایام است در جامعه نهادینه شده؟ مهمتر اینکه تبلیغات و پیام‌های رسانه چه میزان تأثیرگذاری بر نسل جوان دارد؟ این سؤالات را با بانوان اراکی در میان گذاشتیم که حاصل آن گزارش زیر شد:
در هیاهو و شلوغی اول هفته بازار اراک  با خانمی میانسال برخورد می‌کنم که با یک دسته سبزی خوردن  در حال حرکت است از او جویا می‌شوم که چقدر صحبت‌هایی که در سخنرانی‌ها و تبلیغات شهری که درباره سبک زندگی فاطمی مطرح می‌شود توانسته در زندگی شخصی خود و فرزندانش عملی کند؟ در پاسخ می‌گوید: اگر بخواهم با خودم صادق باشم، باید اعتراف کنم که این تبلیغات و سخنرانی‌ها نتوانسته در خانواده من به لحاظ عملی تأثیری داشته باشد.
وی ادامه داد: پیام‌ها بسیار مناسب و خوب است اما وقتی شخصیت بنده و دخترانم از کودکی شکل گرفته و همگی به سبکی متفاوت از آنچه رسانه در این ایام تبلیغ می‌کند عادت کرده‌ایم، گوش کردن به پیام‌های ساده زیستی، قناعت و... فقط برای ما حسرت به بار می‌آورد، درواقع اصلاح سبک زندگی غلط بسیار دشوار است.
این بانوی اراکی در ادامه می‌گوید: به عقیده بنده انتشار این پیام‌ها و حساس سازی در وهله اول باید از نهاد خانواده صورت گیرد زیرا تا خانواده اهتمام نورزد تبیین سبک زندگی فاطمی برای کودکان در حد شعار باقی می‌ماند وقتی کودکان عملاً، الگویی که رسانه تبلیغ می‌کند به چشم نمی‌بینند نمی‌توان انتظار ایجاد سبک زندگی فاطمی داشت.
خانم دیگری که چندان دل خوشی از شعارگرایی مسئولان ندارد می‌گوید: این پیام‌ها و سخنرانی‌ها در حد شعار است زیرا مصادیق و الگویی که رسانه از سبک زندگی حضرت زهرا(س) ارائه می‌دهد برای عموم مردم به ویژه زنان دست نیافتنی است، رسانه ساده زیستی حضرت زهرا را در زندگی روی حصیر به ما معرفی می‌کند کدام زن امروزی حاضر است اینگونه زندگی کند؟ در سخنرانی‌ها می‌گویند حضرت زهرا(س) مدت زیادی گرسنگی تحمل می‌کرد آیا این شیوه زندگی برای زنان امروز دست یافتنی است؟
وی تأکید می‌کند: ویژگی‌های شاخص حضرت زهرا(س) از باب عصمت ایشان است به این دلیل که در دامان فردی چون پیامبر اکرم(ص) تربیت شدند پس در جامعه‌ای که درگیر روزمرگی هستیم سبکی که سخنرانان از زندگی حضرت زهرا(س) به ما معرفی می‌کنند دست نیافتنی به نظر می‌رسد رسانه باید از سبک زندگی فاطمی مصادیقی را متناسب با جامعه امروز بیان کند مصادیقی که برای عموم مردم شدنی باشد.رسانه ویژگی‌های اخلاقی از حضرت زهرا(س) نقل می‌کند که صرفاً یک فرد معصوم از عهده آن برمی‌آید نه مردم عادی.
خانم میرزا بابایی در حالی که با دختر کوچکش در حال خرید لباس است می‌گوید: سبک زندگی فاطمی در زندگی همه باید اجرا شود ولی نکته اینجاست که این سبک باید به شیوه‌ای بیان شود که قابلیت اجرایی در دنیای امروزی که عصر ارتباطات است را داشته باشد، وقتی در سخنرانی‌های مذهبی، زندگی ساده حضرت زهرا را گوشزد می‌کند و می‌گوید ایشان در اجتماع حاضر نمی‌شد چگونه این سبک در عصر ارتباطات قابل اجرا است؟
میرزا بابایی ادامه داد: درواقع شیوه زندگی که رسانه از حضرت زهرا(س) به مردم ارائه می‌دهد برای دختران امروز قابل فهم نیست، باید پیام اصلی زندگی فاطمی و مصداق امروزی آن برای مردم بیان شود، مصادیق ساده زیستی در صدر اسلام متفاوت بود این ساده زیستی باید امروزی و قابل فهم شود.
خانم دیگری در فروشگاه لباس می‌گوید: سبک زندگی فاطمی مختص به یک برهه خاص نیست و همیشه قابل اجراست، البته این امر به همت والدین در تربیت فرزندان بر می‌گردد، چرا برای برخی بانوان امروزی ساده زیستی، رعایت حجاب، انجام تکالیف مادری سخت شده است؟ همه این موارد یک دلیل دارد و آن شیوه تربیت و ارزش‌هایی است که از طرف خانواده و دوستان برای این قشر از بانوان نهادینه شده است.
وی ادامه داد: اگر می‌گوییم حضرت زهرا(س) معصوم بودند و نباید انتظارداشت مردم عادی به شیوه ایشان زندگی کنند پس دختر بزرگوار ایشان حضرت زینب(س) چطور؟ ایشان که معصوم نبودند، مثال امروزی هم داریم بنده برخی مادران شهدا یا همسران جانبازان را می‌شناسم که با الگو گرفتن از زندگی حضرت زهرا(س) توانسته‌اند سختی و ناملایمات را تحمل و ساده زیستی را عملی کنند، آیا این خانم‌ها هم معصوم هستند؟
خانم خطیب نسب، که از قشر دانشجو  است در  پاسخ به سؤال ما می‌گوید: شخصاً همیشه دوست دارم رفتارم شبیه به حضرت زهرا(س) باشد اما به عنوان یک دختر که در جامعه امروز زندگی می‌کند می‌گویم تعریفی که از حضرت زهرا(س) برای ما جوانان در دانشگاه‌ها، خوابگاه‌های دانشجویی و رسانه‌ها بیان می‌شود غیرقابل اجراست و متأسفانه مصادیق امروزی سبک زندگی فاطمی برای ما جوانان بیان نمی‌شود.
به گزارش ایکنا؛ این گزارش حاوی بخشی از نظرات بانوان اراک درباره سبک زندگی بود که رسانه و سخنرانان مذهبی از حضرت فاطمه زهرا(س) به مردم معرفی می‌کنند، به نظر می‌رسد زندگی حضرت زهرا(س) به ویژه در بعد اجتماعی ناگفته‌های بسیاری دارد، زندگی ایشان به ویژه بعد از ماجرای سقیفه بنی ساعده حکایت دنیای امروز است فقط قدری خلاقیت در روش و ارائه مستندات می‌تواند الگویی امروزی از زندگی فاطمی به نسل جوانی که هیجانات کاذب غرب را پیش رو دارد معرفی کند.


captcha