برگزاری 10 پیش نشست برای همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق»
کد خبر: 3589753
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۸
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد:

برگزاری 10 پیش نشست برای همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق»

گروه معارف: رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، از برگزاری 10 پیش نشست برای همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع) با تاکید بر آموزه‌های امام رضا(ع)» در داخل و خارج از کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی، صبح امروز، ۲۶ فروردین‌ماه در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع) با تاکید بر آموزه‌های امام رضا(ع)» که در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در این همایش اندیشمندانی از کشورهای مختلف آمریکا، انگلستان، کانادا، مراکش، ترکیه و نیز از شهرهای کشورمان حضور دارند.
وی با بیان اینکه دانشکده الهیات یکی از 13 دانشکده‌ اولیه و بزرگ فردوسی است که در حدود 60 سال پیش با عنوان دانشکده معقول و منقول تأسیس شد و بعدها به نام فعلی تغییر نام یافت، گفت: شخصیت‌های برجسته‌ای در این دانشکده به تدریس و تحقیق و پژوهش پرداختند که از آن جمله می‌توان به مرحوم استاد آشتیانی، مرحوم استاد شانه‌چی و مرحوم استاد واعظ‌زاده خراسانی اشاره کرد.
وی بیان کرد: دانشکده الهیات در سال‌های اخیر با توجه به رویکرد بین‌المللی، فعالیت‌هایی را در راستای تقویت دیپلماسی علمی و ارتباط با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی داشته و با دانشگاه‌هایی در آمریکا، آلمان، لبنان و عراق تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده و بندهای آن را به مرحله اجرا رسانده است.
رئیسیان ادامه داد: در همین راستا رشته مطالعات اسلامی به زبان خارجی راه‌اندازی شد که در حال حاضر به زبان عربی از کشور عراق، دانشجو پذیرفته شده است و ان‌شاءالله در ترم آینده، در رشته زبان انگلیسی دانشجو می‌پذیریم.
وی در ادامه به برگزاری همایش عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع) با تأکید بر آموزه‌های امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: با توجه به مجاورت دانشگاه با مضجع نورانی ثامن‌الحجج(ع) و رسالت دانشکده الهیات در ترویج و تعمیق معارف اسلامی به ویژه آموزه‌های رضوی، تصمیم بر آن شد که سلسله همایش‌هایی با عنوان کلی سیره و معارف رضوی برگزار شود.
وی ادامه داد: در همین راستا دو همایش ملی برگزار شد که اولی در اردیبهشت ماه سال 91 با عنوان «عقلانیت، معنویت، عدالت» و دومی در اردیبهشت ماه سال 93 با عنوان «معنویت» در دانشگاه و با همکاری و مشارکت بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) برگزار شد.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد افزود: اینک شاهد سومین همایش در سطح بین‌الملل هستیم که با مشارکت معاونت فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فناوری و بنیاد بین‌المللی فرهنگی و امام رضا(ع) در حال برگزاری است و به منظور برگزاری شایسته این همایش، در تابستان 94 شورای سیاستگذاری تاسیس شد و پیرامون محور اصلی همایش بحث و گفت‌وگو به عمل آمد. 
وی بیان کرد: با توجه به اهمیت عدالت و اخلاق و نقش مهم این دو در بهبود روابط انسانی و نیز به‌خاطر پیدایش افراط‌گرایی اسلامی که چهره‌ای غیر اخلاقی و ظالمانه از اسلام ارائه کرده‌ است، این موضوع با تأکید بر آموزه‌های رضوی با عنوان محور اصلی همایش انتخاب شد و از آنجایی که امسال یعنی سال 2017، مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، یکی از محورهای شش‌گانه این همایش به این رویداد مهم اختصاص یافت.
وی ابراز کرد: بعد از تصویب محور اصلی همایش، کمیته علمی متشکل از اساتید دانشگاه فردوسی و سایر دانشگاه‌ها و موسسات علمی و پژوهشی داخلی و خارجی شکل گرفت و به بررسی محورهای فرعی پرداخت و بعد از قطعی شدن آن در اسفندماه همان سال، 21 نهاد آمادگی خود را برای همکاری در زمینه تدوین، ارزیابی و چاپ مقالات همایش و نیز برگزاری پیش‌نشست‌ها اعلام کردند. 
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه در سال گذشته 10 پیش‌نشست در داخل و خارج از کشور برگزار شد، گفت: «عدالت و اخلاق»، «اعتدال و عدالت در تفکر شیعه»، «وحدت در کثرت»، «عدالت شاخص از ساختار تمدن اسلامی»، «عدالت سیاسی، عدالت اخلاقی»، «عدالت و اخلاق از دیدگاه حکیم سبزواری»، «عدالت و اخلاق در اندیشه سیاسی اسلام» و «نظریه‌های عدالت در فلسفه سیاسی»، پیش نشست‌هایی بود که در داخل کشور برگزار شد.
رئیسیان با اشاره به برگزاری پیش‌نشست‌های بین‌المللی، بیان کرد: پیش‌نشست‌ اول در لبنان در تاریخ 19 ژانویه 2017 برابر با 30 دی ماه 1395 با حضور اندیشمندان و محققان لبنانی و ایرانی و ارائه شش مقاله به زبان عربی برگزار شد.
وی اظهار کرد: پیش‌نشست دوم نیز در کالج المهدی بیرمنگام انگلستان با ارائه سه مقاله به زبان انگلیسی در تاریخ 17 فروردین 96 برگزار شد. 
captcha