همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق» در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است
کد خبر: 3589861
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
با تاکید بر آموزه‌های امام رضا(ع)؛

همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق» در دانشگاه فردوسی مشهد در حال برگزاری است

گروه معارف: همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت با تاکید بر آموزه‌های امام رضا(ع)» از صبح امروز در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شده و هم اکنون نشست‌های تخصصی آن در حال برگزاری است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، صبح امروز، ۲۶ فروردین ماه مراسم افتاحییه همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت با تاکید بر آموزه‌های امام رضا(ع)» با حضور شخصیت‌های علمی داخلی و خارجی، در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.
در این مراسم محمد کافی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، «عدالت» و «اخلاق» را گمشده گذشته و امروز بسیاری از جوامع بشری عنوان کرد و افزود: چنانچه در جامعه‌ای این دو عنصر مهم تحقق یابد، بی‌شک آن جامعه در دنیا و آخرت رستگار خواهد بود.
وی فزود: دانشگاه فردوسی مشهد به عنوان پرچمدار علم و فرهنگ در خطه خراسان بزرگ در کنار انجام تمامی ماموریت‌های علمی خود به خاطر همجواری با مرقد پاک امام هشتم شیعیان، برای حوزه علوم دینی و معارف اسلام ارزش ویژه‌ای قایل است، این شهر شهر عالم آل محمد(ص) است و تاکید بر سیره و آموزه‌های امام رضا(ع) در این کنفرانس، گواه این مدعا است.
همچنین حجت‌الاسلام غلامرضا رئیسیان، رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی اظهار کرد: در این همایش اندیشمندانی از کشورهای مختلف آمریکا، انگلستان، کانادا، مراکش، ترکیه و نیز از شهرهای کشورمان حضور دارند.
وی بیان کرد: دانشکده الهیات در سال‌های اخیر با توجه به رویکرد بین‌المللی، فعالیت‌هایی را در راستای تقویت دیپلماسی علمی و ارتباط با دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی داشته و با دانشگاه‌هایی در آمریکا، آلمان، لبنان و عراق تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده و بندهای آن را به مرحله اجرا رسانده است.
رئیس دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد، از برگزاری ۱۰ پیش نشست برای همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت(ع) با تاکید بر آموزه‌های امام رضا(ع)» در داخل و خارج از کشور خبر داد و افزود: «عدالت و اخلاق»، «اعتدال و عدالت در تفکر شیعه»، «وحدت در کثرت»، «عدالت شاخص از ساختار تمدن اسلامی»، «عدالت سیاسی، عدالت اخلاقی»، «عدالت و اخلاق از دیدگاه حکیم سبزواری»، «عدالت و اخلاق در اندیشه سیاسی اسلام» و «نظریه‌های عدالت در فلسفه سیاسی»، پیش نشست‌هایی بود که در داخل کشور برگزار شد.
رئیسیان با اشاره به برگزاری پیش‌نشست‌های بین‌المللی، بیان کرد: پیش‌نشست‌ اول در لبنان در تاریخ ۱۹ ژانویه ۲۰۱۷ برابر با ۳۰ دی ماه ۱۳۹۵ با حضور اندیشمندان و محققان لبنانی و ایرانی و ارائه شش مقاله به زبان عربی برگزار شد.
وی اظهار کرد: پیش‌نشست دوم نیز در کالج المهدی بیرمنگام انگلستان با ارائه سه مقاله به زبان انگلیسی در تاریخ ۱۷ فروردین ۹۶ برگزار شد. 
در ادامه حجت‌الاسلام محمدهادی عبدخدایی، نماینده مردم مشهد در مجلس خبرگان رهبری، استاد بازنشسته دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی و نماینده سابق جمهوری اسلامی ایران در واتیکان، با بیان اینکه گستره عدالت در اسلام، شامل دشمنان هم می‌شود، گفت: آیات و روایات اسلامی و آموزه‌های رضوی، بهترین زیربنای حقوق بین‌الملل اسلامی است.
وی با بیان اینکه عدالت، شاخص و معیار است برای اخلاق و اخلاق هم به منزله روح است برای عدالت، افزود: برای مدیریت یک جامعه هر دوی این‌ها لازم است.
عبدخدایی با اشاره به اینکه قرآن کریم، هدف از بعثت را قیام به قسط و تعلیم و تزکیه انسان‌ها معرفی می‌کند، افزود: به طور کلی برای مدیریت جامعه هم عدالت و قانون لازم است هم اخلاق و فرهنگ؛ قانون و حقوق لازم است تا وظیفه هر کس مشخص شود و احسان و اخلاق اهمیت دارد تا سجایا و مزایای انسانی رشد پیدا کند و در این راستا، شاخص و معیار هر دو، عدالت است.
عبدخدایی با بیان اینکه در حقوق اسلامی آنچنان شکوه وجود دارد که اگر انسان دقت کند، شیفته می‌شود، گفت: در آموزه‌های دینی، تقارن عدالت و اخلاق در سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) ایشان کاملا مشهود است.
وی در پایان با اشاره‌ به امام رضا(ع) و مناظره‌های ایشان، تصریح کرد: امام رضا(ع) در حالی که قانون مدار بوده و مجسمه عدل به شمار می‌رفتند، اخلاق و احسان هم در زندگی‌شان تبلور داشته است، امام اهل مناظره بود و مناظرات ایشان جنبه بین‌المللی داشت و در صدر دنیای آن روز قرار گرفته بود ولی در همه مباحثات، گفت‌وگو به بهترین وجه از ویژگی‌های آن حضرت بیان شده است و گفته شده نه ظلم به احدی در گفتارش بود و نه گفتار کسی را قطع فرمود بلکه می‌گذاشت تا سخنانش تمام شود.
در پایان نیز حجت‌الاسلام محمدحسین مهدوی مهر، رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه مشهد با بیان اینکه امام رضا(ع)، به عنوان پایه‌گذار گفت‌وگوی میان ادیان، در زمانه خویش و در دوران دولت عباسیان، مطرح بودند، افزود: گفت‌وگوی بین دینی در جهان اسلام و میان ادیان مختلف، بهترین روش برای کشف حقایق اخلاقی و عدالت است.
وی افزود: اتحاد هم در سطح ملت‌های جهان اسلام و هم در سطحی بالاتر در میان مؤمنان به ادیان الهی، ضرورت زمانه ما است و چه مبارک است که آموزه‌های رضوی(ع) و میراث معنوی مشهد الرضا(ع)، به عنوان منبع معرفت بخش زندگی، نه تنها برای شیعیان، بلکه برای مسلمانان و تمامی ادیان الهی و انسانیت، الهام بخش باشد.
وی تصریح کرد: جامعة‌المصطفی العالمیة، به عنوان نهادی دانشگاهی و حوزه مدرن، با میزبانی بیش از ۷۰ ملیت در مشهد مقدس، در راه پرورش عالمان و محققان و جویندگان اخلاق و عدالت، در طراز جهانی و منطقه‌ای تلاش می‌کند و گفت‌وگوی بین دینی در جهان اسلام و میان ادیان مختلف را بهترین روش برای کشف حقایق اخلاقی و عدالت می‌داند.
رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه مشهد، حبّ نفس که بازگشت به حبّ دنیا دارد را سرمنشأ همه‌ی خطاها عنوان کرد و با بیان اینکه ظلم از این مرحله بنا می‌شود، تصریح کرد: با حبّ نفس، بنای عدل و انسانیت تخریب می‌شود چراکه محبت به دنیا باعث غفلت از توجه به فلسفه‌ی آفرینش می‌شود و نظاره‌گریِ خالق نسبت به عملکرد او، نادیده گرفته می‌شود؛ انسان‌ها سنگ‌هایی خواهند بود که پل عبور او را برای رسیدن به آرزوهایش هموار می‌کنند و چه بسیار انسان‌هایی که زیر چرخ ویرانگر خودخواهی محکوم به نابودی هستند.
وی اظهار کرد: در بیان حضرت رضا(ع)، به وضوح، موضوع خوشبختی و بدبختی بر اساس تعامل انسانی و دوری از حبّ نفس و خودخواهی تبیین شده است و این مسئله آنقدر دارای اهمیت است كه حضرت زهرا(س) دختر پیامبر اسلام می‌فرماید: «الجار ثم الدار».
وی با بیان اینکه حقوق همسایه در اسلام آنقدر اهمیت دارد كه نیازهای او بر نیازهای شخص و حتی افراد خانواده تقدم دارد، گفت: الگوسازی این شیوه‌ی تفكر، جدای از آنکه باعث گسترش حاكمیت اخلاق در جامعه می‌شود، به عنوان مهم‌ترین مانع رواج ظلم و تجاوز به حقوق دیگران خواهد بود.
رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه مشهد در ادامه به گذشت و جوانمردی امام هشتم اشاره کرد و افزود: امام رضا(ع) آنقدر در گذشت و جوانمردی سرآمد بودند كه حتی برای كسانی كه به حقوق اجتماعی و انسانی حضرت رحم نكرده و به ایشان ظلم روا داشته بودند، وساطت كرده و زمینه‌ی نجات آنان را فراهم می‌فرمودند. حضرت آنقدر به این كار مبادرت کردند كه در بین دشمنان نیز به مهربانی شهرت یافتند و ایشان را امام رضا(ع) لقب دادند.
چندی پس از پایان مراسم افتتاحیه،اولین نشست تخصصی همایش عدالت و اخلاق برگزار شد و در آن حجت‌الاسلام حمیدرضا شریعتمدار، دانشیار دانشگاه ادیان و مذاهب قم، با موضوع نظریه عدالت اخلاقی نزد متفکران مسلمان قرن چهار هجری، دکتر ادریس هانی، عضو انجمن حکمت متفکرین و محققین مغرب با موضوع اندیشه عدالت از اولر تا امام رضا(ع) و حجت‌الاسلام دکتر محمد شجاعیان، دستیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با موضوع نظریه‌های عدالت در فلسفه سیاسی،  ارائه مقاله کردند.
در نوبت عصر نیز دومین نشست‌های تخصصی برگزار و در آن محمد مهدی مقداد، دانشیار دانشگاه مفید با موضوع جایگاه اخلاق کاربردی در تامین دادرسی عادلانه از دیدگاه فقه اهل بیت(ع) و آموزه‌های رضوی، شهربانو دلیری، استادیار دانشگاه آزاد واحد مشهد، با موضوع جایگاه اخلاق مداری امام رضا(ع) در تعامل با اهل کتاب در مقایسه با زمامداران مقارن، حسینعلی رحمتی مدرس و محقق فلسفه اخلاق در حوزه و دانشگاه با موضوع گفتمان رضوی با الگوی گفت‌وگوی اخلاقی و هم زیستی عادلانه ادیان و مذاهب در دنیای امروز و بی بی حکیمه حسینی، استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن با موضوع اخلاق تعامل با مخالفان، به ارائه مقاله پرداختند.
در سومین نشست تخصصی نیز حمیدرضا طوسی، استادیار جامعة‌المصطفی العالمیه قم با موضوع اصول کلی حسن نیت در اجرای معاهدات بین‌المللی، مرتضی مرتضوی کاخکی، استادیار دانشگاه رضوی با موضوع قلمرو الگوی عدالت بین نسلی در اندیشه اهل بیت(ع)، سوزان انجم روز، دانشجوی دکتری دانشگاه تهران با موضوع عدل الهی از دیدگاه شیعه دوازده امامی و اسماعیلیه و جواد ارباب، دانشجوی دکتری اقتصاد اسلامی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با موضوع رهیافت‌هایی از قرآن کریم در حوزه عدالت اقتصادی، ارائه مقاله دارند.
یادآور می‌شود، فردا، 27 فروردین ماه نیز چهار نشست تخصصی دیگر برگزار می‌شود و در ساعت 18 و 30 دقیقه، مراسم اختتامیه همایش، آغاز خواهد شد.
captcha