دغدغه اصلی دین، فضیلت جوامع و انسان‌ها است
کد خبر: 3590230
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
در پنجمین نشست همایش عدالت و اخلاق عنوان شد؛

دغدغه اصلی دین، فضیلت جوامع و انسان‌ها است

گروه معارف: پنجمین نشست تخصصی همایش بین‌المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت با تاکید بر آموزه‌های امام رضا(ع)» ظهر امروز در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در راستای همایش بین‌‌المللی «عدالت و اخلاق در مکتب اهل بیت با تاکید بر آموزه‌های امام رضا(ع)» که از روز گذشته در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد آغاز شده است، سلسله نشست‌های تخصصی برگزار شد که پنجمین نشست آن، ظهر امروز، 27 فروردین ماه بود.
در این نشست سید محمدقاری سید فاطمی، استاد دانشگاه شهید بهشتی با موضوع «فقه شبه حقوقی و دین ورزی فضیلت بنیاد» به ارائه مقاله پرداخت و گفت: پیام اصلی دین‌ورزی، فضیلت است و معضل امروزی که برای اسلام و حقوق بشر پیش آمده به خاطر این است که اسلام به تکالیف و وظایف، فروکاسته شده، در حالی که دغدغه اصلی دین، فضیلت جوامع و انسان‌ها است. 
دغدغه اصلی دین، فضیلت جوامع و انسان‌ها است
فاطمی با بیان اینکه در 200 سال گذشته، مهمترین چالش جهان اسلام، چالش حقوق بشر بوده است، گفت: تعارض و تزاحمی بین قوانین حقوق بشر و برخی از مسائل فقهی وجود دارد اما اگر از جنبه فضیلت دین نگاه کنیم، این تعارضات قابل حل است.
استاد دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه بحران اخلاق در غرب به خاطر حقوقی شدن اخلاق ایجاد شده است، اظهار کرد: «ان االاعمال بالنیات» و توجه به نیت هر رفتاری، ستون فقرات دین اسلام را تشکیل می‌دهد. 
سپس ابوالقاسم فنایی، استادیار دانشگاه مفید، مقاله خود با موضوع «عدالت و عقلانیت در نهج البلاغه» را ارائه کرد و گفت: در خداشناسی، عدالت یکی از اوصاف اصلی خداوند محسوب می‌شود، همچنین در اسلام، وجوب عدل و حرمت ظلم بیان شده است. 
دغدغه اصلی دین، فضیلت جوامع و انسان‌ها است
وی با بیان اینکه در تاریخ تشیع، اصل عدالت و رعایت آن دلیل بسیاری از درگیری‌های بین رهبران تشیع و بیگانگان بوده است، تصریح کرد: با وجود اینکه عدالت و عقلانیت نقش اساسی در تفکر شیعی دارد اما متفکران دینی در برخورد با عدالت و اخلاق، دغدغه اینکه در این مورد به نظرپردازی بپردازند و از آن در حل مشکلاتشان استفاده کنند را نداشته‌اند.
فنایی تصریح کرد: دو رویکرد در «نسبت عدالت و عقلانیت با دین» داریم که رویکرد اول، درون دینی و رویکرد دوم، فرادینی است. 
وی یادآور شد: در سخن حضرت علی(ع) نیز عدالت و عقلانیت یکی هستند.
در ادامه، محسن جوادی، استاد و مدیر گروه فلسفه و اخلاق دانشگاه قم با موضوع «عدالت اخلاقی در ارسطو و ابن مسکویه» به ارایه مقاله پرداخت و با بیان اینکه، عدالت مفهومی اخلاقی است، گفت: بر اساس این مقاله، در معنای عدالت، می توانیم بگوییم وقتی کسی قانون را رعایت نمی کند همچنین کسی که زیاده خواهی دارد، ظالم است و برعکس کسی که قانون را رعایت کند و زیاده خواه نباشد در راستای عدالت حرکت می کند لذا عدالت همان اخلاق است در وجهه اجتماعی.
دغدغه اصلی دین، فضیلت جوامع و انسان‌ها است
captcha