نبود مجتمع فرهنگی ـ قرآنی در شهرستان کلات
کد خبر: 3608207
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹
در گفت‌وگو با ایکنا مطرح شد:

نبود مجتمع فرهنگی ـ قرآنی در شهرستان کلات

گروه شهرستان‌ها: رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان کلات با بیان اینکه اکثر شهرستان‌های استان خراسان رضوی یا مجتمع قرآنی دارند که در خود اداره مستقر است و یا مکان مستقلی را به این امر اختصاص داده‌اند، ابراز کرد: در شهرستان کلات چنین مجتمعی وجود ندارد و بیشتر از فضای سالن‌های ورزشی و سایر نهادها استفاده می‌شود.

حجت‌الاسلام علی محمودی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کلات در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با بیان اینکه این اداره، ترویج فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) را بر عهده دارد، ابراز کرد: وقتی تبلیغ و ترویج معارف مدنظر باشند، می‌توان همه این برنامه‌ها را هم در راستای فعالیت‌های قرآنی و هم فرهنگ اهل‌بیت(ع) جهت‌دهی کرد که این اقدامات در ایام مختلف سال و مناسبت‌های ملی و مذهبی انجام می‌شود.
وی، یکی از شاخه‌های فعالیت این اداره را روحانیون مستقر در روستاها و مناطق تبلیغی عنوان کرد و گفت: این اداره 14 روحانی مستقر و هجرت در روستاهای مختلف بالای 200 خانوار دارد.
وی تشریح کرد: ممکن است روستای بالای 200 خانواری، فاقد روحانی باشد چون از طرف خود روستا اقدامی برای اختصاص مکان و یا حتی 200 متر زمین جهت ساخت خانه عالم صورت نگرفته است تا روحانی بتواند با خانواده خود در آن روستا مستقر شود، البته در عین حال ما شاهد ساخت خانه‌های عالم بسیاری در مناطق مختلف با کمک مردم هستیم.
حجت‌الاسلام محمودی با بیان اینکه در شرایط کنونی، 13 خانه عالم کامل داریم که چهار مورد نیز در حال تعمیر و ساخت است، ابراز کرد: در واقع مردم برخی روستاها به صورت خودجوش این مکان‌ها را در اختیار روحانیون مستقر قرار می‌دهند.
وی در ادامه با بیان اینکه در ماه رمضان و مناسبت‌هایی مانند محرم و سالگرد ارتحال امام(ره) تنها درخواست مردم، ملاک اعزام نیست و برنامه‌های اداره تبلیغات در بیشتر نقاط شهرستان اجرا می‌شود، ابراز کرد: در طول سال به راحتی به مناطقی که خانه عالم دارند، اعزام مبلغ صورت می‌گیرد اما در برخی از روستاها به جهت نبود مکان ثابت برای مبلغان، روحانی نداریم البته این مناطق در ماه محرم حتما شاهد حضور مبلغ هستند.
حجت‌الاسلام محمودی با بیان اینکه روستاهایی که استقرار روحانی و مبلغ را ندارند برای کارهای ضروری خود از جمله مراسم ترحیم از روحانیون و مداحان دیگر مناطق استفاده می‌کنند، افزود: این روند تا جایی که خانه و مکان موقت مناسب به همت مردم و با همکاری سازمان تبلیغات برای استقرار روحانی در اختیار مبلغ قرار نگیرد، ادامه دارد.
وجود شش مسجد در مرکز شهر کلات
وی با بیان اینکه در سطح شهر روحانی مستقر و هجرت نداریم و بیشتر ائمه جماعات مساجد و ادارات استان، روحانیون حوزه علمیه هستند، گفت: در مرکز شهر کلات شش مسجد وجود دارد که در همه آن‌ها روحانی مستقر است البته به جز هیئت ابوالفضلی که مسجد نیست و در همجواری مصلای شهر قرار دارد که در سه مورد از این مساجد سه نوبت نماز جماعت اقامه شده و در مابقی دو مورد اقامه می‌شود.
وی در پاسخ به این سؤال که اگر روستایی تمایلی برای ساخت خانه عالم نداشته باشد، وضعیت اعزام مبلغ به آن روستا چه می‌شود، گفت: اگر اداره تبلیغات به این نقطه برسد که یک روستا دارای جمعیت بسیاری است اما قدمی برای حضور مبلغ برنمی‌دارد، خود اداره‌کل تبلیغات سهمیه ساخت خانه عالم را اختصاص می‌دهد، در واقع امتیازی در این زمینه در نظر گرفته شده است و در حال حاضر هم در چند روستا چنین وضعیتی را داریم و خانه‌های عالم توسط خود سازمان در حال ساخت است.
حجت‌الاسلام محمودی افزود: بیشتر اعزام مبلغان این اداره در ماه محرم صورت می‌گیرد که مبلغان 12 روز در میان مردم هستند و روستائیان و عشایر از این روحانیون میزبانی می‌کنند، همچنین در ماه رمضان نیز به تعداد خانه‌های عالمی که وجود دارد، اعزام مبلغ صورت می‌گیرد البته تعداد روحانیون اعزامی ماه محرم از دیگر ایام سال بیشتر بوده و این امر به میزان تقاضا و خواست مردم باز می‌گردد.
رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان کلات با بیان اینکه برخی روحانیون شاغل در اداره‌های شهرستان نیز جلسات تفسیر برپا می‌کنند، گفت: همچنین روحانیون مستقر و طرح هجرت نیز به عنوان تکلیف در منطقه خودشان جلسه تفسیر را برگزار می‌کنند.
حجت‌الاسلام محمودی ابراز کرد: سال گذشته در طول سال تفسیر نهج‌البلاغه و حکمت‌های این کتاب را که برنامه ابلاغی از استان بود، هر هفته حدود دو جلسه در محل مصلای شهرستان و مسجدی که جمعیت بیشتری از مردم را پذیرا بود، برگزار کردیم.
فعالیت 62 هیئت مذهبی
وی با بیان اینکه تعداد هیئت‌های مذهبی در بخش‌ها و روستاهای این شهرستان حدود 62 مورد است، تشریح کرد: بیشتر این هیئت‌ها در ماه رمضان و محرم و صفر فعال می‌شوند، البته چند هیئت نیز وجود دارد که به صورت هفتگی در قالب جلسات قرآن و دعاخوانی فعالیت می‌کنند.
حجت‌الاسلام محمودی با بیان اینکه حدود سه سال است که اداره تبلیغات به شهرستان کلات منتقل شده است، عنوان کرد: در واقع این شهرستان جزو اندک شهرستان‌هایی است که خیلی دیر صاحب اداره تبلیغات شده و حدود دو سال بیشتر از عمر این دفتر در شهرستان نمی‌گذرد، قبل از آن به شکل دفتر نمایندگی تبلیغات فعالیت می‌کرد و به تازگی به اداره ارتقا یافته است.
کمبود نیروی انسانی در اداره تبلیغات شهرستان
وی در ادامه با بیان اینکه در این اداره دچار کمبود نیروی انسانی هستیم، عنوان کرد: حداقل چهار نفر نیرو لازم داریم اما به غیر از من، تنها یک نیروی ثابت قرآنی به فعالیت در این اداره به‌عنوان کارشناس و نیروی فرهنگی مشغول است و نیروی اداری و مالی مستقل نداریم، البته تعدادی از روحانیون که قصد دریافت کارت پایان خدمت دارند نیز به عنوان نیرو در این اداره فعالیت می‌کنند.
نبود مجتمع فرهنگی
وی با اشاره به اینکه همچنین اداره تبلیغات و ارشاد شهرستان مجتمع فرهنگی با یک مکان مشخص و ثابت برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی در ابعاد بزرگ را ندارند، اضافه کرد: در واقع اداره تبلیغات در مکان فعلی خود با کمک نهادهایی مانند فرمانداری و سایر ادارات توانسته این مکان را برای استقرار فراهم کند و برای برگزاری برنامه‌های مختلف در مناسبت‌ها، بیشتر از فضای سالن‌های ورزشی نهادهایی مانند آموزش و پرورش استفاده می‌شود. 
رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان کلات با بیان اینکه اکثر شهرستان‌های استان یا مجتمع قرآنی دارند که در خود اداره مستقر است و یا مکان مستقلی را به این امر اختصاص داده‌اند، ابراز کرد: علت اصلی تشکیل نشدن این اداره نیز نبودن زمین مناسب برای این امر است.
حجت‌الاسلام محمودی تشریح کرد: تعامل و همکاری خوبی بین این اداره با دفتر امام جمعه و سایر روحانیون و ادارات شهرستان وجود دارد و در حد توان با یکدیگر تعامل و همکاری داریم و به صورت ستادی برنامه‌ها و مناسبت‌های مختلف در شهرستان و روستاها را اجرا می‌کنیم.
وی در ادامه با بیان اینکه این شهرستان حدود هشت هزار سکنه دارد، افزود: بیشتر دهستان‌ها جمعیت بیشتری دارند، یعنی ممکن است روستا باشد ولی حدود 900 خانوار جمعیت داشته باشد، مثلا لائین، هزار خانوار جمعیت دارد.
حجت‌الاسلام محمودی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد فضای فرهنگی شهر کلات نیز ابراز کرد: مردم حضوری منسجم و پیوسته در نمازهای جمعه و دیگر مناسبت‌های سال دارند، رعایت شئونات اسلامی توسط خانواده‌ها و همچنین شرکت در نماز جماعت از جمله ویژگی‌های فرهنگی این شهرستان به شمار می‌رود.
وی با بیان این که در بحث کمک به بازسازی عتبات نسبت به جمعیت شهرستان شاهد کمک‌های بسیاری بوده‌ایم، اضافه کرد: حتی در عرصه‌هایی مانند حضور در دوران دفاع مقدس و عرصه‌های سیاسی و میدان انتخابات نیز مردم این شهرستان شایستگی‌ها و حضور خود را به واقع نشان داده‌اند.
جذب گردشگر و توریسم؛ شاخص‌ترین ویژگی کلات
حجت‌الاسلام محمودی در پاسخ به این سؤال که شاخص‌ترین ویژگی شهرستان کلات در چیست، اضافه کرد: مهمترین شاخص این شهرستان با توجه به اقلیم کوهستانی، وجود آبشارهای فراوان، دره‌های سرسبز و همچنین رودخانه‌های بسیار فراهم و آماده بودن زمینه جذب توریسم است.
وی با بیان اینکه از شهرهای مختلف برای بازدید به شهرستان می‌آیند، ادامه داد: وجود چند زیارتگاه و ابنیه‌های قدیمی مانند کاخ خورشید و مسجد گنبد کبود که مسجد جامع شهر هم محسوب می‌شود، زمینه جذب گردشگر در این شهرستان را فراهم کرده است.
زیرساخت‌های لازم برای جذب گردشگر فراهم نیست
حجت‌الاسلام محمودی ادامه داد: البته در این زمینه امکانات اولیه و زیرساخت‌های مورد نیاز کم است تنها یک اردوگاه در ارتکند آماده پذیرایی از مسافران و کاروان‌ها در جمعیت‌های بالاست؛ لذا نیاز است تا امکانات اولیه بهتری نیز برای جذب گردشگر فراهم شود تا ماندگاری مسافران در منطقه افزایش یابد.
رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان کلات با اشاره به اینکه کارهای فرهنگی بسیاری در شهرستان انجام می‌شود، گفت: وجود بارگاه منور رضوی و برنامه‌های متنوعی که در این مکان اجرا می‌شود، سبب شده تا بیشتر امکانات و حمایت‌ها در مرکز استان‌ جمع شود.
وی در همین زمینه اضافه کرد: از همین رو در زمینه سازماندهی امور فرهنگی، اعزام مبلغ، ساخت خانه عالم، پشتیبانی از جلسات قرآن و ... در شهرستان نیاز به توجه بیشتری داریم و از اداره کل ارشاد و اوقاف استان درخواست داریم تا توجه بیشتری را به شهرستان‌های اطراف و به‌ویژه کلات با توجه به ویژگی‌ها و جاذبه‌های آن، به‌ویژه در حوزه امور فرهنگی لحاظ کنند.
رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان کلات با بیان اینکه کار با پول و اعتبار پیش نمی‌رود، عنوان کرد: کسی که نیت خیر داشته باشد برای مردم قدم خیری برمی‌دارد و در واقع خیلی از مشکلات را خودمان می‌توانیم رفع کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه در بسیاری از موارد امکانات ما پاسخگوی نیاز مردم نیست، گفت: با وجود اینکه ممکن است روستاهای مختلف از ما حضور مبلغ را درخواست کنند و یا بخواهند از جلسات قرآن آن‌ها پشتیبانی کنیم و ما نتوانیم در این زمینه اقدامی انجام دهیم اما مردم برنامه‌های خود را به صورت خودجوش ادامه می‌دهند و با برنامه‌ریزی اداره به هر شکل ممکن نیاز روستاها برطرف می‌شود.
captcha