ورود بدون روادید به مرزها موجب بسته شدن مرز عراق می‌شود/ اربعین را جهادی مدیریت کنیم
کد خبر: 3653258
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
ذوالفقاری هشدار داد:

ورود بدون روادید به مرزها موجب بسته شدن مرز عراق می‌شود/ اربعین را جهادی مدیریت کنیم

گروه جامعه: رئیس ستاد مرکزی اربعین از مسئولان این مراسم خواست پیاده‌روی اربعین را به صورت جهادی مدیریت کنند و گفت: مردم بدون روادید به مرزها نیایند چون ممکن است باعث بسته شدن مرزها شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، گردهمایی دست اندرکاران مراسم اربعین حسینی سال 96 هم اکنون با حضور مقامات ارشد ایران در مراسم اربعین و سفیر عراق در تالار وزارت کشور در حال برگزاری است. در ابتدای این مراسم ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین با تاکید بر اینکه پیامبر اسلام(ص) و اهل بیت(ع) ایشان متعلق به همه جهان است گفت: اربعین نیز متعلق به همه ادیان، مذاهب و مردم جهان است و امیدواریم این مراسم نقش بیشتری در انسجام حق و حقیقت در بین همه انسان‌ها ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر روند رو به رشدی در مراسم اربعین داشته‌ایم گفت: چنین تجمعی در دنیا وجود ندارد و مدیریت و کار در این حوزه باید جهادی صورت گیرد. بدون اعلام نام و نشان هیچ سازمان و نهاد دولتی همه باید زیر پرچم اربعین کار کنیم.

ذوالفقاری ادامه داد: آنچه اصل است این است که همه بتوانیم مروج فرهنگ اصیل اربعین به دور از افراط، تفریط و خرافه باشیم و این با عمل امکان پذیر است ما باید عملا فرهنگ ایثار را ترویج کنیم. در این ایام اساسا مردم متفاوت می‌شوند مسئولان هم باید متفاوت شده مدیریت متفاوتی داشته باشند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین خواستار توجه همه مسئولان به سنت‌ها و ارزش‌های مردم و دولت عراق شد و گفت: میزبان اصلی، مردم عراق هستند و ما باید به این کرامت در عمل و گفتار و کارکردها توجه کنیم.

وی افزود: مردم ایران علاقمند هستند نذوراتشان در این مراسم هزینه شود ما زمینه سازی این کار را انجام می‌دهیم تا باری از دوش مردم عراق در این ایام برداشته شود اما این به معنی میزبانی ما نیست حتی تاکید ما کاهش موکب‌های ایرانی و کمک بیشتر به موکب‌های عراقی است. مردم محور بودن مراسم اربعین باید رعایت شود.

وی تاکید کرد: مسئولان اربعین باید برای تردد زائران ایرانی و زائران سایر کشورها که از ایران به عراق می‌روند تسهیل گری کنند نظم و امنیت موضوع محوری این مراسم است که باید بر روی آن بیشتر کار کنیم و مقررات را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

ذوالفقاری با خاطر نشان کردن این مسئله که آرزوی همه مسئولان اربعین این است که همه مردم رایگان به اربعین بروند گفت: اما هر چیزی مقررات خود را دارد و دولت عراق حق ویزا را قبول نکرد افرادی که بدون روادید به مرزها می‌روند موجب اختلال در روند اعزام زائران می‌شوند و این کار از نظر شرعی و قانونی قابل قبول نیست.

رئیس ستاد مرکزی اربعین هشدار داد  اگر افراد بخواهند بدون روادید به عراق وارد شوند ممکن است مرز بسته شود و افزود: سال گذشته نیز چندین ساعت مرزها بسته شد امسال مرز خسروی برای تردد زائران باز شده و باید مردم توجیه شوند که به غیر از مرز مهران از سایر مرزها هم تردد کنند.

وی از مسئولان برگزاری مراسم اربعین خواست انتظارات مردم را مدیریت کنند و افزود: آیا کسانی که به عراق می‌روند هر قدر که خواستند باید در این کشور مانده و اسکان و تغذیه رایگان داشته باشند.

ذوالفقاری خاطر نشان کرد: 20 تا 25 درصد خدمات ارائه شده در اربعین به صورت داوطلبانه توسط نهادها و سازمانها صورت می‌گیرد و بقیه کار توسط مردم ما باید تمام تسهیلات را برای زائران فراهم کنیم اما انتظارات مردم هم باید مدیریت شود و واقعیت‌ها را به دقت برای مردم شرح دهیم.

وی با تاکید بر اینکه هماهنگی‌های مسئولان ایرانی در داخل ایران باید با هماهنگی ستاد اربعین عراق صورت گیرد گفت: آینده مراسم در عراق رو به بهبود است البته باید مرزها داخل ایران و عراق ثابت شوند و استانداران سه استان خوزستان، ایلام و کرمانشاه همه اقدامات مرتبط با اربعین را در این استان‌ها مدیریت کنند.

وی تاکید کرد: خانم‌ها به صورت خانوادگی و گروهی به اربعین سفر کنند باید بر روی کنترل نرخ‌ها دقت بیشتری صورت گیرد و از مردم بخواهیم مدت حضورشان را در عراق کاهش دهند.

captcha