فراتر از صورت، مفهوم اربعین را به داوری جهانی بگذاریم
کد خبر: 3653340
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
رحمانی فضلی:

فراتر از صورت، مفهوم اربعین را به داوری جهانی بگذاریم

گروه جامعه: وزیر کشور با اشاره به اینکه در انعکاس صورت و ظاهر اربعین موفق بوده‌ایم، خواستار انعکاس مفهوم اربعین در قالب رفتار زائران به جهانیان شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، رحمانی فضلی، وزیر کشور امروز در مراسم گردهمایی مسئولان اربعین حسینی با اشاره به اینکه تجربه سه سال حضور در این مراسم را داریم و امسال سال چهارم است اظهار امیدواری کرد که ضعف‌های سال‌های قبل مورد نظر باشد و امکانات، زیرساخت‌ها، پشتیبانی، تبلیغات، آموزش‌، روابط و مناسباتی که باید با طرف عراقی داشته باشیم و ... همه به خوبی برنامه ریزی شده باشد.

وی با تاکید بر اینکه اربعین باید تجلی معرفت زائران امام حسین(ع) باشد، گفت: در این سفر با مجموعه عبادت‌ها، اعمال و رفتار از بدو حرکت یک زائر مومن و موحد تا زمان بازگشت همگی باید تجلی معرفت باشد. چند سال است که مراسم اربعین در سطح وسیع در رسانه‌های دنیا انعکاس دارد و همه افکار و عقاید جهانی را به داوری فرا می‌خواند. 

وزیر کشور این دیدگاه که عده‌ای در زمانی مشخصی از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر می‌روند و اعمالی را انجام می‌دهند، داوری سطحی این رویداد دانست و افزود: در پوشش صحیح رسانه‌ای این رویداد زمانی موفق خواهیم شد که مفهوم این حرکت را به داوری جهانی بگذاریم. ما معتقد هستیم خداوند عالم هستی را از حجت خالی نمی‌گذارد و حجت‌های الهی راهنمای ما در مسیر سیر و سلوک و تعالی هستند.

رحمانی فضلی ادامه داد: در اربعین نشان می‌دهیم انسان کاملی تمام حیات و زندگی‌اش را برای سیر الی الله قرار داده بوده و ما هم باید الگوی مناسبی برای سایر مردم در این سفر باشیم.

وی تصریح کرد: تمام رفتارهایی که در روز عاشورا به وقوع پیوست کل تجربه هستی در آن به نمایش درآمده است. تمام فضیلت‌ها و خوبی‌ها و بدی‌های جهان روز عاشورا تجلی کرده است ما خودمان را طرف رحمت، عدالت، عقل و عشق می‌دانیم اینها برای همه انسان‌ها قابل احترام هستند. اگر معتقدیم امام حسین(ع) معرفت الهی را در روز عاشورا به منصه ظهور برای همه عالم هستی رسانده‌ است ما هم باید در اعمالمان اینها را تجلی بدهیم. امام حسین(ع) متعلق به همه آزادی‌ خواهان است و ما باید با رفتارمان مانور قدرت، اتحاد، انسجام و وحدت را نشان دهیم. باید نظم، انضباط،‌ اخلاق و انسانیت برای ما اصل باشد. سایر مسائل از جمله امنیت، بهداشت یا حمل و نقل جزء ابزار مادی و لازم اربعین است، اما اخلاق و انسانیت و نظم و انضباط اصل است.

وی در پایان خطاب به دست اندرکاران این مراسم گفت: من شاهد هستم که شما با انگیزه، ایمان، علاقه و جدیت برگزاری مراسم اربعین را پیگیری کرده‌اید و چون نیت‌ها خیر است خدا کمک می کند که توفیق حاصل شود.


captcha