به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) فارس نوشت: «محمدرضا مسیبزاده» مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش درباره تربیت حافظان قرآن در آموزش و پرورش گفت: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری، پیرامون تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور، وزارت آموزش و پرورش اولین نهادی بود که به فرمایش ایشان لبیک گفت و با راهاندازی طرح ملی نهضت حفظ کار را آغاز کردند با راهاندازی یک سامانهای که بر اساس سیستم سناد و ثبتنام دانشآموزان کل کشور، پیشبینی شده بود، پایگاه اطلاعرسانی راهاندازی و حفظ تربیتی آیات الهی در دستور کار قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در ابتدای شروع تربیت 10 میلیون حافظ قرآن، 3 میلیون و 500 هزار نفر ثبتنام کردند، اظهار داشت: با تبلیغات وسیعی که انجام گرفته بود دانشآموزان در قالب 7 سطح از نیم جزء گرفته تا حفظ کل در این طرح نامنویسی کردند اما نهایتاً در زمانی که برای برپایی آزمون اعلام شد، تنها حدود یک میلیون و 400 هزار نفر در این آزمون شرکت کردند و حدود 2 میلیون و صد هزار نفر فقط ثبتنام کرده بودند و آزمون ندادند.
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: از این یک میلیون و 400 هزار نفر حدود یک میلیون و 50 هزار نفر توانستند حائز امتیاز پیشبینی شده شوند و رتبه مربوطه را کسب کنند که همان حفظ نیم جزء از قرآن کریم تا حفظ کل را شامل میشد.
وی تصریح کرد: بنابراین حدود 930 هزار نفر از این افراد حافظ نیم جزء قرآن شدند مابقی جزءهای قرآن میان یکصد و بیست هزار نفر به طور متناوب تقسیم شده است جزء یک و جزء 30، تعداد بیشترین حفاظ و 3 جزء و 7 جزء و 15 جزء و حفظ کل، هم کمتر بودند و این در حالی بود که ما در حفظ ترتیبی، برای دانشآموزان هیچ کلاسی تشکیل ندادیم فقط طی فراخوانی که اعلام کردیم هر یک از این دانشآموزان بنا بر ضرورت و تمایل خودشان ثبتنام کردند.
مسیبزاده با اشاره به دیدار علیاصغر فانی وزیر وقت آموزش و پرورش با مقام معظم رهبری، عنوان کرد: در این دیدار مقام معظم رهبری تأکید داشتند که حفظ موضوعی قرآن هم از آرزوها و درخواستهای قدیمی من است. اینکه دانشآموزان بتوانند به صورت محاورهای از آیات الهی در صحبتهای روزانه استفاده کنند. بر این اساس ما حفظ موضوعی آیات الهی را آغاز کردیم؛ 11 هزار عنوان کتاب تهیه کردیم بین 20 تا 40 آیه یا عبارت قرآنی متناسب با سنین دانشآموزان انتخاب و در قالب این کتابچهها توزیع شد که در سال اول نزدیک به یک میلیون نفر و در سال دوم هم نزدیک به یک میلیون و 200 هزار برگزیده در این طرح داشتیم.
وی خاطرنشان کرد: بنابراین مجموع آمار حفظ ترتیبی و حفظ موضوعی ما نزدیک به 3 میلیون نفر میرسد که حافظ بخشهای مختلفی از قرآن هستند نه حافظ کل. در حفظ موضوعی قرآن، دانشآموزان حداقل 40 آیه موضوعی را حفظ کردند موضوعاتی مانند؛ احترام به پدر و مادر، احترام به همسن و سالان، اهمیت علم، اهمیت جهاد، مباحث اخلاقی و ... .
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا حفظ موضوعی آیات قرآن را میتوان حفظ قرآن به حساب آورد، گفت: هر کسی که حفظ حدود آیات الهی را انجام میدهد، حافظ قرآن است. این مسأله یکی از مباحثی بود که در شورای توسعه فعالیتهای قرآنی درباره آن مفصل بحث و مطالب مختلفی مطرح شد. آنچه که در کمیسیون آموزش عمومی کشور مدنظر است حفظ سه جزء قرآن کریم است.
وی ابراز داشت: این مجموعه با 11 عنوان، تقریباً 5 جزء از آیات الهی را دربرمیگیرد از این رو دانشآموزانی که بتوانند حفظ موضوعی را انجام دهند موفق به حفظ پنج جزء از قرآن کریم در قالب آیات مختلف خواهند شد. بنده به عنوان کارشناس عرض میکنم آنچه که مدنظر بوده و مهم است حفظ آیات الهی است که ما بتوانیم از آن در زندگی بهره ببریم. این حفظ مسابقهای، ترتیلخوانی یا حفظ تجویدخوانی خوب است اما آنچه که ما به دنبال آن هستیم به تنهایی این مسأله نیست و این شیوه به این زودی جواب نخواهد داد.
مسیبزاده با بیان اینکه آنچه که ما از حفظ آیات الهی و بنابر دستور مقام معظم رهبری به دنبال آن هستیم، پرورش حفاظ است، عنوان کرد: صرف پرداختن به ارائه آمار و ارقام و این مسائل نه تنها گویا نیست که کمکی هم به ما نمیکند. باید عزم جدی داشته باشیم. همه ما باید تلاش کنیم تا به 10 میلیون حافظ قرآنی که مقام معظم رهبری فرمودهاند برسیم اما اینکه بخواهیم با آمار صحبت کنیم یا اینکه با آمار، انحراف معیار پیدا کنیم، صحیح نیست این کار نیازمند عزم جدی است.
وی بیان داشت: شورای توسعه فرهنگ قرآنی گام بلندی در این زمینه برداشته و به اعتبارات خاص نیاز دارد تاکنون هم زحماتی انجام شده اما به قدر توان بوده است لذا باید یک عزم و باور ملی در همگان ایجاد شود تا بتوانیم شاهد این اتفاق مبارک بیش از پیش در کشور باشیم.