نقطه قوت «از عاشورا تا اربعین» فراگیری آن است
کد خبر: 3653352
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
«از عاشورا تا اربعین» در یک نگاه/1

نقطه قوت «از عاشورا تا اربعین» فراگیری آن است

گروه هنر: همایش «از عاشورا تا اربعین» که اختصاص به اجرای عمومی آثار نمایشی عاشورایی در سراسر کشور دارد، موجب شده رویدادهای نمایشی با این موضوع متمرکز در مکان خاصی همچون تهران نشود.

محمد حسن‌زاده، نویسنده و کارگردان تئاتر دینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: امسال و در همایش از عاشورا تا اربعین که به همت کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در حال برگزاری است از تربت حیدریه، دو اثر نمایشی به اجرا درخواهد آمد که یکی از آنها «حرم‌داران» به نویسندگی و کارگردانی من است و دیگری «شاهد» به کارگردانی محمدهادی وکیلی است؛ شاهد از 3 آبان در این همایش نمایشی اجرا خواهد رفت و «حرم‌داران» نیز از 17 آبان تا 27 آبان اجرای عمومی خود را در این همایش تجربه خواهد کرد.

وی در مورد همایش «از عاشورا تا اربعین» و اهمیت آن در ترویج فرهنگ عاشورایی در سراسر کشور به زبان نمایش گفت: کاری بزرگ از سوی کانون تئاتر دینی در قالب این همایش در حال برگزاری است و این کانون همواره در این ایام از دیرباز ابتدا به همایش «عاشوراییان» بعد با جشنواره «تئاتر حقیقت» و پس از آن جشنواره «تئاتر صاحبدلان» پیشتاز بوده است.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: انتخاب 43 نمایش از اقصی نقاط کشور و برنامه‌ریزی برای اجرای آنها در این ایام موجب شده است تا در یک محدوده زمانی تقریباً دو ماهه مقارن با ایام سوگواری محرم و صفر، در سراسر کشور علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی در جریان منتخبی از آثار نمایشی عاشورایی قرار گیرند.

حسن‌زاده افزود: برنامه‌ریزی جامعی که از سوی کانون تئاتر دینی در زمینه برگزاری این همایش به انجام رسید و پرهیزی که دوستان مسئول از شتابزدگی در تدارک آن داشتند موجب شد تا در زمانی مناسب، گروه‌های نمایشی که مأمور به تولید نمایش برای شرکت در آن بودند، کارهای باکیفیتی تولید و برای اجرا در این همایش ارائه دهند.

کارگردان برگزیده جشنواره«تئاتر رضوی» تأکید کرد: هماهنگی با ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور  برای اجرای عمومی آثار شرکت‌کننده در این همایش موجب شده است تا این همایش به عنوان یک رویداد فراگیر نمایشی در حوزه تئاتر دینی معرفی شود و رویدادهای نمایشی عاشورایی متمرکز در نقطه خاصی همچون تهران نشوند.

وی در مورد داستان نمایش «حرم‌داران» نیز به ایکنا گفت: این نمایش روایتگر یک گروه تعزیه است که بنا بر نذر معین‌البکاء هر سال برای اجرای تعزیه باید به سوریه اعزام شوند اما در سفر اخیرشان در شهر حلب که در حال سقوط است در تعقیب و گریز با نیروهای تکفیری داعش، اسیر آنها می‌شوند که در نهایت با به شهادت رسیدن آنها حلب نیز سقوط می‌کند و...

همایش «از عاشورا تا اربعین» به همت کانون تئاتر دینی از 15 مهر تا 30 آبان با اجرای عمومی 43 نمایش در سراسر کشور در حال برگزاری است. 

captcha