گسترش شکاف بین آمریکا و متحدانش در سازمان ملل
کد خبر: 3653513
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳

گسترش شکاف بین آمریکا و متحدانش در سازمان ملل

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه نوشت: تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای با ایران، موجب افزایش شکاف میان آمریکا و متحدان این کشور در سازمان ملل شده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از ایرنا، فیلیپ راتر نویسنده این مطلب در خبرگزاری فرانسه افزود: «یک دیپلمات آمریکایی که خواست نامش فاش نشود با بیان این که توافق به پایان رسیده است ، اضافه کرد که ارجاع آن به کنگره در زمان کنونی موجب تضعیف توافقی می شود که در 10 صفحه با جزییات تدوین شده و سازمان ملل آن را به تصویب رسانده است.
هدف از توافقی که بعد از 10 سال مذاکرات سخت و پیچیده به دست آمد ، در چارچوب قرار دادن فعالیت های هسته ای ایران به منظور جلوگیری تهران از دستیابی به سلاح هسته ای و همین طور تحت نظارت قرار دادن فعالیت های هسته ای ایران به منظور تضمینی بر انجام تعهدات بود. با این حال پاریس، برلین و لندن طرف های امضا کننده توافق بر اجرای توافق هسته ای با ایران همچنان تاکید دارند.
فدریکا موگرینی وزیر خارجه اتحادیه اروپا نیز در مخالفت با سخنان ترامپ اعلام کرد که هیچ رئیس جمهوری حق ندارد به طور انفرادی از توافق جدا شود .
بعد از تصمیم ترامپ به عقب نشینی از توافق نامه پاریس در مورد آب و هوا و یونسکو، موضع وی در باره توافق هسته ای با ایران شکاف بین واشنگتن و نزدیکترین متحدان اروپایی اش را که نتوانستند با وجود تماس های زیاد وی را به تجدید نظر در این خصوص وادار کنند، بیشتر کرده است.
ریچارد گوان کارشناس شورای اروپا در روابط خارجی نیز در این باره گفت که این تصمیم به پیچیده شدن روابط دیپلماتیک در شورای امنیت در باره برخی مسایل منجر خواهد شد.
وی گفت که ترامپ مواضع کشورهای فرانسه و انگلیس دو متحد اصلی اش در شورای امنیت را در قبال ایران نادیده گرفت و چین و روسیه نیز در سازمان ملل تلاش می کنند آمریکا را به انزوا بکشانند.
الکساندر نووسیلوف از کانون صلح جهانی هم گفت که این مساله برای روسیه و چین بسیار مناسب است چرا که این دو کشور از شکافی که آمریکا ایجاد کرده استفاده خواهند کرد.
گوان کارشناس شورای اروپا در روابط خارجی گفت که تقسم بندی مواضع در باره ایران ممکن است مذاکرات در باره پرونده های دیگر را در جدول کاری سازمان ملل مانند سوریه و اوکراین پیچیده کند چرا که در این صورت چه کسی به وعده های آینده دیپلماتیک آمریکا اطمینان می کند؟
وی گفت که اکنون تعداد اندکی از دیپلمات ها همچنان به سخنان واشنگتن اعتماد دارند.
نووسیلوف از کانون صلح جهانی اهمیت این موضوع را کم دانست و گفت که برخی پرونده ها مربوط به یکدیگر نیستند، اما هر کدام خصوصیات و مشکلاتی دارند و آمریکا یک مخاطب سخت در هر پرونده ای است.
دیپلمات آمریکایی هم که خواست نامش ذکر نشود گفت که بسیاری از پرونده ها در شورای امنیت سازمان ملل متحد بدون آن که کاخ سفید در آن اعمال نظری کند به تصویب می رسد اما اعتراف می کنم که ممکن است مسایلی که رییس جمهوری آمریکا به آن اهمیت می دهد به نسبت مسایل دیگر پیچیده تر باشد.
نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل از اعتبار بالایی بین همتایان خود در شورای امنیت برخوردار است، اما یک دیپلمات اروپایی اخیرا گفت که وی نقشی استثنایی بازی می کند و تاثیر زیادی در داخل آمریکا دارد و دستوراتش را مستقیم از کاخ سفید دریافت می کند و موقعیت هیلی نسبت به همتایانش در وزارت دفاع و یا خارجه آمریکا متفاوت است.
این منبع دیپلماتیک گفت: هیلی پشت ایده عقب نشینی توافق هسته ای به جای پاره کردن آن است. موضوعی که ترامپ در ابتدا خواستار آن بود.
اما این منبع ابراز تاسف کرد که هیلی کارشناس پرونده هسته ای ایران نیست و تصمیم وی بر اساس مواضع ایدئولوژیک است.
هیلی در باره پرونده کره شمالی توانست چین و روسیه را به یک برنامه جدید از مجازات ها در باره پیونگ یانگ متقاعد کند.
گوان در باره سرنوشت مذاکرات آینده در باره این بحران می گوید، پیونگ یانگ باید تمایل جدی برای مذاکره با امریکا را اساس کار خود قرار دهد اما اکنون می بیند که ترامپ آماده خروج از توافق های هسته ای است.
وی گفت که متقاعد کردن پکن و مسکو در باره موافقت با مجازات های جدید در شورای امنیت علیه کره شمالی سخت خواهد بود و این موضوعی است که بسیاری از کشورها در سازمان ملل با آن شریک هستند.
اما هیلی این استدلال را رد کرد و در مصاحبه با شبکه ای بی سی گفت که تجدید نظر در توافق هسته ای با ایران پیامی برجسته به کره شمالی است.
وی گفت پیونگ یانگ باید بفهمد که ما به توافق بد پایبند نیستیم.»
captcha