اقتدار ایران هیچ‌گاه به اندازه امروز نبوده/ ماحصل ابداعات رهبری در عرصه سیاست خارجی
کد خبر: 3653605
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۰
ولایتی تصریح کرد:

اقتدار ایران هیچ‌گاه به اندازه امروز نبوده/ ماحصل ابداعات رهبری در عرصه سیاست خارجی

گروه دانشگاه: رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد تصریح کرد: طی چند صد سال گذشته بعد از نیمه اول حکومت صفوی، هیچ‌گاه ایران به اقتدار امروز نبوده و این حاصل نقش مقام معظم رهبری در ابداعات راهبردی در حوزه سیاست خارجی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، علی‌اکبر ولایتی، رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی، در همایش «زعیم ذوفنون» که در کتابخانه مرکزی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، عنوان کرد: در دوره رهبری مقام معظم رهبری اقتدار جمهوری اسلامی به حدی رسیده که طی چند صد سال گذشته تاریخ ایران، بعد از نیمه اول حکومت صفویه هیچ‌گاه به اقتدار امروز نبوده و پایه این کار نیز بر اساس اقدامات امام(ره) و محصول نقش مقام معظم رهبری در ابداعات راهبردی در حوزه سیاست خارجی بوده است.

ولایتی ادامه داد: امروز با استشهاد از گفته‌های دوستان و غیردوستان جمهوری اسلامی، مقتدرترین و تاثیرگذارترین کشور در منطقه و در صحنه بین‌الملل، ایران است و این معلول سلسله تدابیر و سیاست‌هایی است و بخش مهمی از این تدابیر، و در واقع به گفته مقام معظم رهبری، ۵۰ درصد کار دولت در حوزه سیاست خارجی است و در سیاست خارجی ایشان راهبردی دارند که پایه‌های آن از قبل انقلاب در ذهن ایشان شکل گرفته است. ایشان ترجمه‌هایی از سید قطب داشتند که منجر به تالیف کتاب جهان بینی ایشان شد و این کار، دیدگاه رهبری را در حوزه امت اسلامی نشان می‌دهد، ایشان تالیفات دیگری مانند «نقش مسلمانان در استقلال هند» هم داشته‌اند.

وی افزود: استقلال جمهوری اسلامی یعنی تبلور شعار نه شرقی نه غربی. این شعار در زمان حضرت امام(ره) شکل گرفت و تا امروز که دیگر شوروی وجود ندارد، ادامه یافته است، از زمان قاجاریه تا زمان انقلاب، ایران تحت نفوذ بوده است، اما عدم وابستگی با تلاش‌های امام و راهبردهای رهبری شکل گرفته است.

ولایتی خاطرنشان کرد: نگاه به شرق در حفظ استقلال مربوط به تفکر ویژه مقام معظم رهبری است. در حوزه اقتصادی ایشان به چین سفر کردند و در مورد مسائل اقتصادی همواره توصیه دارند. تنها در سال 1394 که هنوز تحریم‌ها وجود داشت، میزان مبادلات ما با چین 52 میلیارد دلار بود و با آسیای جنوب شرقی و شرق دور هم رابطه داشتیم.

وی گفت: نکته دیگر توجه به خطوط دفاعی منطقه است که ما آن را خطوط دفاعی را در خارج از مرزها ترسیم کرده‌ایم. داعش زمانی تا نزدیک ایران آمده بود و یکی از رهبران آنها گفته بود؛ هدف اصلی ما حذف ایران به عنوان ایجادکننده خط مقاومت در منطقه است، ما برای اینکه خطر صهیونیسم را دور کنیم باید در حیاط خلوت آنها باشیم و هستیم.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: اینکه برخی می‌گویند ما آنجا چه می‌خواهیم ما آنجا می‌خواهیم هم خط مقاومت را تقویت کنیم هم در حیاط خلوت صهیونیست باشیم. سابقه ندارد که گروهی مسلمان به این صراحت پرچم رژیم صهیونیست را نشان دهند، ولی اقلیت همراه بارزانی این کار را کردند، امروز هم با باز پس‌گیری کرکوک، کمر این اقدام خائنانه بارزانی شکسته شد.

ولایتی گفت: وضع منطقه و کشورهای افغانستان، پاکستان ،سوریه و منطقه به شکلی است که ایران تبدیل به یک جزیره آرامش آن هم با درایت رهبری شده است. آمریکایی‌ها به دنبال تجزیه عراق و سوریه هستند و 12 پایگاه نظامی در عراق زدند که اگر به هدفشان می‌رسیدند هر منطقه در عراق اعلام استقلال و خودکامگی می‌کرد.

وی افزود: اینها می‌خواهند بدون حضور ایران منطقه را به آشوب بکشند و جمهوری اسلامی حتما اجازه نخواهد داد و این جز در سایه رهبری داهیانه مقام معظم رهبری در رابطه با سیاست خارجی ممکن نیست.

رئیس هیئت موسس دانشگاه آزاد گفت: بدانید که ایران در طی چند صد سال گذشته هیچگاه به اقتدار امروز نبوده و بخش مهمی از این اقتدار محصول رهبری مقام معظم رهبری و نقش ایشان در اقدامات راهبردی حوزه سیاست خارجی است.
captcha