کتاب و کتابخوانی؛ مصداق بارز فرهنگ عمومی
کد خبر: 3660258
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۱
حنان مطرح کرد:

کتاب و کتابخوانی؛ مصداق بارز فرهنگ عمومی

گروه فرهنگی: مدیرکل ارشاد لرستان با بیان این‌که تبدیل فرهنگ کتابخوانی به فصل مشترک جوامع علمی لازمه افزایش سرانه مطالعه کتاب است، گفت: مصادیق فرهنگ عمومی فراوان هستند لیکن فرهنگ کتاب و کتابخوانی مصداق بارز فرهنگ عمومی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام حمیدرضا حنان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، امروز یک‌شنبه، 14 آبان در آیین بزرگداشت روز فرهنگ عمومی که در دبیرستان هیئت امنایی صدرا برگزار شد، با بیان این‌که دو جربان شکلی و فکری در نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، جریان شکلی نظام جمهوری اسلامی ایران را تشکیل حاکمیت و تنظیم قوانین نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: جریان فکری نظام اسلامی ایران دین مبین اسلام است کمااینکه محتوای دین اسلام، قرآن و اهل‌بیت(ع) است.
وی با بیان این‌که قرآن دارای یک ظاهر و یک باطن و پیام است، عنوان کرد:اهل‌بیت عصمت و طهارت دارای یک حریم و یک حرم هستند و اگر بناست از نظام جمهوری اسلامی ایران دفاع کنیم باید به جریان فکری قرآنی که دارای دو بخش قرائت و محتوا یا پیام قرآن است، توجه کنیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در تشریح حریم اهل‌بیت عصمت و طهارت، افزود: حریم اهل‌بیت، فکر، اندیشه، قداست و جایگاه آنهاست.
وی با اشاره به این‌که هنوز به یک تعریف جامع از فرهنگ عمومی نرسیده‌ایم، اضافه کرد: در یک تعریف مختصر فرهنگ عمومی به آن بخش از فرهنگ گفته می‌شود که در میان مردم فراگیری و عمومیت دارد، مصادیق فرهنگ عمومی فراوان هستند، اما با توجه به مناسبت مکانی این جلسه بارزترین مصداق  فرهنگ عمومی کتاب و کتابخوانی است.
وی رسیدن به اقتدار علمی را مستلزم حل مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی دانست و گفت: اولین ابزار تاثیرگذار در حوزه پیشرفت علمی،  فکر و اندیشه آزاد است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان لرستان با اشاره به این‌که از ابتدای انقلاب تاکنون یازده نمایشگاه کتاب در لرستان برگزار شده است، عنوان کرد: از این تعداد چهار نمایشگاه کتاب در دولت تدبیر و امید برپا شده است.
وی تبدیل شدن فرهنگ و کتاب و کتابخوانی به مشترک جوامع علمی را لازمه افزایش بالا رفتن سرانه مطالعه دانست و افزود: کتاب و کتابخوانی بارزترین مصداق فرهنگ عمومی هستند.
captcha