امروز با چالش جدی در سبک زندگی مواجه هستیم
کد خبر: 3660817
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
فرماندار آستارا:

امروز با چالش جدی در سبک زندگی مواجه هستیم

گروه اجتماعی: رنجکش با تاکید بر اینکه امروز با چالش جدی در سبک زندگی مواجه هستیم، گفت: متاسفانه یکسری باورهای پذیرفته شده ما در جامعه با چالش روبرو است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، یونس رنجکش، فرماندار شهرستان آستارا امروز، 15 آبان در همایش گفتمان سازی فرهنگ عمومی که در مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آستارا برگزار شد، ضمن گرامیداشت روز فرهنگ عمومی، اظهار کرد: در تعاریف، مجموعه باورها و باورداشت های پذیرفته شده در یک جامعه را فرهنگ عمومی می گویند، البته روی پذیرفته ‌شدن باورها بحث است و ممکن است خیلی از باورها پذیرفته شوند اما باور درستی نباشند.

وی اضافه کرد: فرهنگ عمومی نیز مجموعه ای از خرده فرهنگ ها است و در حقیقت این خرده فرهنگ ها هستند که فرهنگ عمومی جامعه را شکل می‌دهند، مثلا اینکه چطور رانندگی کنیم، چطور حق همسایگی را به جای آوریم، چطور در کارهای اجتماعی مشارکت کنیم و... همه اینها مجموعه‌ای از خرده فرهنگ هایی است که می تواند درست یا غلط باشد ولی فرهنگ عمومی جامعه ما را شکل می‌دهد.

رنجکش با تاکید بر اینکه امروز با چالش جدی در سبک زندگی مواجه هستیم، گفت: متاسفانه یکسری باورهای پذیرفته شده ما در جامعه با چالش روبرو است، چالشی که فرهنگ عمومی جامعه ما را به سمت دیگری سوق داده و به نوعی سبک زندگی ما را تغییر داده است.

این مقام مسئول تصریح کرد: به زندگی می توان از دو بعد نگاه کرد، از طرفی ما کشوری هستیم که گستره فرهنگی مان زبانزد خاص و عام است و در طول تاریخ ریشه فرهنگی داریم و از بعدی دیگر کشور ما ریشه در آموزه‌های اسلامی دارد، یعنی بحث فرهنگ دینی و فرهنگ ایرانی ما در هم آمیخته شده و جامعه ما را دارای فرهنگ ایرانی – اسلامی کرده است. از همین رو سبک زندگی ما هم ایرانی – اسلامی شده است.

وی اضافه کرد: بسیاری از این خرده فرهنگ ها که امروز دغدغه جامعه ماست در همین یکی دو دهه گذشته وجود نداشته است، اما این خرده فرهنگ ها به عنوان فرهنگ غالب در جامعه ما تسری پیدا می کنند.

فرماندار آستارا یکی از دغدغه‌هایی که امروز مقام معظم رهبری به آن تاکید دارند را بحث اقتصاد مقاومتی دانست و عنوان کرد: اقتصاد مقاومتی یعنی تکیه بر داشته های خویش، یعنی اینکه چگونه از این داشته‌ها بهره لازم را ببریم و به سمت توسعه کشور برویم، اما همه احساس می‌کنیم خلایی وجود دارد و آن خلاء یک باور عمومی به نام فرهنگ مشارکت عمومی است.، هر چقدر تلاش کنیم از داشته هایمان بگوییم اما بدنه اجتماعی همراهی نکند نمی توانیم بهره وری درستی از این داشته‌ها داشته باشیم.

رنجکش به همایش گفتمان سازی فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: همایشی که امروز در آن هستیم بحث گفتمان سازی فرهنگ عمومی است، یعنی بیاییم راهکار ارائه دهیم که چگونه فرهنگ عمومی جامعه ای که در آن زندگی می کنیم را اصلاح نماییم و یا حداقل همان گفتمان گذشته را احیا کنیم. در واقع فقط نیازمند احیای فرهنگ گذشته خود هستیم؛ خرده فرهنگ های ارزشمندی که جزو سرمایه‌های اجتماعی ما بودند و امروز آرام آرام از دست رفته اند.

وی با بیان اینکه باید از خودمان شروع کنیم، متذکر شد: مادامی که نتوانیم مرجعیت خودمان را در حوزه فرهنگ عمومی به اثبات برسانیم نمی‌توانیم مرجع دیگران باشیم.

فرماندار آستارا خاطرنشان کرد: مشکلی که امروزه داریم توسعه زیرساخت‌ها نیست، بلکه ما مشکل زیربنا داریم و زیربنای ما فرهنگ است. اگر زیربنا درست شود، زیرساخت هم درست مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

فیروز فاضلی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در این همایش، با تاکید بر اینکه مشکل فرهنگ با دستور حل نمی‌شود، عنوان کرد: مشکل فرهنگی نه با دستور و نه با تطمیع حل می‌شود، بلکه تنها راه حل آن ایجاد عشق است. با عشق می‌توان همه چیز را مدیریت کرد. البته عشق هم در کلام ایجاد نمی شود و باید خالصانه و از روی ندای قلبی باشد.

وی هر گفتمانی را صاحب سه مرحله دانست و افزود: اندیشه نیکو را باید به زبان آورد و مکرر بدان عمل کرد.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر اینکه «فرهنگ زیرمجموعه اقتصاد نیست»، خاطرنشان کرد: متاسفانه امروز دوره‌ای شده که ما به پیوست فرهنگی هم راضی شده ایم، یعنی اگر بنایی می سازیم یا همایشی برپا می‌کنیم صرفا به یک پیوست فرهنگی در کنار آن قناعت می کنیم؛ در حالی که باید اصل و بنای ما فرهنگ باشد.

حجت‌الاسلام والمسلکین کاظم حافظ‌نیا، امام جمعه شهرستان آستارا نیز در این همایش، اظهار کرد: اگر سبک زندگی مان را اصلاح کنیم، فرهنگ کشورمان اصلاح می‌شود.

وی مهمترین وظیفه شورای فرهنگ عمومی را بررسی معضلات فرهنگی ویژه این منطقه عنوان کرد و گفت: تلاش برای حذف سنت های غلط و ترویج آداب اسلامی و همچنین ارائه راهکار مناسب برای حل مشکلات فرهنگی از دیگر وظایف این شورا بوده و مصوبات آن قانونی و برای همه لازم الاجراست.

captcha