یک قدم تا تحقق آرزوی حمید سبزواری
کد خبر: 3661591
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴

یک قدم تا تحقق آرزوی حمید سبزواری

گروه شهرستان‌ها: سال‌ها مانند برق و باد از پی هم می‌آیند و عبور می‌کنند و وعده‌های مسئولان همچنان در حال گرفتن غبار و سنگین شدن است. گویی همین دیروز بود که برخی از مسئولان شهرستان سبزوار برای زنده یاد حمید سبزواری در زمان قید حیاتش، همایش نکو داشت برگزار کردند و وعده‌هایی دادند، وعده‌هایی که بعد از فوت آن مرحوم نیز همچنان در حال پیگیری و برخی از آنها به سرانجام نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سال‌ها مانند برق و باد از پی هم می‌آیند و عبور می‌کنند و وعده‌های مسئولان همچنان در حال گرفتن غبار و سنگین شدن است. گویی همین دیروز بود که برخی از مسئولان شهرستان سبزوار برای زنده یاد حمید سبزواری در زمان قید حیاتش، همایش نکو داشت برگزار کردند و وعده‌هایی دادند، وعده‌هایی که بعد از فوت آن مرحوم نیز همچنان در حال پیگیری و برخی از آنها به سرانجام نرسیده است. در ادامه گزارشی از پیگیری‌های ایکنا در خصوص تحقق آرزوی حمید سبزواری، شاعر پیشکسوت سبزوار را می‌خوانید.
دی‌ماه 1394 بود که سیدنورالله رضوی، دبیر بزرگداشت حمید سبزواری، در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه حمید سبزواری خواسته‌ای در زمان برگزاری بزرگداشت خود در سال ۱۳۹۱ داشته است که محقق نشد، گفت: این شاعر انقلابی درخواست کرد با تقدیم خانه خود در سبزوار، در خصوص راه‌اندازی موزه‌ای برای آثار وی اقدام شود اما تاکنون محقق نشده است.
وی افزود: در آن زمان پیشنهاد کردیم آثار استکبارستیزی لبنان و فلسطین و مبارزه با اسرائیل از این شاعر فاخر جهان اسلام به زبان عربی ترجمه شود که این امر نیز تاکنون انجام نشده است.
قول‌های مسئولان بعد از فوت پدر شعر انقلاب
با فوت و تدفین استاد حمید سبزواری در خرداد 95، کم کم قول‌ها و وعده‌ها دوباره زنده شدند و برخی از مسئولان مجددا وعده دادند، وعده‌ها و قول‌هایی که در حد حرف باقی ماند.
احمد برادران، معاون استاندار و فرماندار سبزوار بعد از جلسه ستاد ارتحال شاعر گرانقدر انقلاب در سبزوار، اظهار کرد: در مورخ ۲۲ خرداد مصوب شد تا با همکاری سایر ادارات این شهرستان و انجمن مفاخر ایران، اقدامات زیربنایی برای مرمت و بهسازی منزل آن مرحوم انجام شود تا منزل کودکی استاد سبزواری به موزه و فرهنگسرا تبدیل شود.
محمودرضا سلیمانی، رئیس اداره میراث فرهنگی سبزوار بعد از درگذشت حمید سبزواری تیرماه 95 به خبرنگار ایکنا گفت: تقاضای ثبت منزل استاد حمید سبزواری در آثار میراث فرهنگی و ملی را ارائه کرده‌ایم و منتظر نتیجه هستیم.
رئیس میراث فرهنگی سبزوار با اشاره به اینکه از دیگر دلایل پیگیری این منزل برای ثبت در آثار میراث فرهنگی را می‌توان محل تولد پدر شعر انقلاب دانست، اظهار کرد: در حال حاضر منزل استاد سبزواری را به عنوان یک «خانه‌موزه» می‌شناسیم.
محمدعلی طالبی، شهردار وقت سبزوار در مراسم تدفین آن مرحوم با بیان اینکه موزه آثار استاد سبزواری در نزدیکی آرامگاهش تا مراسم اربعین رحلتش افتتاح خواهد شد، گفت: اگر تا آن‌ زمان آثار استاد به سبزوار نرسد با حداقل بخشی از نوشته‌ها و کتابهایش این موزه افتتاح خواهد شد.
وی درباره تصمیمات شوری شهر سبزوار درباره نامگذاری خیابانی در سبزوار به نام این شاعر، افزود: قبل از فوت این شاعر انقلابی بین خیابان دانشگاه و بولوار پاسداران خیابانی به نام این شاعر انقلابی در سبزوار نامگذاری و تندیس وی نصب شده بود و نیازی به اقدامات جدید درباره نامگذاری وجود ندارد.
خانه موزه وعده‌های مسئولان؛ محل تجمع معتادان
حسین مقصودی، نماینده مردم دیار سربداران در مجلس شوری اسلامی نیز که در زمان نکو داشت پدر شعر انقلاب شهردار سبزوار بود بعد از فوت پدر شعر انقلاب در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ما، اظهار کرد: قبل از برگزاری مراسم نکوداشتی که در سبزوار برگزار کردیم خدمت مرحوم حمید سبزواری رفتیم و همان زمان بحث ایجاد موزه مطرح شد ولی با اتمام دوره شوراها و شهرداری کسی پیگیر موضوع نشد.
وی با اشاره به اینکه باید دیدگاه‌های استاد سبزواری توسط شاعران و اندیشمندان برای جوانان بیان شود، ادامه داد: من برای ایجاد موزه پدر شعر انقلاب قولی نداده‌ام و افرادی که قول داده‌اند خودشان باید پاسخگو باشند.
مقصودی افزود: در حال حاضر که وظیفه نمایندگی مردم را بر دوش دارم تلاش خواهم کرد تا آرزوهای دیرین استاد سبزواری محقق شود.
وعده‌ها تحقق نیافتند و حدود 16ماه بعد از رحلت  پدر شعر انقلاب خبری در مهرماه 96 منتشر شد که بسیاری از اصحاب رسانه، مسئولان و مردم را در بهت و حیرت قرار داد.
فرزند زنده‌ یاد حمید سبزواری از آماده‌ نشدن موزه پدر شعر انقلاب گلایه کرده و ابراز کرد: متأسفانه با خبر شدیم خانه‌ای که قرار بود موزه شود، به خوابگاه معتادان تبدیل شده است. 
دانشگاه حکیم سبزواری آبرویی برای شهرستان سبزوار
بعد از این ماجرا مسئولان جدیدی پای کار حاضر شدند و این بار قراردادی 15 ساله در آبان 96 بین دانشگاه حکیم سبزواری و خانواده مرحوم حمید سبزواری منعقد شد تا آبرویی باشد برای سبزوار و فرهنگ دوستان و خانه استاد از این وضعیت خارج شود. خانه‌ای که تا تحقق آرزوی پدر شعر انقلاب فاصله چندانی ندارد.
محسن ممتحنی در همین رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: با لطف مسئولان شهرستان سبزوار و استاندار خراسان رضوی منزل پدرم در سبزوار با امضای تفاهم‌نامه‌ای در اختیار دانشگاه حکیم سبزواری قرار گرفت تا بعد از مرمت و بازسازی بتوانیم در قسمتی از منزل که معروف به حسینیه است آثار آن مرحوم را در آنجا قرار داده و از آن به عنوان موزه استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه نظر مرحوم پدر نیز همین بود، ادامه داد: هرچه از آثار نوشتنی پدر شعر انقلاب در منزل باشد به همراه جوایز و تابلوهای اهدایی به این مکان انتقال داده خواهد شد.
فرزند استاد حمید سبزواری با بیان اینکه در این محل مسئولان میراث فرهنگی و همچنین خودمان نظارت خواهیم داشت، اضافه کرد: در منزل اختصاصی پدر می‌توان از دیگر آثار شعرای سبزواری نیز قرار داد و مکانی برای بازدید و جذب توریست استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه برخی از ادارات دولتی دیگر قبل از این پیشقدم بودند ولی به دلیل نبود بودجه نتوانستند کاری انجام بدهند، تصریح کرد: دانشگاه مکانی علمی و فرهنگی است که قرار شده با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که امضا شده از این مکان بعد از مرمت و باز به عنوان محلی برای جمع شدن شعرا و ادبا گرد هم، برگزاری شب شعر و دیگر فعالیت‌های فرهنگی استفاده شود.
ممتحنی اضافه کرد: مرمت این خانه با توجه به قول‌هایی که دادند در حدود 9 ماه تا یک سال طول خواهد کشید و اگر زودتر از زمان این مرمت و بازسازی انجام شود آثار پدر نیز در زمان زودتر به این مکان منتقل و موزه هر چه زودتر تشکیل خواهد شد.
علی اکبر ملکی
captcha