زیارتگاه شهید مدرس(ره) از دیروز تا امروز
کد خبر: 3668396
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۵

زیارتگاه شهید مدرس(ره) از دیروز تا امروز

گروه شهرستان‌ها: پس از وقایع شهریور 1320 و تبعید رضاخان، مردم بر تربت پاک آیت‌الله مدرس(ره) جمع شدند و به کمک هم قبر را تا ارتفاع یک متر از زمین بالا آوردند و روی آن سنگ کوچکی نصب کردند که بر آن نوشته شده بود «قبر آقای شهید».

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سحرگاه 16 مهرماه 1307 بود که مزدوران رضاشاه آیت‌الله سیدحسن مدرس را در خانه‌اش دستگیر و پس از تبعید و 9 سال اسارت در قلعه خواف به کاشمر منتقل کردند.
بنابر این گزارش، هرچند این شهید والامقام دهم آذر 1316 به دست مزدوران رضاشاه ابتدا با زهر و سپس در حین نماز به وسیله عمامه‌اش به شهادت رسید، اما از همان روز مردم کاشمر به زیارت قبر شهید مدرس می‌رفتند و در تاریکی شب گچ و آجر می‌بردند و ظاهر قبر را می‌ساختند ولی روزها مأموران شهربانی آن را خراب می‌کردند.
پس از وقایع شهریور 1320 و تبعید رضاخان، مردم بر تربت پاک آیت‌الله مدرس(ره) جمع شدند و به کمک هم قبر را تا ارتفاع یک متر از زمین بالا آوردند و روی آن سنگ کوچکی نصب کردند که بر آن نوشته شده بود «قبر آقای شهید».
اگر چه عاملان رضاخان، پیکر شهید مدرس(ره) را شبانه و مخفیانه به خاک سرد سپردند، اما آیت‌الله مدرس(ره) خطاب به رضاخان گفته بود: «قبر من هر کجا باشد زیارتگاه خواهد شد، ولی تو در جایی می‌میری که نه آب باشد و نه آبادانی» و امروز شاهدیم که زیارتگاه این اسوه دین و سیاست به قطب فرهنگی و مأمنی برای عاشقان و دلدادگانش تبدیل شده است.
آستان قدس رضوی، متولی توسعه
در همین خصوص «حمزه سپهریان»، مدیرعامل موسسه آستانه حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) ظهر نهم آذرماه در حاشیه بازدید از وضعیت آماده‌سازی زیارتگاه شهید مدرس برای برگزاری مراسم دهم آذرماه سالروز هشتادمین سالگرد شهادت شهید مدرس در گفت‌وگو با ایکنا، گفت: امروزه زیارتگاه شهید مدرس(ره) به قطب فرهنگی در منطقه تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه ساخت ساختمان اصلی زیارتگاه‏ در سال 1363 آغاز و در سال 1367 به دست مبارک مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس‏ جمهوری اسلامی ایران بودند، مورد بهره‌برداری قرار گرفت، افزود: پس از به بهره‌برداری رسیدن ساختمان اصلی در آن زمان زیارتگاه به ‏اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کاشمر تحویل داده شد.
سپهریان افزود: با درخواست مردم کاشمر و روحانیون از مقام معظم رهبری مبنی بر واگذاری این مکان به آستان قدس رضوی، ایشان طی حكمی در 4 تیر 1373، حضرت آیت‌الله واعظ طبسی را هم‌زمان به تولیت مرقد مطهر حضرت حسین‌بن موسی الکاظم(ع) در طبس و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) در کاشمر منصوب فرمودند.
وی با بیان اینکه با اقدامات ارزنده و قابل توجه بسیاری که در این مجموعه انجام شده، اکنون به لحاظ گردشگری و زائرپذیر بودن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، اظهار کرد: اکنون سالیانه بالغ‌بر 2.5 میلیون زائر از زیارتگاه شهید مدرس بازدید می کنند.
مدیرعامل موسسه آستانه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس بیان کرد: در این مجموعه علاوه بر تعمیق امر زیارت و خدمات فرهنگی و رفاهی نیازهای دیگر از جمله امنیت، نظافت و بهداشت در حد عالی، برخورد شایسته اسلامی خادمین و پرسنل، محیط باصفا و ... نیز مورد توجه قرار گرفته است که خوشبختانه همین عوامل سبب شده شهرستان کاشمر به منطقه جذب گردشگر دینی تبدیل شود.
وی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده موجب گردیده زیارتگاه شهید آیت الله مدرس(ره) همواره یکی از مکان‌های مورد توجه مردم، مسئولان و زائران باشد، ادامه داد: اين مجموعه با دارا بودن زیارتگاه، فرهنگسرا و کتابخانه، موزه، آشپزخانه عمومی، پارک، مجموعه بازی کودکان، مهدالرضا(ره) و ... و با وجود فضای اسکان موقت و نظافت مطلوب نسبت به ساير مکان‌های اقامتی شهرستان بتواند همه ساله زائران و گردشگران بسیاری حتی گردشگران خارجی را جذب کند.
سپهریان در ادامه در پاسخ به این سؤال که آیا توانسته‌اید امکان ماندگاری مسافران و زائران را در این مکان فراهم کنید، گفت: برنامه‌های متنوع فرهنگی که در طول سال برای زائران و مجاوران برگزار می‌شود، در سطح شهرستان مورد توجه قرار گرفته و استقبال بی نظیر مردم از این برنامه‌ها به ویژه برای کودکان در ایام نوروز و تابستان و راه اندازی غرفه مخصوص کودکان با اجرای برنامه‌های فرهنگی توانسته در ماندگاری مسافران و زائران نقش موثری داشته باشد.
وی بیان کرد: پس از صدور حکم تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر تفویض این موسسه به تولیت فقید حضرت آیت‌الله واعظ طبسی و استمرار آن توسط حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی با خدمات ماندگار و ارزنده و با امکانات و تسهیلات عبادی، فرهنگی و رفاهی و اقامتی در خدمت زائران حضرت رضا(ع) و مجاوران آقای شهید بوده و سالیانه برنامه‌های مختلف فرهنگی در حوزه قرآن و معارف اسلامی، نماز و دعا، تبلیغات و انتشارات مذهبی، فرهنگی و هنری، تکریم زائر و موقوفات را در دستور کار خود دارد.
مدیرعامل موسسه آستانه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و آرامگاه شهید آیت‌الله مدرس همچنین در خصوص ورودی نامناسب و نبود تندیسی از این شهید در محل زیارتگاه گفت: در چند سال اخیر تعامل و همکاری خوب شهرداری با زیارتگاه شهید مدرس(ره) سبب انجام اقداماتی در این راستا شده است که از آن جمله می‌توان به ساخت و نصب تندیس شهید مدرس(ره) در بلوار منتهی به زیارتگاه توسط شهرداری، ساخت و نصب سردیس این شهید بزرگوار در ابتدای بلوار شاهد و نصب سنگ نوشته با تصویر این اسوه عالم وارسته در حاشیه میدان غدیر توسط این مؤسسه اشاره کرد.
وی در ادامه مکان های اسکان موجود را جوابگوی نیاز زائران و مسافران ندانست و اظهار کرد: به دلیل وجود مکانی مناسب برای اقامت در این زیارتگاه بسیاری از کسانی که این مکان را برای استراحت انتخاب می‌کنند به صورت کوتاه مدت در این مکان اقامت می‌کنند.
سپهریان در پایان با اشاره به اینکه طرح جامع زیارتگاه شهید آیت‌الله مدرس(ره) به منظور رفاه حال زائران آغاز شده و ادامه دارد، بیان کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های عمرانی و فرهنگی گسترده و گام‌های مؤثری برای ایجاد پشتوانه عظیم برای اهداف فرهنگی مؤسسه حضرت حسین بن موسی الکاظم(ع) و زیارتگاه شهید مدرس(ره) برداشته شده است.



captcha