کتاب «فلسفه فرهنگ» به بوته نقد گذاشته می‌شود
کد خبر: 3669483
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۱

کتاب «فلسفه فرهنگ» به بوته نقد گذاشته می‌شود

گروه اندیشه: نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه فرهنگ» اثر علی‌اصغر مصلح در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «فلسفه فرهنگ» اثر علی اصغر مصلح به کوشش گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اجتماعی برگزار می‌شود. مصلح‌، پژوهشگر فلسفه، دانشیار گروه فلسفه‌ دانشگاه علامه طباطبایی و عضو گروه غرب‌شناسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی است.

مصلح در یادداشتی با عنوان «درباره این دفتر» درباره نگارش کتاب فلسفه فرهنگ گفته است: «پژوهش من درباره فرهنگ و فلسفه میان فرهنگی، از حدود سال 1384 آغاز شد. در همین مسیر طی چند سال اخیر درسی با عنوان فلسفه فرهنگ در دانشگاه‌های علامه طباطبایی و تهران عرضه شد. مباحث این دفتر، ابتدا بین چند گروه از دانشجویان به بحث گذاشته شده و اکنون صورت کتاب پیدا کرده است.

تلاش نویسنده در نگارش این کتاب آن بوده است که این مجموعه درآمدی بر پژوهش‌های اساسی‌تر درباره‌ فرهنگ و سپس افزایش توان فرهنگ ایرانی برای رسیدن به خودآگاهی و درک عمیق‌تر فرهنگ معاصر و ایجاد ارتباط غنی‌تر با سایر فرهنگ‌ها باشد.

این کتاب دارای هفت فصل با عناوین «مباحث نظری فرهنگ»، «فیلسوفان فرهنگ»، «فلسفه‌ فرهنگ در تمدن اسلامی»، «فرهنگ و دیگر حوزه‌ها»، «مسایل فرهنگی عالم معاصر»، «آینده‌ فرهنگ» و «چشم‌انداز‌هایی برای تفکر درباره‌ فرهنگ» است. در پایان نیز کتابنامه، نمایه اشخاص، مکان‌ها و نمایه اصطلاحات آمده است.

فلسفه فرهنگ، تفکر فلسفی درباره‌ فرهنگ، عناصر و مقولات آن است. این گونه تفکر بر سنت‌های فلسفی گذشته تکیه می‌کند و سعی بر داد و ستد با مجموعه علومی دارد که به فرهنگ پژوهی مشغول‌ هستند. وجه انتقادی فلسفه فرهنگ، آن را به مسایل زمانه پیوند می‌دهد و آن را به کوششی برای بهبود زندگی و فرهنگ تبدیل می‌کند. این کتاب را انتشارت «علمی» منتشر کرده است.

این نشست با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی ذوعلم و مهدی جمشیدی طی امروز، 13 آذر ۹۶، رأس ساعت 15 برگزار خواهد شد. پژوهشگاه فرهنگ و مطالعات اجتماعی در محل خیابان شهید بهشتی، خیابان احمد قصیر،‌ کوچه دوم، شماره دو واقع شده است.

captcha