اخلاق پزشکی بهتر خدمت با کیفیت‌تری دارد/ مجازات تخلف پزشکی بر عهده وزارت بهداشت نیست
کد خبر: 3673273
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱
جان‌بابایی عنوان کرد:

اخلاق پزشکی بهتر خدمت با کیفیت‌تری دارد/ مجازات تخلف پزشکی بر عهده وزارت بهداشت نیست

گروه سلامت: معاون درمان وزارت بهداشت، با اشاره به اهمیت اخلاق پزشکی گفت: ما هر چه وقت خود را بر روی اخلاق پزشکی گذاشته و دقت خود را افزایش دهیم بازهم کم کارکرده‌ایم.

قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، با بیان اینکه معاونت درمان در حوزه اخلاق پزشکی باید نظارت دائمی داشته باشد اظهار کرد: آنچه ما می‌توانیم در حوزه اخلاق پزشکی انجام دهیم نظارت است؛ مردم باید خدمت درست بگیرند، اگر پزشکی رفتار نادرست داشته و خدمت مناسبی به مردم ارائه ندهد باید بتوانیم پیگیری جدی کرده و تا جایی که می‌توانیم از آسیب پیشگیری کنیم.
وی افزود: کسانی که وارد حیطه درمان شوند تحت آموزش بوده و می‌بایست در حوزه اخلاق در پژوهش و آموزش بر روی آنان کار شود، پس از فارغ التحصیلی این افراد در اختیار ما قرار گرفته و از طریق نظارت، رعایت اخلاق از سوی آنان را رصد می‌کنیم.
جان‌بابایی با اشاره به مکانیسم وزارت بهداشت در رابطه با کاهش خطا‌های پزشکی اظهار کرد: موضوع اقرار به خطا از قدیم در وزارت بهداشت بوده، حال به آن عمل می‌شود یا خیر بسته به بیمارستان دارد، ما کمیته‌های بیمارستانی داریم و یکی از آن‌ها کمیته مرگ و میر است که هر زمانی ناخواسته تیم پزشکی موجب مرگ می‌شوند عملکرد آن‌ها بررسی می‌شود.
وی ادامه داد: ما همچنین کمیته‌های مختلف اخلاق در بیمارستان‌ها را داریم، در ستاد وزارت بهداشت نیز کمیته مادران باردار وجود دارد اگر خدایی نکرده مادر بارداری بمیرد و یا اینکه آسیبی به او یا نوزادش برسد ما در این کمیته بلافاصله رئیس دانشگاه مربوطه را احضار کرده دلیل مرگ این مادر یا آسیب به او را از او خواستار می‌شویم و این مسأله را پیگیری می‌کنیم.
معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: ما هر چه وقت خود را بر روی اخلاق پزشکی گذاشته و دقت خود را افزایش دهیم بازهم کم کارکرده‌ایم، هر چه اخلاق در خدمات بهداشتی و درمانی بیشتر باشد مطمئنا خدمت سالمتری ارائه می‌دهیم.
وی در رابطه با تخلفات پزشکی نیز عنوان کرد: پزشکی که تخلف می‌کند از سوی ما مجازات نمی‌شود بلکه دادگاه حکم او را می‌دهد، کاری که ما می‌توانیم انجام دهیم این است که فرد را از ارتقا محروم کرده و در اختیار بازرسی قرار می‌دهیم.
captcha