ضعف تولید محتوای قرآنی کتاب‌های کمک آموزشی
کد خبر: 3673341
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷
حجت‌الاسلام بهشتی تأکید کرد:

ضعف تولید محتوای قرآنی کتاب‌های کمک آموزشی

گروه ادب: سرگروه داوران قرآنی جشنواره کتاب رشد با اشاره به نبود تنوع و خلاقیت در تولید محتوای قرآنی کتاب‌های کمک آموزشی، تصریح کرد: این رویکرد به ویژه در حوزه قصه‌های قرآنی، مَثَل‌ها و الگوهای قرآنی بیشتر به چشم می‌خورد.

نبود تنوع و خلاقیت؛ ضعف تولید محتوای قرآنی کتاب‌های کمک آموزشی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، سرگروه داوران قرآنی جشنواره کتاب رشد در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)،‌ با اشاره به اینکه کتاب‌های زیادی در حوزه قرآنی به چاپ می‌رسد، اما تعداد کمی از آن‌ها به جشنواره کتاب‌های کمک آموزشی ـ تربیتی رشد ارسال می‌شود، گفت: سال گذشته در جریان جشنواره قرآن، ۱۴۰ عنوان کتاب فقط در حوزه مفاهیم قرآن به دست ما رسید، اما امسال کل کتاب‌های قرآن به ۱۸ عنوان کاهش یافت.

وی در پاسخ به دلیل چنین کاهش چشمگیری در تعداد کتاب‌های ارسالی به جشنواره رشد اظهار کرد: شاید نوع اطلاع‌رسانی یا جاذبه‌های جوایز جشنواره در این مورد مؤثر باشد. شاید هم حمایت‌ها متناسب با انتظارات ناشران نیست. اگر در نشریات رشد و کتاب‌های درسی، معرفی آثار برگزیده با دامنه مناسب انجام گیرد، قطعاً باعث تشویق هر چه بیشتر ناشران برای ارسال آثارشان به جشنواره خواهد شد.

سرگروه داوران بخش قرآنی جشنواره کتاب رشد در ادامه با تأکید بر اینکه تنوع کار در تولید محتوای قرآنی کتاب‌های کمک آموزشی در حد مورد انتظار نیست، افزود: به ویژه در حوزه قصه‌های قرآنی، مَثَل‌ها و الگو‌های قرآنی، کار خلاقانه درجه یک بسیار کم تولید می‌شود. به این ترتیب معتقدم مسئولان و برگزارکنندگان جشنواره کتاب رشد شرایطی را فراهم کنند تا از افرادی مانند حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی که سال‌هاست در حوزه قصه‌گویی قرآنی فعالیت دارند، دعوت شود تا درباره شاخص‌های کیفیت مناسب در این حوزه‌ها صحبت کنند و ناشران با دیدگاه‌های این افراد آشنا شوند. حتی به طور مثال می‌توان از قصه‌نویسان خوب دعوت کرد تا با امثال حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی ارتباط پیدا کنند و به زبان کودکان در قالب کتاب‌های کمک آموزشی برای آنان قصه‌های قرآنی را بیان کنند.

وی گفت: پژوهش‌های قرآنی در سطوح بالا بسیار زیاد انجام می‌شود، اما متأسفانه برای مخاطب دانش‌آموزان کمتر کار پژوهشی انجام می‌گیرد و البته ارتباط مؤثری هم بین محققان و نویسندگان برای نوشتن آثار پژوهشی به زبان لطیف‌تر برای دانش‌آموزان وجود ندارد.

حجت‌الاسلام بهشتی با اشاره به اینکه مشاهدات ما نشان می‌دهد که توجه دانش‌آموزان به درس قرآن اندک است، اظهار کرد: کم بودن اطلاعات قرآنی معلمان در این مسئله نقش دارد. متأسفانه در موضوع قرآن، روخوانی، روانخوانی و مقداری هم صوت و لحن مورد توجه قرار می‌گیرد و مفاهیم قرآنی جایگاه مناسبی در کتاب‌های آموزشی ندارند. در حالی که ظرفیت عظیمی در این بخش وجود دارد.

وی تصریح کرد: به اعتقاد من اگر گردهمایی برای متفکران و قرآن‌پژوهان در کنار جشنواره کتاب رشد برگزار شود، غیر از معرفی برترین‌ها در این حوزه می‌توانیم نتایج این گردهمایی را در اختیار کارگردانان، تهیه‌کنندگان و بازیگران فیلم‌ها و ناشران کتاب‌های کمک آموزشی قرار دهیم تا شاهد تولید خلاقانه‌تری در حوزه فعالیت‌های قرآنی باشیم.

captcha