فراکسیون قرآن و عترت مجلس، کاهش بودجه قرآنی کشور را جبران کند
کد خبر: 3673342
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۸

فراکسیون قرآن و عترت مجلس، کاهش بودجه قرآنی کشور را جبران کند

خوشبختانه فراکسیون قرآن و عترت در مجلس شورای اسلامی فعال است و می توانند با اشرافی که به مسایل قرآنی دارند با ورود خوب به این مساله، جلوی کم فروغ شدن فعالیت های قرآنی در کشور را بگیرند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شبستان نوشت: "به نظرم مهم ترین کار این است که نمایندگان مجلس در مقام اصلاح بودجه، متوجه وضعیت و کارکرد فعالیت های قرآنی در کشور باشند. خوشبختانه فراکسیون قرآن و عترت در مجلس شورای اسلامی فعال است و می توانند با اشرافی که به مسایل قرآنی دارند با ورود خوب به این مساله، جلوی کم فروغ شدن فعالیت های قرآنی در کشور را بگیرند. امیدوارم کسانی که در مجلس شورای اسلامی در ترمیم و اصلاح لایحه بودجه نقش دارند با عنایت و توجه بیشتری به بخش قرآن توجه کنند و از کاسته شدن بودجه قرآنی کشور جلوگیری کنند. "

آنچه در ادامه می آید در گفت و گوی سرویس قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با حجت الاسلام محمد حاج ابوالقاسم، ‌فعال قرآنی مطرح شده است.

همچنان که اطلاع دارید در روزهای اخیر شاهد ارائه لایحه بودجه 97 کشور به مجلس بودیم که متعاقب آن در جدول بودجه تعلق گرفته به موسسه ها و نهادهای قرآن – شورای توسعه فرهنگ قرآنی - می بینیم که کاهش چشمگیر 60 درصدی وجود دارد. برخی البته از تصمیم دولت با این منطق که بودجه 97 انقباضی است دفاع می کنند اما برخی می گویند بخش هایی از دولت متوجه عمق تاثیرگذاری و نفوذ فرهنگ قرآنی در کشور نیست. دیدگاه تان در این باره چیست؟

ببینید به نظر می رسد که در توزیع بودجه و اعتبارات باید به صورت متوازن به همه نیازهای کشور توجه شود. این که کسی گمان کند چون بخش فرهنگ کشور مظلوم و کم سر و صداست پس می شود بر نیازهای بخش فرهنگ چشم پوشی کنیم و به بخش های دیگر بپردازیم،‌ درست نیست. اگر این منطق در میان مسئولان و مدیران و تصمیم گیران نظام بودجه ریزی کشور وجود داشته باشد یک اشتباه کلان و راهبردی خواهد بود.

چرا؟

به خاطر این که اولا مردم همچنان که نیازها و مسایل اقتصادی دارند که باید به آن نیازها و مسایل پرداخت، نیازها و چاله های فرهنگی هم دارند که نمی شود این نیازها را نادیده گرفت. از طرف دیگر شما از آگاهان و صاحبان فکر بپرسید آیا فرهنگ می تواند بخش اقتصاد را فعال و جهت دار کند یا بالعکس؟ پاسخ می شنوید که فرهنگ،‌تفکر اقتصادی را هم ایجاد و فعال می کند و به آن جهت می دهد. شما می بینید که 60 درصد از بودجه و اعتبارات فعالیت های قرآنی به عنوان بخش مهم و اثرگذار در حوزه فرهنگ کاسته شده با این نگاه که عرض کردم این کاهش توجیهی ندارد. در واقع آنچه که از آن کاسته شده بودجه عالی ترین مرکز فعالیت های قرآنی کشور است و مطمئن باشید که این کاهش بودجه در فروکش کردن و کم فروغ شدن فعالیت های قرآتی در سطوح و ابعاد مختلف موثر خواهد بود.

البته من می خواهم در این جا به نکته دیگری هم اشاره کنم. استدلال می کنند که بودجه دولت کم شده و کاهش داشته اما در همین وضعیت ما شاهد هستیم که بودجه برخی از مراکز و موسسه هایی که همسویی با دولت دارند نه تنها کاسته نشده بلکه در همین وضعیت بودجه انقباضی افزایش هم نشان می دهد. این مطلب انسان را بیشتر متاثر می کند که اگر واقعا بودجه انقباضی است پس چرا وقتی پای جناح و گروه سیاسی همسو می شود آن ها که با دولت از نظر دیدگاه جناحی همسویی بیشتری دارند نه تنها بودجه شان کاهش نمی یابد که افزایش هم دارند.

پیشنهاد و راهکار مشخص شما برای اصلاح این رویه چیست؟ آیا فی المثل فکر می کنید که مسئولان شورای توسعه فرهنگ قرآنی باید رایزنی های بیشتری با مسئولان بودجه ریزی دولت داشته باشند.؟ این را از این جهت عرض می کنم که شاید مسئولان بودجه ریزی دولت، تصویر دقیق و درستی در این باره ندارند.

طبیعی است که این رایزنی ها و تعامل ها از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور با مسئولان بودجه صورت گرفته است. عزیزان ما در شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارتباطات خوبی در این زمینه دارند و تبیین ها و توجیه های لازم را در این باره انجام می دهند اما عرض بنده این است که وقتی دولت جهت گیری خاصی در این زمینه دارد آن وقت مسایلی پیش می آید که با این تعامل ها و رایزنی ها حل نمی شود.

در وضعیت فعلی چه باید کرد؟

به نظرم مهم ترین کار این است که نمایندگان مجلس در مقام اصلاح بودجه، متوجه وضعیت و کارکرد فعالیت های قرآنی در کشور باشند. خوشبختانه فراکسیون قرآن و عترت در مجلس شورای اسلامی فعال است و می توانند با اشرافی که به مسایل قرآنی دارند با ورود خوب به این مساله، جلوی کم فروغ شدن فعالیت های قرآنی در کشور را بگیرند. امیدوارم کسانی که در مجلس شورای اسلامی در ترمیم و اصلاح لایحه بودجه نقش دارند با عنایت و توجه بیشتری به بخش قرآن توجه کنند و از کاسته شدن بودجه قرآنی کشور جلوگیری کنند.

اجازه بدهید که از بدبینانه ترین حالت به این قضیه نگاه و تصور کنیم که مجلس هم نخواهد یا نتواند که تغییر چشمگیری در این زمنیه صورت دهد. اگر این کاهش مصوب و اجرا شود به چه راهکارهایی می توان متوسل شد تا به تعبیر شما اجازه نداد که فعالیت های قرآنی در کشور متوقف یا کم فروغ شود؟

ببینید در سال های اخیر اگرچه کاهش بودجه و اعتبارات نهادهای قرآنی بر مشکلات ما بسیار افزوده اما در عین حال چشم ما به کمک های مردمی و حضور نیروهای متدین در صحنه است که دغدغه حفظ و رشد فرهنگ قرآنی در کشور را دارند. البته این به آن معنا نیست که نهادهای قانونی کشور از انجام مسئولیت های خود سرباز بزنند و شانه خالی کنند با این استدلال که مردم و نیروهای متدین نقش خود را ایفا خواهند کرد هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد بایستی به مسئولیت خود در برابر قرآن عمل کند.

captcha