گفتمان‌سازی اسلامی در چارچوب وحدت؛ راهکار نابودی رادیکالیسم کور
کد خبر: 3673379
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
مصطفی نوروزی عنوان کرد:

گفتمان‌سازی اسلامی در چارچوب وحدت؛ راهکار نابودی رادیکالیسم کور

گروه سیاسی: کارشناس مسائل سیاسی گفت: در قرن 20 و 21 متفکرانی در جهان اسلام بودند که می‌توانستند مسیر پیشرفت و توسعه جهان اسلام را هموار کنند، اما متأسفانه به دلیل نوع تفکراتشان به نقطه توقف جهان اسلام تبدیل و سبب ظهور جریانات سلفی و رادیکالیسم کور در جوامع اسلامی شدند؛ بنابراین باید یک گفتمان‌سازی جدید بر محور وحدت به وجود آید تا منجر به احیای تمدن اسلامی و مانع به قهقرا رفتن آن شود.

گفتمان‌سازی اسلامی در چارچوب وحدت، راهکار نابودی رادیکالیسم کور

مصطفی نورزی، کارشناس مسائل سیاسی و مشاور عالی ریاست نهاد رهبری در دانشگاه‌ها طی گفت‌وگویی با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره اقدامات مؤثری که برای نابودی تفکر تروریستی تکفیری باید اتخاذ شود گفت: داعش محصول یک تفکر خطرناک و از یک پدیده پیچیده و اندیشه چندبعدی برخوردار است که این یک اتفاق شوم تلقی و از دل جهان اسلام به وجود آمده؛ و دشمنان در حال بهره‌برداری از این اتفاقات در راستای منافع خودشان هستند.
وی ضمن تأکید بر این موضوع که ما برای نابودی تروریست‌ها باید ابتدا ریشه یابی دقیقی از تفکرات آن‌ها داشته باشیم، گفت: در گام اول ما باید ریشه‌های این جریان را پیدا و سپس بررسی کنیم که چه اتفاقی در تاریخ جوامع اسلامی رخ داده که به جای شکوفایی جهان اسلام، با ظهور پدیده‌های تروریستی همچون داعش در قرن 21 مواجه هستیم. بنابراین باید یک ریشه‌یابی سیاسی دقیقی از این موضوع به دست آوریم که اگر حضور داعش را در بخش‌های جغرافیایی منطقه کاهش دادیم، بتوانیم ریشه‌ها و تنه اصلی این تفکر را قطع کنیم تا این جریان به طور کامل حذف شود و دیگر توان بازیابی خودش را نداشته باشد.
نوروزی در ادامه به وضعیت اسفبار جهان اسلام در قرن 20 پرداخت و افزود: جهان اسلام در قرن 20 به دلیل نالایقی حکومت‌ها به شدت به قهقرا رفت اما در این وضعیت نهضت اسلامی امام خمینی (ره) در ایران یک حرکت فرق‌العاده‌ای بود که از آن می‌توانیم به عنوان بک حرکت موفق در این قرن نام ببریم.
وی ادامه داد: در قرن 20 بدترین دولت‌ها که دست‌نشانده قدرت‌های خارجی بودند روی کار آمدند و کشورهای قدرتمند در این قرن از کشورهای اسلامی انتقام گرفتند بنابراین فلسطین اشغالی نمونه‌ای از انتقام‌گیری قدرت‌های خارجی از جهان اسلام به شمار می‌رود که موجب تحقیر جهان اسلام شد.
نوروزی یکی از عوامل به قهقرا رفتن جهان اسلام را متفکران اسلامی قرن 20 و 21 دانست و خاطرنشان کرد: در قرن 20 و 21 متفکرانی در جهان اسلام بودند که می‌توانستند مسیر پیشرفت و توسعه جهان اسلام را هموار کنند اما متأسفانه به دلیل نوع تفکراتشان به نقطه توقف جهان اسلام تبدیل و سبب ظهور جریانات سلفی شدند که به دلیل برداشت‌های غلط آن‌ها از قرآن و سنت رادیکالیسم کور را در جوامع اسلامی تئوریزه کردند، بنابراین ما اگر داعش را هم از صحنه جغرافیایی محو و نابود کنیم، اما تفکر آن همچنان باقی خواهد ماند.
کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر نقش اساسی اندیشمندان جهان اسلامی در آشنایی هرچه یشتر طبقات مختلف اجتماعی با تفکرات تکفیری، تصریح کرد: اندیشمندان جهان اسلام به خصوص متفکران نظام مقدس جمهوری اسلامی، امروز باید گام دوم را بعد از حذف داعش بردارند. این گام دوم احیای روحی، فکری و عاطفی در چارچوب وحدت است که بدین وسیله جهان اسلام بتواند به نقطه اقتدار خود بازگردد و از قهقرای به وجود آمده رها شود. همچنین ما باید با یک اقدام مدون و با کمک اندیشمندان بتوانیم از تئوری‌های رادیکالیسم خونین به سمت منطق درست و الهی پیش رویم.
وی در پایان افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود و ما باید تلاش کنیم تا تفکر امام خمینی(ره) را به جوامع اسلامی معرفی کنیم تا یک جهش فکری و اندیشه‌ای در سطح جهان اسلام ایجاد شود و در این مسیر باید نشست‌ها، گفت‌وگوها مختلفی میان متفکران و صاحب‌نظران جهان اسلام برگزار شود تا یک گفتمان سازی جدید و تئوری‌های قوی در راستای احیای تمدن اسلامی به وجود آید.

captcha