زمینه‌های مشترک همکاری کمیته امداد با سازمان قرآنی دانشگاهیان بررسی شد
کد خبر: 3673497
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸

زمینه‌های مشترک همکاری کمیته امداد با سازمان قرآنی دانشگاهیان بررسی شد

گروه جامعه: نشست بررسی زمینه‌های مشترک همکاری میان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و تحقیقی و ترویجی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست بررسی زمینه‌های مشترک همکاری میان کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور امروز، 26 آذرماه، در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و تحقیقی و ترویجی برگزار شد.

این نشست با حضور شکرایی، مدیر پژوهش کمیته امداد، فراهانی، رئیس گروه مستندسازی و مدیریت دانش کمیته امداد، مرشدی، کارشناس مسئول مطالعات اقتصادی کمیته امداد، زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم و مدیران و کارشناسان این مرکز در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

در ابتدا شکرایی، مدیر پژوهش کمیته امداد امام خمینی(ره) و گروه همراه از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) بازدید کردند و در جریان روند کار این سازمان و مراکز تابعه قرار گرفتند.

شکرایی، مدیر پژوهش کمیته امداد امام خمینی(ره) در ابتدای این نشست طی سخنانی به عملکرد این نهاد اشاره و با بیان اینکه آیه مبارکه «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى‏ حُبِّهِ مِسْکیناً وَ یَتیماً وَ أَسیراً» نماد و سرمشق کمیته امداد امام خمینی(ره) است، گفت: جهت‌‌گیری ما منبعث از این آیه کلی است و اصل فعالیت خود را نیز در این راستا حفظ عزت نفس و کرامت مددجویان قرار داده‌ایم.

وی با بیان اینکه پژوهش در کمیته امداد دارای سابقه‌ای دیرینه است و مهم‌ترین اولویت ما نیز در این نهاد فعالیت فرهنگی و پژوهشی حول محور آموزه‌های قرآن کریم صورت می‌گیرد، عنوان کرد: این امر طی سال‌های گذشته شکل جدیدی یافته است.

وی مهم‌ترین هدف کمیته امداد امام خمینی(ره) را ترویج فرهنگ خیریه و نیکوکاری و ایجاد شبکه احسان دانست و اظهار کرد: ترویج سنت‌های حسنه اسلامی همچون قرض‌الحسنه و وقف سبب مدیریت فقر در جامعه می‌شود و ما نیز سعی می‌کنیم پژوهش‌های خود را در این زمینه معطوف کنیم.

شبکه تحقیقات زکات را در کشور ساماندهی کنیم

وی به برپایی همایش سراسری زکات اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری از کوتاهی‌های صورت گرفته در زمینه زکات گلایه‌مند بودند. کمیته امداد نیز مسئول علملیاتی کردن زکات در کشور است بنابراین درصدد هستیم شبکه تحقیقات زکات را در کشور ساماندهی کنیم.

به گزارش ایکنا، در ادامه این نشست زهرا نقی‌زاده، رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویی به معرفی اجمالی از بخش‌های این سازمان پرداخت و گفت: خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراکز رشد و شکوفایی فناوری و هنر قرآنی، آموزش تخصصی علوم و فنون قرآن کریم، مطالعات میان رشته‌ای قرآن کریم، دانشجو معلم قرآن کریم، تولیدات چند رسانه‌ای مبین و مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویی از جمله مراکز موفق در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور است.

وی با اشاره به مرکز فعالیت‌هایی دانشجویی گفت: این مرکز الگوی برتری با عنوان جشنواره ملی قرآن دانشجویان ایران را راه اندازی کرد که این جشنواره از زمان تأسیس جهاد دانشگاهی هرساله برگزار می‌شود. طی برگزاری این مسابقات تربیت قاریان و حافظان دنبال می‌شود. این امر باعث شد تا جهاد دانشگاهی مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان را نیز در چند دوره برگزار کند.

نقی‌زاده دانشجو معلم قرآن کریم را از دیگر مراکز موفقی دانست که با هدف نهضت قرآن‌آموزی در دانشگاه‌ها تأسیس شد و گفت: ویژگی بارز این مرکز دانش‌افزایی، مهارت‌افزایی و اشتغال‌زایی در حوزه قرآن کریم است.

ایجاد کسب و کار و کارآفرینی در حوزه قرآنی

وی به فعالیت مرکز رشد و شکوفایی و فناوری قرآنی با اجرای طرح «طلوع برکت» اشاره، و عنوان کرد: این مرکز با هدف ایجاد کسب و کار و کارآفرینی در حوزه قرآنی تأسیس شده است. در این مرکز از ایده‌های قرآنی حمایت و خدمات مشاوره‌ای و تبدیل ایده قرآنی به محصول قرآنی دنبال می‌شود.
رئیس مرکز فعالیت‌های قرآنی دانشجویی در تبیین فعالیت‌های مرکز مطالعات میان‌رشته‌ای گفت: ما در سه حوزه قرآن و علوم تربیتی، قرآن و سلامت و قرآن و علوم اجتماعی و دو هسته علمی فعالیت می‌کنیم.

نقی‌زاده در ادامه به فعالیت‌های خبرگزاری ایکنا و افتخاراتی که طی سال‌های اخیر در میان خبرگزاری‌های عمومی و تخصصی کسب کرده است، اشاره و عنوان کرد: از دیگر مراکز تازه تأسیس این سازمان، استودیو مبین است که اولین استودیوی جهاددانشگاهی با برخورداری از آخرین استانداردها محسوب می‌شود و در حال ساخت برنامه‌های مختلف تولیدی و زنده برای شبکه‌های سیما است.

نقی‌زاده با تأکید بر اینکه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از توانمندی بالایی برخوردار است و می‌تواند از عرصه استانی و ملی گرفته تا بین‌المللی در حوزه‌های آموزش، پژوهش، تحقیق و ترویج و میان رشته‌ای به فعالیت قرآنی بپردازد، عنوان کرد: در زمینه دانش‌آفزایی، مهارت‌آفرینی‌، اشتغال و کسب و کار قرانی و دوره‌های آموزش قرآن، حفظ، تدبیر و مهارت‌های زندگی آماده همکاری مشترک با کمیته امداد هستیم. همچنین با وجود اینکه مخاطبان ما عموما دانشجویان هستند اما می‌توانیم به ارائه خدمات در میان مددجویان کمیته امداد در تمامی سنین بپردازیم.

یادآوری می‌شود، مقرر شد تا پیش پروپوزال عناوین پژوهشی مورد نیاز کمیته امدا امام خمینی(ره) به سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ارائه تا پس از بررسی روند همکاری مشخص شود.

برای مشاهده گزارش تصویری این نشست اینجا را کلیک کنید!

captcha