مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ استفاده از چهره‌های برتر در جشنواره قرآنی آیات
کد خبر: 3673558
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳

مروری بر اخبار معارفی رسانه‌ها/ استفاده از چهره‌های برتر در جشنواره قرآنی آیات

گروه فعالیت‌های قرآنی:‌ اعلام استفاده از چهره‌های برتر در جشنواره قرآنی آیات، یکی از اخبار مهم قرآنی صفحات معارفی رسانه‌های کشور طی امروز، 26 آذر‌ماه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، اعلام استفاده از چهره‌های برتر در جشنواره قرآنی آیات، یکی از اخبار مهم قرآنی است که طی امروز یکشنبه، 26 آذرماه بر روی خروجی صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور منتشر شده است.
تسنیم
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز یکشنبه، 26 آذرماه و تا ساعت 14 تعداد چهار خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که سه خبر از این اخبار در حوزه قرآنی قرار دارند و خبر دیگر نیز در حوزه معارف اهل بیت(ع) منتشر شده است.
«قاریان ممتاز تهرانی برای مسابقات بسیج انتخاب می‌شوند»، «استفاده از چهره‌های برتر هر حوزه در جشنواره قرآنی آیات» و «تکبیری به مسابقات بین‌المللی قرآن سودان اعزام می‌شود» عناوین سه خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری تسنیم را تشکیل می‌دهند.
همچنین، خبری با عنوان «نخستین کمیته شانزدهمین اجلاس بین‌المللی «پیرغلامان حسینی» تشکیل شد» نیز تنها خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم است که در حوزه معارفی اهل بیت(ع) منعکس شده است.
از سه تیتر اصلی این صفحه از خبرگزاری تسنیم نیز طی امروز و تاکنون تنها یک تیتر با عنوان «استفاده از چهره‌های برتر هر حوزه در جشنواره قرآنی آیات» به روز رسانی شده و دو تیتر دیگر مربوط به روز گذشته می‌باشند.
صفحه قرآن و عترت خبرگزاری تسنیم طی امروز خبری با عنوان «استفاده از چهره‌های برتر هر حوزه در جشنواره قرآنی آیات» را منتشر کرده که مربوط به سخنان اصغر امیرنیا، مدیر کل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی رصد شبکه قرآن در مورد جشنواره آیات می‌باشد که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «امیرنیا گفت: با توجه به اینکه جشنواره آیات، جشنواره‌ای است که می‌تواند بر اساس تولید آثار فاخر شکل بگیرد، توانایی این را دارد که هنر تلاوت قرآن را در داخل و خارج از کشور ترویج دهد و از هنرمندان نیز حمایت کند.
وی در ادامه افزود: سال گذشته هشت جشنواره تجسمی و تئاتر را برگزار کردیم و امسال نیز 11 جشنواره داریم، ضمن اینکه می‌توان با استفاده از اعتبارات سایر دستگاه‌ها برای ترویج فعالیت‌های قرآنی نیز استفاده کرد.
امیرنیا تصریح کرد: امسال جشنواره آوا و نغمات را در آذربایجان شرقی داشتیم که آقای غلامرضا شاه‌میوه، دبیر آن بودند. یکی از تغییرات نسبت به گذشته نیز این بود که در هر بخش برای دبیری از اساتید طراز اول استفاده کرده‌ایم، دومین تغییر نیز این بود که تلاش کردیم تا میزبانی را به خارج از تهران منتقل کنیم و هر یک از استان‌هایی که توان لازم را دارند، میزبانی را برعهده بگیرند تا زمینه‌ای برای رشد آن هنر در آن استان باشد».
فارس
اخبار امروز صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز همانند روزهای گذشته و طبق روال معمول این خبرگزاری با خبر تلاوت ترتیل صفحه 252 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزگار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم آغاز شده است.
همچنین، در ادامه و تا این ساعت نیز هفت خبر دیگر با عناوین «برترین نعمت‌های الهی/ راهی برای رهایی از وسوسه‌های ترس از فقر»، «مجلس درباره کاهش بودجه قرآنی ۹۷ منفعل عمل می‌کند/ مشکلات بودجه به دلیل ضعف نهاد‌های پیگیر است»، «تلاوت محمدحسین سعیدیان در مسجدجامع لویزان»، «شهیدی که از کودکی شهید خطابش می‌کردند/ چگونه‌زیستن را از حسین‌(ع) بیاموزید/ سربندی که ۱۸ سال در جیب شهید مانده بود»، «برای مسابقات سودان روزانه ۲ جزء مرور می‌کنم/ استاد «معتز آقایی» در رقابت‌ها همراهی‌ام می‌کند»، «دوره تثبیت حفظ قرآن برگزار می‌شود/ آغاز نام‌نویسی از اول دی‌ماه» و ‌«رونمایی از پنج عنوان نمایشنامه‌ کودک و نوجوان رونمایی شد» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که اغلب این اخبار نیز در حوزه قرآنی قرار دارند.
صفحه فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار گفت‌و‌گویی اختصاصی با رحیم خاکی، قاری بین‌المللی قرآن کریم با عنوان «مجلس درباره کاهش بودجه قرآنی ۹۷ منفعل عمل می‌کند/ مشکلات بودجه به دلیل ضعف نهاد‌های پیگیر است» و در رابطه با بودجه قرآنی کشور کرده که در بخش‌هایی از این خبر که تیتر اصلی این صفحه را نیز شامل می‌شود، آمده است: «درخصوص کاهش 60 درصدی بودجه سال 97 از سوی دولت گفت: به نظر من آقای رئیس جمهور مشاوران قرآنی خوبی ندارند و اساساً وقتی اطلاعات درست به ایشان نمی‌رسد تصمیم لازم در این حوزه گرفته نمی‌شود.
وی اظهار داشت: نه تنها شخص رئیس جمهور از مشاوران قرآنی خوبی استفاده نمی‌کنند بلکه معاونان و رجال اصلی حاکمیتی در دولت هم فارغ از مشاوران قرآنی هستند و نسبت به اهمیت برنامه‌های قرآنی و اثرگذاری آن‌ها در سطح کشور واقعاً بی‌اطلاع هستند نه کم اطلاع! و ما پرهیز می‌کنیم که بگوییم بی‌اعتقاد هستند چون نمی‌توانیم این را باور کنیم که اعتقادی به فعالیت‌های قرآنی و اثربخشی آن وجود ندارد.
این قاری بین‌المللی قرآن کریم تصریح کرد: وقتی مشکل در سطح مدیران ارشد باشد، اهتمام و اراده مدیران ارشد برای توسعه فعالیت‌های قرآنی و حمایت از این فعالیت‌ها نباشد این مشکل همچنان ادامه خواهد داشت، از این رو طبیعتاً در سال‌های آتی باید منتظر بودجه صفر فعالیت‌های قرآنی باشیم و این مسئله با روندی که پیش می‌رود، دور از انتظار هم نیست.
وی با بیان اینکه متأسفانه مجلس شورای اسلامی هم نسبت به کاهش بودجه قرآنی منفعل عمل کرده و مماشات می‌کند، عنوان داشت: به هر حال مجلس محترم می‌تواند بندهایی اضافه کند که بودجه قرآنی قابل پیگیری باشد اما آنها هم چنین کاری نمی‌کنند چون فکر می‌کنیم نمایندگان مجلس هم اولویت‌های دیگری برای خود دارند که حمایت از فعالیت‌های قرآنی، فقط شده لقلقه زبان یعنی هیچ اتفاق خاصی در این زمینه نمی‌افتد».
ایسنا
تنها خبر امروز خبرگزاری دانشجویان که تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه این خبرگزاری منتشر شده، خبری با عنوان «طلاب، رسالتی پیغمبرگونه دارند» است که مربوط به سخنان آیت‌الله العظمی علوی گرگانی، از مراجع عظام تقلید می‌باشد که این سخنان نیز در دیدار جمعی از طلاب جامعه‌المصطفی با ملیت‌های مختلف ایراد شده است.
همچنین، تیتر اصلی این صفحه که خبری با عنوان «نقش‌آفرینی مساجد در مواقع بحرانی» است، مربوط به روز جمعه، 24 آذرماه بوده و از آن روز تاکنون نیز هنوز به‌روزرسانی نشده است.
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد سه خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده است که هر سه خبر نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند.
«محمد رسول تکبیری به مسابقات بین‌المللی قرآن سودان اعزام می شود»، «همکاری موسسه جامعه القرآن با یک مرکز اسلامی در آمریکا» و «هرچه زمان حفظ قرآن کوتاه‌ باشد، تثبیت محفوظات نیز بیشتر خواهد بود» عناوین سه خبر قرآنی امروز این صفحه از خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منعکس شده‌اند.
خبرگزاری مهر نیز طی امروز به گفت‌و‌گویی اختصاصی با زهرا کرباسی، حافظ کل قرآن کریم و مدیرعامل موسسه منهاج الرسول شیراز در خبری با عنوان «هرچه زمان حفظ قرآن کوتاه‌ باشد، تثبیت محفوظات نیز بیشتر خواهد بود» در رابطه با مسئله حفظ قرآن پرداخته که در بخش‌هایی از این خبر آمده است: «زهرا کرباسی بیان کرد: هرچه زمان حفظ قرآن کوتاه‌مدت باشد، البته با توجه به خصوصیات و پتانسیل فرد، تثبیت محفوظات نیز بیشتر خواهد بود و به تبع آن مدت زمان فراموشی کمتراست، این یک نکته ثابت‌شده علمی است که نه تنها در بحث حفظ قرآن اینگونه هست در بسیاری از موارد یادگیری نیز همینطور است.
مدیرعامل موسسه منهاج الرسول شیراز این نکته را بر خلاف ادعای برخی افراد که حفظ سریع را باعث عدم تثبیت می‌دانند بیان و از این روش حفظ قرآن کریم دفاع کرد.
کرباسی در ادامه با اشاره به انتقاد برخی کارشناسان و صاحب‌نظران قرآنی بر طرح‌های حفظ یک‌ساله قرآن کریم، خاطرنشان کرد: اگر مواردی که این صاحب‌نظران بر آن‌ها انتقاد دارند را بررسی کنیم، در می‌یابیم که اکثر این افراد در بحث تثبیت محفوظات مشکل داشتند.
وی با بیان اینکه مراکزی که اقدام به برگزاری دوره‌های حفظ کوتاه‌مدت می‌کنند، اغلب آزمون ورودی و یا تعیین سطح تمرکز، توانایی و پتانسیل را ندارند ادامه داد:به همین دلیل بسیاری از متقاضیان این دوره‌ها، پس از مدتی از شروع دوره دچار بی‌انگیزگی، کاهش تمرکز، کاهش ظرفیت و سردرگمی و ... می‌شوند».
ایرنا
پنج خبر امروز صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی که تا این ساعت بر روی خروجی این صفحه منتشر شده‌اند با خبری با عنوان «اندیشه های علامه طباطبایی در ارتقای دیپلماسی فرهنگی ایران موثر است» آغاز شده که این خبر در گفت‌و‌گوی اختصاصی با سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در رابطه با زندگی این عالم و فیلسوف بزرگ جهان تشیع منتشر شده است.
همچنین، در ادامه نیز تعداد چهار خبر دیگر با عناوین «استانداردسازی آموزش های قرآنی به شناسایی نخبگان منجر می‌شود»، «مسابقه تلگرامی نماز بهتر برگزار می شود»، «وزیر علوم رییس شورای اسلامی کردن دانشگاه‌ها شد» و «تولید 7300 اثرمحتوا در زمینه نماز در فضای مجازی طی سال 96» بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری ایرنا منعکس شده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد.
باشگاه خبرنگاران جوان
از سه خبری که طی امروز و تا این لحظه بر روی خروجی صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان منتشر شده، تنها یک خبر با عنوان «فعالیت‌های قرآنی استان لرستان قابل ستایش است» در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده و دو خبر دیگر که عناوین «حدیث اباعبدالله (ع) درباره خصوصیت قلبی شیعیان» و «زندگی نامه شهید آقاپور» را دارند، در حوزه‌های معارفی دیگر انعکاس یافته‌اند.
ایبنا
صفحه دین و علوم قرآنی خبرگزاری ایبنا که در حوزه تخصصی کتاب کشور فعالیت دارد نیز طی امروز و تا این ساعت تعداد دو خبر را با عناوین «دارالعرفان با 120 اثر در نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی حوزه» و «کتاب «نگرش‌هایی به اسلام در مطالعات ادیان» در بوته نقد» بر روی خروجی خود منتشر کرده که این اخبار نیز در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار ندارند.
میزان
از سه خبر امروز خبرگزاری میزان که تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه این خبرگزاری منتشر شده تنها یک خبر با عنوان «انتصاب جعفری به مدیریت کمیته روابط عمومی و اطلاع رسانی آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم» در حوزه تخصصی قرآن کریم منتشر شده و دو خبر دیگر این صفحه در حوزه‌های معارفی دیگر انعکاس یافته‌اند.
کیهان
روزنامه کیهان نیز در شماره امروز خود اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «راهکارهای حل اختلافات خانوادگی» برگرفته از کتاب «اخلاق در خانواده» آیت‌الله‌العظمی حسین مظاهری، از مراجع عظام تقلید در صفحه معارف خود کرده که در بخش‌هایی از این مطلب آمده است: «در خانه به يكديگر آفرين بگوئيد؛ تقصيرپذير باشيد؛ مخصوصاً به آقايان محترم كه زير بار نمي‌‌روند بگويم. تقاضا دارم كه اگر يك وقت عصباني شدي، كه نبايد بشوي، اگر بد گفتي كه نبايد بگوئي، وقتي غضب برطرف شد فوراً عذرخواهي كن؛ فوراً تقصير را به گردن بگير؛ اين زير بار رفتن يك خودسازي است.
خانه بايد براي ما مكتب باشد. بهترين مكتب‌‌ها، بهترين كتاب ‌هاي اخلاقي، بهترين معلم‌‌هاي اخلاق براي زن و مرد، مخصوصاً براي خانم‌‌ها، خانه است. اگر خداي ناكرده آقا بدي كرد و زير بار نرفت، عذرخواهي كند. تقاضا دارم از خانم ‌ها فوراً عذرخواهي كنيد؛ قهر نكنيد؛ فخر نداشته باشيد؛ اخم نكنيد؛ بي ‌نشاط نباشيد. قهر از جهنمي‌هاست نه بهشتي ‌ها؛ بي ‌نشاطي و ترشروئي و اخم كردن از اهل جهنم است. اگر مي‌خواهي بهشتي باشي خانه‌‌ات بايد با نشاط باشد. اگر يكي از زن یا شوهر زير بار نرفت و عذرخواهي نكرد تو تقصير را به گردن بگير و عذرخواهي كن. نگو تقصير توست بگو تقصير من است. بالأخره در نزاع ‌ها هم همين طور است كه اگر يك طرف كوتاه بيايد، نزاع تمام مي‌شود. اگر مي ‌بيني نزاع تمام نمي‌شود براي اين است كه كوتاه نمي‌‌آئيم؛ يا هردو يا يك نفر؛ اگر بهشت مي‌خواهي كوتاه بيا. اگر نشاط و آن تخت ‌هاي زبرجد و در مقابل يكديگر نشستن و بالأخره آن نعمت ‌هاي عجيب بهشتي را مي ‌خواهي كوتاه بيا.
اگر اختلافي آمد فوراً اين اختلاف را رفع كن. مواظب باش اين اختلاف در خانه نماند. حتي يك ساعت در خانه نماند. مرد بايد مردانگي داشته باشد. زن بايد خانم باشد. قرآن مي‌ فرماید: زن وقتي خانم است كه در مقابل شوهر ولو شوهرِ تقصيركار، متواضع باشد، قرآن مي‌‌فرماید، زن شايسته اين است «فَالصَّالِحاتُ قانِتاتٌ حافِظاتٌ لِلْغَيْبِ بِما حَفِظَ اللَّهُ» پس زنان شايسته، مطيع(شوهران بوده) و در غيبت آنان حافظ حقوقشان مي ‌باشند و آنچه را خدا به حفظ آن امر فرموده نگه می‌دارند».

captcha