حوزه و دانشگاه از تقابل دوری کنند
کد خبر: 3673583
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳

حوزه و دانشگاه از تقابل دوری کنند

گروه معارف: استاد برجسته‌ حوزه‌های علمیه گفت این جامعه اسلامی و ایران اسلامی در مقابل هم نباید قرار گیرند علاوه بر اینکه اصل تقابل غلط است و امر شیطانی و پیروی از هوای نفسانی است این تقابل هم فرد و هم ایران اسلامی را نابود می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) از همدان، آیت الله محمدی قائینی، از اساتید برجسته حوزه علمیه در آیین گرامیداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در ابعاد مختلف و زوایای مختلف قابل بررسی است اما یک نکته اشاره می‌کنم که توجه به آن راهگشا برای تحقق وحدت موردنظر بین حوزه و دانشگاه است.
وی ادامه داد: مراد از وحدت، تداخل امور با یکدیگر یا اینکه مراکز حوزه و دانشگاه در کنار هم ساخته شوند نیست و مقصود رهبر انقلاب و امام خمینی(ره) تأکید بر این دو نهاد مهم است و حساسیت نسبت به جدایی حوزه و دانشگاه است.
آیت‌الله محمدی قایینی با تأکید بر اینکه دانش از آن جهت که علم است دارای ارزش ذاتی است، گفت: هر دانشی اعم از علوم انسانی، علوم الهی و علوم طبیعی از این جهت که علم است ارزشمند است و تفاوتی بین آنها وجود ندارد.
وی افزود: آنچه که برای جامعه اسلامی اهمیت دارد و فرهیختگان باید به دنبال آن باشند این است که در این ارزش‌گذاری مرز قائل نشویم و علوم را از حوزه ارزش قائل نکنیم چراکه عالم مخلوق خدا و خلقت‌الله است و باید بدانیم که عالم دارای زوایا و ابعادی است که همه در کنار هم نیکو است.
این استاد درس خارج از فقه باا بیان اینکه همه علوم خادم انسان هستند تا او را به قله کمال برساند، اذعان کرد: اینگونه نگرش، سطحی‌نگری و افقی‌نگری است و اگر عمودی نگاه شود و خود را مخلقوق خداوند بدانیم، همه علوم از آن جهت که علوم است و در خدمت بشر است و بنا است ما را به کمال برساند تفاوت ندارد و تفاوت در خدمت کردن و اخلاص است.
وی بیان کرد: نکته دیگر که امام خمینی(ره) برآن بسیار تأکید دارد و متأسفانه از آن ضربه خورده‌ایم و باعث شد تا بحث وحدت حوزه و دانشگاه را مطرح کنند، این است که حوزویان و دانشگاهیان باید توجه کنند که در جامعه اسلامی نباید تقابل وجود داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: متأسفانه از زمان پهلوی جدایی و گسست‌ها ایجاد شد و سوغات غرب بود که تصور شود دانشگاه و حوزه دو مرکز جدا از هم هستند و منشأ به وجود آمدن مکتب‌های مختلف شد اما امام خمینی(ره) این هدف را ناکام گذاشت.
وی ابراز کرد: همه باید توجه کنند که این جامعه اسلامی و ایران اسلامی در مقابل هم نباید قرار گیرند علاوه بر اینکه اصل تقابل غلط است و امر شیطانی و پیروی از هوای نفسانی است این تقابل هم فرد و هم ایران اسلامی را نابود می‌کند.
آیت‌الله قایینی خاطرنشان کرد: باید همه باهم و کنار هم باشیم وهمه در یک جهت کار کنند که در این میان هر فردی وظایفی دارد؛حتی در مرحله زبان هم نباید وجود داشته باشد چراکه این امر نابودکننده است لذا اگر خواهان اسلام و ایران هستیم و خواهان پیشرفت مادی و غیر مادی خود هستیم باید از تقابل دوری کنیم.
وی افزود: امام خمینی(ره) قصد نداشت حزب سیاسی تشکیل دهد بلکه فرمود همه ایرانیان و همه مسلمانان باید در یک جهت حرکت کنند.
وی تأکید کرد: باید به گونه‌ای عمل شود که از یکدیگر کمک بگیریم چراکه در دانشگاه و حوزه هر کدام دارای رشته‌ها و تخصص‌های متعدد است و در پیشرفت علوم و دانشمندان گام برداریم چراکه این کشور کشوری عالم‌پرور و تخصص‌پرور است.
استاد برجسته حوزه‌های علمیه گفت: وحدت حوزه و دانشگاه به 27 آذر بسنده نشود و به یک جلسه و نشست
اکتفا نشود البته این جلسات الزام است اما آغاز راه است لذا باید درصدد پیوند علم، عمل و تأثیرات اجتماعی آن باشیم.
وی ابراز کرد: متأسفانه قریب 35سال از پیام امام گذشته اما این موضوع تحقق نیافته است لذا باید در کمسیون‌های تخصصی مختلف این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

captcha