سرنوشت باغ موزه دفاع مقدس سبزوار در هاله‌ای از ابهام
کد خبر: 3675503
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴

سرنوشت باغ موزه دفاع مقدس سبزوار در هاله‌ای از ابهام

گروه شهرستان‌ها: با گذشت نزدیک به سه سال از کلنگ‌زنی باغ موزه دفاع مقدس شهرستان سبزوار، هر ساله شاهد وعده‌هایی از سوی مسئولان در خصوص افتتاح آن هستیم اما هر سال این وعده‌ها دوباره تکرار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با گذشت نزدیک به سه سال از کلنگ‌زنی باغ موزه دفاع مقدس شهرستان سبزوار، هر ساله شاهد وعده‌هایی از سوی مسئولان در خصوص افتتاح آن هستیم اما هر سال این وعده‌ها نیز دوباره تکرار می‌شود، اکنون باید ببینیم که سرنوشت این باغ موزه به کجا خواهد رسید، در ادامه به ارائه گزارشی در این خصوص از سال 93 تاکنون می‌پردازیم.

نسرین رفیعی، کارشناس فضای سبز طرح و برنامه شهرداری سبزوار، در 20 فروردین 93 در جمع خبرنگاران سبزوار با اظهار اینکه طراحی باغ‌ موزه دفاع مقدس سبزوار انجام خواهد شد، بیان کرد: مکانی نیز در پارک شهدای گمنام سبزوار به عنوان محل این باغ موزه در نظر گرفته شده است.
وی با اشاره به هدف از ساخت این مجموعه گفت: این مجموعه فرهنگی با هدف نشان دادن روح حماسی و تجربه هشت سال مقاومت، ایثار و رشادت رزمندگان اسلام در برابر دژخیمان بعثی و استکبار ساخته می‌شود.

در چهارمین روز از هفته نکوداشت سبزوار و هشتادمین سال تأسیس شهرداری در اردیبهشت سال 1394، کلنگ احداث باغ موزه دفاع مقدس سبزوار در محل پارک شهدای گمنام به زمین زده شد وعلی ارغیانی، رئیس کمیسیون ایثارگران شورای اسلامی شهرستان در این مراسم با اظهار اینکه امید است با احداث این باغ موزه بتوانیم تنها اندکی از تجربه هشت سال مقاومت، ایثار و رشادت رزم‌آوران این سرزمین را در معرض نمایش قرار دهیم، بیان کرد: امروزه رسالت ثبت، ضبط و یادآوری ارزش‌ها و فرهنگ گرانقدر دفاع مقدس بر عهده ما است.
وی یک سال بعد در اردیبهشت سال 95 با اشاره به اینکه سال گذشته پروژه ساخت باغ موزه دفاع مقدس سبزوار در کنار گلزار شهدای گمنام کلید خورد، گفت: حفظ آثار شهدا یک امر واجب و ضروری است که میراث ماندگاری به شمار می‌رود و می‎تواند تداعی کننده رشادت‌‎ها و شجاعت‎های آن غیورمردان باشد.
رئیس کمیسیون ایثار و شهادت شورای شهر سبزوار در ادامه گفته‌های خود، اظهار کرد: امسال یعنی سال 95، فاز اول این پروژه در هفته دفاع مقدس افتتاح می‌شود.
ارغیانی عنوان کرد: حسینیه شهدا که سال گذشته در کنار گلزار شهدای شهرستان سبزوار عملیات آغازین آن شروع شد امسال با مشارکت شورای شهر، شهرداری، بنیاد شهید و امور ایثارگران و خانواده‌های معظم شهدا این شهرستان، فاز اول آن به بهره‌برداری می‌رسد.
محمد علی طالبی، شهردار سبزوار نیز در این مراسم ابراز امیدواری کرد و گفت: این پروژه دفاع مقدس با سرعت لازم انجام و عملیاتی شود.
با این حال نه تنها از ساخت و افتتاح باغ موزه دفاع مقدس در سال 95 خبری نشد بلکه با تمام شدن هفته دفاع مقدس در سال جاری نیز خبری از اقدامات اجرایی و افتتاح این پروژه فرهنگی نبود و کسی اقدام عملی دیگری مشاهده نکرد.
با گذشت نزدیک به چهار سال از زمان مقدمات اولیه این پروژه فرهنگی و با گذشت تقریبا سه سال از زمان کلنگ‌زنی پروژه، امروز شورا شهر سبزوار خبری در همین رابطه منتشر کرد که در آن علی ارغیانی، رئیس کمیسون ایثارگران شورا چهارم برای چندمین مرتبه وعده ‌دادند این پروژه ساخته خواهد شد.
علی ارغیانی، دوم دی‌‎ماه جاری در نشست کمیسیون ایثار، مقاومت و امنیت شورای اسلامی شهر سبزوار که با حضور اعضا و جمعی از مسئولان شهرستان سبزوار برگزار شد، اظهار کرد: ایجاد باغ‌ موزه دفاع مقدس یکی از خواسته‌های اعضا شورای شهر در دوره سوم بوده که در این راستا مقدمات این طرح و مصوبه احداث نیز در این دوره انجام شد.
رئیس کمیسیون ایثار، مقاومت و امنیت شورای اسلامی شهر سبزوار افزود: به دلایل متعددی تا کنون احداث باغ‌ موزه عملیاتی نشده است و با آغاز عملیات اجرایی، امیدواریم تا هفته دفاع مقدس سال آینده فاز نخست این طرح به بهره‌برداری برسد.
در نهایت جانمایی و عملیات اجرایی باغ‌ موزه با اکثریت آرا مورد موافقت قرار گرفت و این طرح برای تصویب به صحن رسمی شورای اسلامی شهر سبزوار ارسال شد.
تا کنون به جز وعده مسئولان سبزوار اتفاقی در این زمینه به جز بالا بردن کلنگ اولیه پروژه که ظاهرا اشتباهی زمین خورده نیفتاده و مجددا باید جانمایی پروژه تصویب شود و امیدواریم هر چه زودتر با دعای خیر مردم این پروژه فرهنگی از دست وعده‌های مسئولان سبزوار رهایی یافته و عملیات ساخت آن آغاز شود.
علی اکبر ملکی

captcha