برگزاری کنگره ملی شعر شهید مدرس در کاشمر
کد خبر: 3675569
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۶

برگزاری کنگره ملی شعر شهید مدرس در کاشمر

گروه شهرستان‌ها: مسئول انجمن شعر و ادب کاشمر با بیان اینکه زندگی شهید مدرس همچون ستاره‌ای در سپهر سیاسی ایران می‌درخشد، گفت: در این راستا به دنبال برگزاری کنگره ملی شعر شهید مبارز( مقاومت)، با محوریت شخصیت شهید مدرس در کاشمر هستیم.

حمید عشقی، مسئول انجمن شعر و ادب کاشمر، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گفت: باید از وجود بارگاه شهید آیت‌الله مدرس در شهرستان کاشمر استفاده‌های بهینه‌تری شود.
وی، فرهنگ را اصلی‌ترین موضوع بعد از اقتصاد مردم دانست و بیان کرد: باید به دنبال استفاده از ظرفیت‌هایی همچون شخصیت آیت‌الله شهید مدرس به عنوان سرمایه عظیم ملی و اسلامی در شهر کاشمر به عنوان چهارمین شهر زیارتی کشور بود.
عشقی با اعلام اینکه زندگی شهید مدرس همچون ستاره‌ای در سپهر سیاسی ایران می‌درخشد، ابراز کرد: در این راستا به دنبال برگزاری کنگره ملی شعر شهید مبارز( مقاومت)، با محوریت شخصیت شهید مدرس در کاشمر هستیم.

وی، ایجاد یک فعالیت فرهنگی به وسیله بهره‌گیری از فیوضات این شهید بزرگوار را ضروری دانست و گفت: برگزاری چنین کنگره‌ای در شهری که بعد از مشهد مقدس قلب تپنده فرهنگی استان محسوب می‌شود، می‌تواند به بهترین شکل در خدمت آرمان‌های انقلاب اسلامی باشد.

مسئول انجمن شعر و ادب کاشمر افزود: هرچند کاشمر همه ساله در ایام شهادت آیت‌الله مدرس، میزبان تعدادی از مسئولان عالی‌رتبه کشوری می‌شود و در این روز چندین برنامه متنوع فرهنگی از جمله برپایی شب شعری تحت عنوان «شب شعر مدرس» با حضور تعدادی از شاعران خراسان برگزار می‌شود اما حضور کمرنگ شعرای برجسته استان طی این سال‌ها این جلسه را تبدیل به یک محفل بی رمق کرده است.
وی با بیان اینکه اشعار تکراری و گاهی کم ارتباط با محور اصلی بر این بی‌رمقی افزوده است، گفت: اگرچه گاهی با دعوت مهمانی سرشناس سعی بر رونق دادن این شب شعر شده اما تاکنون آنگونه که باید در مقام مدرس، شب شعری تعریف نشده است.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه شهید مدرس نماد مبارزه، شجاعت، دینداری، مقاومت و همچنین تئوریسین مکتب «سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما» است، پیشنهاد داده‌ایم ترتیبی اتخاذ شود تا این برنامه از قالب شب شعر خارج شده و به صورت کنگره ملی شعر شهید مبارز(مدرس) در موضوعات مختلف اما مرتبط با شخصیت آن شهید بزرگوار برگزار شود.
عشقی با بیان اینکه در این راستا طرحی آماده و در آن تمامی وظایف کمیته‌ها مشخص شده است، گفت: بر اساس این طرح، می‌توان در چهار بخش شاعران را به رقابت دعوت کرد.
وی اظهار کرد: بخش ویژه شامل اشعاری در ابعاد شخصیت شهید مدرس، مبارزات و زندگی ایشان، بخش شعر مبارز با نگاه به همه شخصیت‌های مبارزاتی سیاسی انقلابی قبل و بعد از انقلاب، بخش شعر مقاومت که شامل شعرهایی در حوزه ایثار و مقاومت در کشورهای اسلامی و سایر کشورها می‌شود و بخش مردم و مجلس که شامل نقد، پیشنهاد و بررسی رویکردهای مجلس در کشور و اجتماع می‌شود، چهار بخش ویژه این کنگره خواهند بود.
مسئول انجمن شعر و ادب کاشمر گفت: این کنگره با ایجاد دبیرخانه دائمی و جذب بودجه می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های موجود و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه در اندک مدتی به عنوان یکی از بهترین کنگره‌های کشور و حتی منطقه خاورمیانه مورد توجه قرار گیرد.
وی در ادامه، آفرینش و خلق اشعار ناب با موضوعات مقاومت، ایثار و شهادت، رشد، شکوفایی و پویایی اشعار و ادبیات مقاومت، ارتباط مؤثرتر و انتقال اندیشه‌های بکر و نو بین مسئولان فرهنگی، ایجاد زمینه لازم برای تحقق اندیشه و فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی، معرفی شهرستان کاشمر به عنوان سرزمین ادب و سخن، پیوند زدن رویکرد عمیق به معنویت در قالب نیایش و دعا و... با شعر و ادبیات، امکان ارتباط استعدادهای جوان با بزرگان این حوزه و اثرگذاری را از جمله اهداف برگزاری این کنگره دانست.
عشقی در پایان با اشاره به اینکه در حاشیه برنامه می‌توان از یک شاعر خارجی در حوزه مقاومت یا مذهبی و آئینی همانند سمیر مقبل از عراق، محمدکاظم کاظمی از افغانستان و محمدعلی عجمی از تاجیکستان دعوت به عمل آورد، گفت: مبلغ پیشنهادی برای برگزاری این کنگره 50 میلیون تومان است که امیدواریم موافقت شود.

captcha