روایتی از شعر «خمینی ای امام»/ سرایش؛ 15 سال قبل از انقلاب
کد خبر: 3687696
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
مروری بر خاطرات حمید سبزواری/

روایتی از شعر «خمینی ای امام»/ سرایش؛ 15 سال قبل از انقلاب

گروه شهرستان‌ها: سرود خاطره‌انگیز «خمینی ای امام»، اثر استاد حمید سبزواری است که 15 سال قبل از پیروزی انقلاب سروده شده و پدر شعر انقلاب گویی در این سروده پیش‌بینی استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران را کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، یکی از سرودهای بسیار زیبای اجرا شده در سال 57 زمان ورود حضرت امام(ره) به فرودگاه ایران، سرود «خمینی ای امام» اثر پدر شعر انقلاب، مرحوم حمید سبزواری است که به صورت زنده اجرا شد.
مرحوم سبزواری درباره این شعر در زمانی که در قید حیات بود، گفت: شعر «خمينی ای امام» را سال 42 سرودم. زمانی که حضرت امام(ره) از ايران به عراق تبعيد شدند، اما 15 سال زمان لازم بود تا سرانجام اين شعر در محضر امام(ره) خوانده شود اما در 12 بهمن که این سرود خوانده شد، من در سه، چهار کيلومتری فرودگاه مانده بودم و نتوانستم اجرای شعرم را مقابل امام ببينم.
هرچند بسیاری از سرودهای انقلابی استاد سبزواری از زیبایی اندیشه با معنای عمیقی برخوردار است، اما سرود «خمینی ای امام» به گونه‌ای منحصر به فرد است و می‌توان گفت که این شعر، سرآمد همه اشعار او محسوب می‌شود و در اذهان بسیاری از مردم باقی مانده است.
شعر «خمینی ای امام»، با مجاهد خواندن رهبر کبیر انقلاب آغاز می‌شود: «ای مجاهد ای مظهر شرف، ای گذشته زجان در ره هدف»؛ سبزواری در این بیت، امام(ره) را به عنوان فردی ذکر کرده که در راه رسیدن به هدف، از جانش گذشته است.
همچنین استاد سبزواری در ابیات «بود شعار تو به راه حق قیام، ز ما تو را درود، ز ما تو را سلام»، «چون نجات انسان، شعار توست»، «این توئی، این توئی پاسدار حق» شعار آن رهبر فرزانه را بیان و با فرستادن درود و سلام برایش، مرگ در راه حق را افتخار اعلام کرده است.

روایتی از شعر «خمینی ای امام»/ سرایش؛ 15 سال قبل از انقلاب

پدر شعر انقلاب با شناخت کاملی که از امام خمینی(ره) داشته، در بیت‌های بعدی با الهام از آیات قرآن از جمله آیه اول سوره ممتحنه که در آن بیان شده است: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَعَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ؛ ای کسانی که به خدا ایمان آورده‌اید، هرگز نباید کافران را که دشمن من و شمایند یاران خود برگرفته و طرح دوستی با آن‌ها افکنید»، امام خمینی(ره) را فردی معرفی کرده که عزم و اراده‌اش شکار دشمنان و خشم و قهر او در این رابطه را باعث اقتدارش می‌داند،‌ آنجا که می‌گوید: «نازم آن عزم دشمن‌شکار تو/ خشم تو، قهر تو، اقتدار تو».
ممتحنی در ادامه شعرش رهبر کبیر انقلاب را با بیان اینکه «مرز توحید را همچو سنگری/ حافظ ملت و دین و دفتری» حافظ و نگهبان دین الهی و حافظ ملت ایران معرفی می‌کند.
وی در ادامه شعر خود، حضرت امام(ره) را امید مستضعفان و مردم جامعه بیان کرده و ایشان را با ذکر اینکه «ای پی افکنده شورای انقلاب/ از تو شد کاخ خودکامگان خراب» به عنوان فردی بیان می‌کند که با تشکیل شورای انقلاب، کاخ خودکامگان جهان را ویران و در 15 سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، حضرت امام خمینی(ره) را فردی که مؤسس جمهوری اسلامی که در پناه دین است، می‌داند، «این زمان پی فکن در پناه دین/ طرح جمهوری محکم و متین».
و چقدر زیبا رهبر معظم انقلاب درباره انتشار آثار پدر شعر انقلاب در مقدمه کتاب سرود درد بیان کرده است: «انتشار آثار شاعر انقلابی و مخلص جناب آقای حمید سبزواری، پیشگامی برای غنی‌سازی گنجینه ادبیات انقلاب و عرضه آن به مشتاقان و هنر شناسان است.»

خمینی ای امام

علی اکبر ملکی

captcha