پایگاه انتقال خون در اطراف حرم رضوی به زودی افتتاح می‌شود
کد خبر: 3689192
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳

پایگاه انتقال خون در اطراف حرم رضوی به زودی افتتاح می‌شود

گروه اجتماعی: مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با بیان اینکه طرح نذر خون با استقبال خوبی از سوی زائران مواجه شده، از افتتاح پایگاه انتقال خون رضوی در اطراف حرم رضوی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، سیدحمیدرضا اسلامی، مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی، در نشست خبری که امروز 17 بهمن‌ماه در محل این اداره کل برگزار شد، بیان کرد: با وجود استقبال مردم به اهدای خون خود به بیماران، متأسفانه در حوزه تجهیزات و ارائه خدمات به اهداکنندگان با کمبودهایی مواجه هستیم.
وی افزود: با نگاهی به فاصله کوتاه نوبت‌دهی عمل جراحی در مقایسه با بسیاری از کشورها پیشرفت در عرصه‌های گوناگون درمانی کشور مشخص است اما سازمان انتقال خون به عنوان یک سازمان حیاتی در خصوص تأمین فرآورده‌های خونی همچنان مظلوم واقع شده و در این بخش همواره با کمبود بودجه روبرو بودیم.
اسلامی تصریح کرد: با روند پیشرو در خصوص عدم تخصیص اعتبار کافی برای این بخش مهم از حوزه بهداشت و درمان به سقوط در سازمان انتقال خون نزدیک می شویم.
مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی با اشاره به اینکه ظرفیت سازمان برای تولید سالانه فرآورده‌های خونی در استان 60 هزار کیسه است، ادامه داد: در حال حاضر بین سه تا شش برابر ظرفیت سازمان در استان خراسان رضوی تولید فرآورده‌های خونی داریم و در سال 95 سیصد هزار کیسه خون تولید شد.
وی عنوان کرد: با وجود چنین فعالیت و حجم بالای کاری، هنوز ساختمان اداره کل انتقال خون استان استیجاری است و حقوق کارکنان قراردادی چندین ماه است که پرداخت نشده، ضمن اینکه حق مأموریت و اضافه کار پرسنل به مبلغ حدود 800 میلیون تومان پرداخت نشده است.

سازمان انتقال خون استان، نیازمند توجه مسئولان

اسلامی اظهار کرد: 1400 تخت بیمارستانی در استان اضافه شده که سرویس‌دهی فرآورده‌های خونی برای این آمار از سوی سازمان انتقال خون است اما با وجود اینکه نیاز استان رو به افزایش است، توجهی از سوی مسئولان به بخش انتقال خون نشده است.
مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: در سرمای اخیر مشهد که موتور سردخانه محل نگهداری فرآورده‌های خونی از کار افتاد، با وجود اطلاع رسانی به مدیریت بحران استانداری پاسخ قابل قبولی دریافت نکردیم در حالی‌که در حوادث طبیعی اولین نیاز مردم به خون است و در پدافند غیرعامل رده حیاتی محسوب می‌شود.

استقبال خوب زائران از طرح نذر خون

وی تصریح کرد: طرح نذر خون با استقبال خوبی از سوی مردم مواجه شد ضمن اینکه شاهد حضور زائران زیادی در پایگاه‌های انتقال خون اطراف حرم بودیم اما با توجه به نوع عملکرد سیستم ثبت آمار دقیقی از اهدای خون زائران رضوی نداریم.
اسلامی عنوان کرد: پایگاه انتقال خون در اطراف حرم یک کانکس بود که ظرفیت 4 تا 50 نفر را داشت، اما این فضا برای تعداد مراجعان برای اهدای خون کافی نبود که خوشبختانه از سوی آستان قدس رضوی 200 متر زمین در مجاورت کلانتری حرم رضوی به این سازمان اهداء شد.

مدیر کل سازمان انتقال خون خراسان رضوی اضافه کرد: در راستای تکریم زائران اهداکننده خون نیز زمین اهدایی آستان قدس رضوی در اطراف حرم مطهر رضوی با اعتباری حدود 500 میلیون تومان احداث شده که طی سه هفته آینده افتتاح خواهد شد ضمن اینکه برای تجهیز این مکان حدود 500 میلیون تومان اعتبار نیاز داریم.

پلاسمای ایرانی، تمیزترین پلاسما در جهان

اسلامی بیان کرد: پلاسمای ایرانی تمیزترین پلاسما در جهان است و ساخت دارو برای بیماران تالاسمی و هموفیلی که بیشتر از طبقه ضعیف جامعه هستند از طریق پلاسما تأمین می‌شود.

وی با بیان اینکه فناوری اداره کل انتقال خون خراسان رضوی به سمت سلول‌های خونی در حرکت بوده و آینده سازمان انتقال خون، کمک اصلی در درمان است، ابراز کرد: سوالات مطرح شده در مصاحبه بر اساس استانداردهای بین‌المللی بوده و یکی از اهرم‌های تضمین‌ و اثبات کننده سطح بالای سلامت و حساسیت، خون‌گیری در استان است.

مشارکت اندک بانوان در اهدای خون

اسلامی با بیان اینکه سهم بانوان در اهدای خون ۶ درصد است، افزود: ۹۴ درصد اهداکنندگان استان و معادل ۱۲۹ هزار و ۸۲۱ نفر آقایان و ۶ درصد، معادل ۸۱۷۶ نفر بانوان هستند، این عدد در حالی است که نزدیک به ۶۰ درصد مصرف‌کننده خون‌های اهدایی، بانوان هستند و میزان مشارکت بانوان در کشورهای دیگر نیز ۴۰ درصد است.
وی با اشاره به اینکه در میان بانوان این اعتقاد نادرست وجود دارد که با توجه به مشکل شایع کم‌خونی، این افراد نمی‌توانند خون اهدا کنند، گفت: ۷۰ درصد بانوانی که به سازمان انتقال خون مراجعه کردند، واجد شرایط اهدای خون بوده‌اند.

مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی اسلامی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۳۲ هزار و ۸۷۳ کیسه خون و فرآورده خونی در استان تولید شد که از این تعداد ۶۸ هزار و ۷۵۴ مورد، برای تهیه پلاسمای مورد نیاز بیماران سرطانی مصرف شد.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: ۸۱ درصد خون‌های تولیدی برای بیمارستان‌های دولتی و ۱۹ درصد برای بیمارستان‌های خصوصی مصرف دارد.

بیمارستان امام رضا(ع)، بیشترین مصرف کننده خون

وی افزود: بیشترین مصرف با ۵۶ هزار و ۲۲۱ کیسه خون مربوط به بیمارستان امام رضا(ع) بوده و پس از آن بیمارستان‌های قائم(عج) با ۴۶ هزار و ۷۱۲ کیسه خون و دکتر شیخ ۱۹ هزار و ۱۱۷ کیسه خون، سه مصرف‌کننده بیشتر استان بوده‌اند.
اسلامی ادامه داد: همچنین در میان بیمارستان‌های خصوصی هم، بیمارستان رضوی با ۱۵ هزار و ۸۱۵ ‌کیسه خون بیشترین میزان خون مصرفی را داشته است و در مجموع ۵۸ بیمارستان خراسان رضوی از خون و فرآورده‌های خونی استفاده می‌کنند.
وی اظهار کرد: اهداء کنندگان مستمر رو به افزایش بوده و در حال حاضر 52 درصد از طبقه فرهنگی جامعه که به سلامت خود نیز اهمیت می‌دهند جزء این گروه از اهداءکنندگان هستند که این آماردر سال جاری 6 درصد افزایش داشته است و بر اساس آزمایشات نیز این اهداء کنندگان خونشان تمیزتر است که جزء خانواده انتقال خون محسوب شده و همواره با این افراد در تماس هستیم.

 

 

captcha