بررسی حق سرانه قرآن‌آموزان در موسسات/ در استان هیچگونه دخل و تصرفی نمی‌شود
کد خبر: 3694352
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۶

بررسی حق سرانه قرآن‌آموزان در موسسات/ در استان هیچگونه دخل و تصرفی نمی‌شود

گروه شهرستان‌ها- وزارت ارشاد ملاک پرداخت حق سرانه یعنی کمک‌های خود به قرآن‌آموزان موسسات را قبولی در آزمون سالیانه قرار داده‌، در حالی که در ثبت نام آزمون به راحتی امکان وارد کردن افراد از آموزشگاهها و ادارات مختلف وجود دارد.

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، چندی پیش آزمون سراسری مسابقات قرآن مشترک بین وزارت ارشاد و سازمان اوقاف در سال جاری برگزار شد و یکی از موارد خیلی مهمی که از چشم برخی غافل ماند مباحث مالی مسابقات قرآن است.
همیشه مباحث مالی در کویر خشکسالی بودجه‌های کمکی وزارت ارشاد به موسسات قرآنی برای بسیاری مهم بوده و هست؛ در زمان ثبت نام بسیاری از موسسات قرآنی با قرار دادن جوایز سفر کربلا و دادن قول هایی تلاش کردند تا آمار ثبت نام کنندگان خودشان را در مسابقات قرآن را بالا ببرند و بتوانند برخی از آنها کمک‌هایی هر چند اندک برای تربیت قرآن آموزان خودشان از وزارت ارشاد دریافت کنند.

محرومیت قرآن آموزان اوقاف از کمک‌ها/ کسر 50 درصدی حق سرانه

اما در این بین حافظان و قرآن آموزان اداره اوقاف و اداره تبلیغات اسلامی از این حق سرانه محروم هستند در نتیجه برخی از حافظان قرآن و قرآن آموزان با عناوین مختلف از طریق موسسات قرآنی ثبت نام کردند تا بتوانند از این حق سرانه برخوردارشوند.
برای تحقیق در این زمینه به سراغ اعظم سادات برغمدی، مسئول موسسه قرآنی بیت الحفاظ نرجس سبزوار می‌رویم؛ وی در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: بعد از برگزاری مسابقات قرآن در هر دوره وزارت ارشاد مبلغی را به عنوان حق سرانه آموزش قرآن آموزان به غیر از هزینه جوایز نفرات ممتاز مسابقات قرآنی به موسسات قرآنی پرداخت می‌کند که از این حق سرانه معاونت قرآن و عترت ارشاد گاهی تا 50 درصد را کسر و بقیه آن را به موسسات قرآنی پرداخت می‌کند.
در همین رابطه مرتضی کریمی فر، مدیر عامل موسسه قرآنی مدینةالعلم سبزوار اظهار کرد: با تماسی که از تهران داشتیم، عنوان شده در سال ۹۶، ۵۰ درصد حق سرانه تربیت قرآن آموزان تعلق می‌گیرد.
محمد علیزاده، کارشناس علوم قرآنی اداره فرهنگ و ارشاد سبزوار با ابراز اینکه این مسائل از گذشته وجود داشته و مخصوص امسال نیست، بیان کرد: بخشی از هزینه‌ها مربوط به برگزاری مسابقات قرآن است که قاعدتا از این محل احتمالا تامین می‌شود.

ما در استان هیچگونه دخل و تصرفی نداریم
همچنین حجت الاسلام محمد تقی کاظمی نسب، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا با ابراز اینکه وزارت ارشاد به تمام تعهداتی که درباره قرآن آموزان و موسسات قرآنی دارد عمل می‌کند، گفت: ما در استان هیچ‌گونه دخل و تصرفی در بودجه‌های حق سرانه قرآن آموزان نداریم و این بودجه از تهران واریز می‌شود.
محمد حسین فدوی، معاون توسعه مشارکت های مردمی دفتر برنامه ریزی آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد در این رابطه به خبرنگار ایکنا گفت: در سال گذشته 185 میلیون تومان به جوائز مسابقات قرآن تخصیص یافته و پرداخت شد که در سال جاری نیز پیش بینی می‌شود این رقم به 255 میلیون تومان برسد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع حق سرانه آموزشی از هزینه جوائز مسابقات قرآن جدا است، گفت: از حدود 10 سال قبل با توجه به آزمون‌هایی که برگزار می‌شود به قبولی‌ها در آزمون سالانه، هر ساله مبلغی به عنوان حق سرانه آموزشی با توجه به تعداد قبولی‌ها به موسسات قرآنی پرداخت می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این حق سرانه بسته به نوع رشته و میزان حفظ قرآن متفاوت است، عنوان کرد: مبلغی که برخی از موسسات قرآنی مدعی برداشت آن هستند صحت ندارد.
وی افزود: با توجه به آیین نامه مسابقات قرآن به عنوان مثال حق سرانه حافظان کل قرآن در سال ۹۵، ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده که 50 درصد هزینه تربیت حافظان قرآن از محل کمک‌های خیرین و خود موسسات قرآنی در سبزوار تامین شده و بقیه آن از طریق کمک‌های وزارت ارشاد تامین میشود که بسته به نوع مناطق از نظر محرومیت و دوری از مراکز استان‌ها مختلف است.
فدوی با اشاره به اینکه هزینه‌های دوره تربیت مربی قرآن استثنا هست و هزینه کامل آن پرداخت می‌شود، تصریح کرد: پرداخت این کمک در سال 95 بر مبنای سال 94 بوده ولی در سال جدید در حال پیگیری هستیم تا با افزایش 20 درصدی با توجه به تورم جامعه این کمک‌ها افزایش داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه ملاک پرداخت حق سرانه تربیت قرآن آموزان و حافظان قرآن در نتایج آزمون است و راهکار دیگری در حال حاضر نداریم، اظهار کرد: در سال 95 به 900 نفر از برترین‌های مسابقات قرآن مبلغ هدیه به حسابشان واریز شد که امسال امیدواریم این آمار بیشتر شود.

نکته‌ای که همچنان ابهام انگیز است چگونه مسئولان وزارت ارشاد ملاک کمک‌های خودشان را آزمون سالیانه قرار داده‌اند در حالی که در ثبت نام آزمون به راحتی امکان وارد کردن افراد از آموزشگاهها و ادارات مختلف وجود دارد.

مطلب بعدی اینکه چرا برای تربیت قرآن آموزان وزارت ارشاد به صورت کامل برای تمام قرآن آموزان این هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند و فقط به قبولی ها اختصاص داده؛ در حالی که خودشان مطلعند کمکی که انجام می‌شود گاها حتی به اندازه هزینه‌های جانبی یک موسسه قرآنی برای یک ماه نیز نیست.

علی اکبر ملکی

انتهای پیام

captcha