اقدامات لازم برای تنظیم بازار شب عید انجام شده است/ مردم نگران نباشند
کد خبر: 3696397
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

اقدامات لازم برای تنظیم بازار شب عید انجام شده است/ مردم نگران نباشند

گروه اقتصاد ــ فرهنگی با بیان اینکه دولت تمهیدات لازم برای تنظیم بازار شب عید را اندیشیده است، اظهار کرد: دولت با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد، می‌تواند از انحصار کالا و ایجاد بازار سیاه در ایام نزدیک به عید جلوگیری کند و بر مشکلات فائق بیاید.

به گزارش ایکنا، هرساله در ایام پایانی اسفندماه و با فرارسیدن سال نو، شاهد گرانفروشی برخی از فروشندگان و سوءاستفاده آنان از نیازهای مردم هستیم. روشن است که چنین اقدامی در افزایش قیمت‌ کالاهای مورد نیاز مردم در شب عید، هم غیراخلاقی و غیرشرعی و هم غیرقانونی است؛ بنابراین لازم است مسئولان اقتصادی کشور برای آن چاره‌اندیشی کنند. در این راستا، هرساله برنامه‌ای از سوی دولت با عنوان «تنظیم بازار شب عید» اجرایی می‌شود تا از نارضایتی شهروندان جلوگیری شود که در این راستا و براساس اعلام اخیر محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه، دستورات لازم برای تنظیم بازار شب عید از سوی رئیس‌جمهور صادر شده است. امیدواریم با اجرای دقیق این برنامه، مشکلی در دسترسی مردم به نیازهایشان در ایام نوروز پیش نیاید.
محمدحسین فرهنگی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره اهمیت اقدام دولت در راستای تنظیم بازار شب عید اظهار کرد: ابتدا باید کنم ارزیابی اقدامات دولت در زمینه تنظیم بازار شب عید نیازمند نظرسنجی از مردم است و به راحتی نمی‌توانیم در مورد آن اظهار نظر کنیم اما روشن است که تنظیم بازار شب عید، وظیفه اصلی دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت است.
وی ادامه داد: هرکدام از این دو وزارتخانه باید اقدامات لازم را انجام دهند و البته ابزارهایی هم در اختیار سایر دستگاه‌ها همانند گمرک، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی وجود دارد. این نهادها با کمک به تبادلات مالی، می‌توانند در تنظیم بازار شب عید نقش‌آفرینی کنند اما اجمالا باید عرض کنم که دولت با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارد، می‌تواند از انحصار کالا و ایجاد بازار سیاه در ایام نزدیک به عید جلوگیری کند و بر مشکلات فائق بیاید.
نماینده تبریز در خانه ملت درباره نقش و اقدامات مجلس در این زمینه اظهار کرد: مجلس و کمیسیون‌های آن نقش اجرایی ندارند بلکه صرفا می‎توانند نظارت کنند یا طرح و لایحه‌ای در این زمینه را بررسی کنند. طبیعتا تنظیم بازار وظیفه‌ای است که دولت و هیئت وزیران برعهده دارند و از طریق دستگاه‌های مختلف، این برنامه را پیگیری می‌کند.
فرهنگی درباره حضور نمایندگان وزارتخانه‌های مسئول در این زمینه در کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: البته فعالیت دولت در این زمینه، عمدتا به کمیسیون اقتصادی مربوط است اما چون مجلس در مدت اخیر، درگیر موضوع بودجه بود، فرصتی برای حضور نمایندگان این وزارتخانه‌ها در مجلس و بررسی اقدامات آنان فراهم نشد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون گزارشی از اقدامات وزارت صنعت و وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تنظیم بازار شب عید به مجلس ارائه شده است؟ عنوان کرد: هر دو ماه یکبار، گزارش‌های منظم و نوبتی در خصوص قیمت‌ها به نمایندگان ارائه می‌شود و ما هم آنها را به صورت علمی و مقایسه‌ای مورد بررسی قرار می‌دهیم اما جدیدا چون مجلس مشغول بررسی بودجه بود، فرصتی برای بررسی سطح عمومی قیمت‌ها نداشته‌ایم.
نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: از امروز هم قرار است در مجلس، ایرادات شورای نگهبان نسبت به لایحه بودجه را مورد بررسی قرار دهیم. در کنار این اقدام باید به سایر برنامه‌ها برسیم که احتمالا یکی از این موارد، بررسی وضعیت قیمت‎ها خواهد بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا نگرانی در مورد وضعیت قیمت‎ها در عید امسال وجود ندارد؟ گفت: جای نگرانی نیست؛ چراکه مسئولان ذی‎ربط هم اعلام کرده‌اند که ذخایر مورد نیاز تهیه شده تا اگر کمبودی پیش آمد، آن را جبران کنیم و ما هم امیدواریم که این مدعا، لباس واقعیت بپوشد و مشکلی در تنظیم بازار شب عید پدید نیاید.

 انتهای پیام

captcha