حفظ قرآن باید با انس مستمر و تدبر همراه باشد
کد خبر: 3700265
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
گزارش ایکنا از گردهمایی شعب بیت‌الاحزان در خوزستان؛

حفظ قرآن باید با انس مستمر و تدبر همراه باشد

گروه فعالیت های قرآنی - حجت الاسلام علیرضا شاهسونی با بیان اینکه حافظ قرآن باید انس مستمر و متدبرانه با قرآن داشته باشد، تاکید کرد: هر مربی و مسئول قرآنی حافظ یا غیر حافظ هر روز باید به قدر قابل توجهی قرآن بخواند و در آن تدبر داشته باشد، در این صورت است که قرآن انسان را از خطا حفظ می کند.

به گزارش ایکنا از خوزستان، نشست مسئولان و مربیان شعب بیت الاحزان خوزستان امروز 24 اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام علیرضا شاهسونی مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) فارس در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد. 

حجت الاسلام علیرضا شاهسونی در این نشست خطاب به حفاظ قرآن بر انس مستمر و تدبر در قرآن تاکید کرد و گفت: حافظ قرآن نباید از قرآن اعراض داشته باشد، اعراض به معنی این است که انسان سراغ قرآن رفته باشد و سپس برگردد و به آن پشت کند، چنین کسانی در تنگتا زندگی خواهند کرد. من و شما که داعیه دار فعالیت های قرآنی هستیم، باید از کمترین و بیشترین وقت خود برای خواندن قرآن استفاده کنیم. 

تلاوت منهای تدبر ضلالت است

وی همچنین بر تدبر در قرآن به عنوان ویژگی لازم برای حفاظ و قاریان قرآن تأکید کرد و گفت: تلاوت منهای تدبر ضلالت است، کسی که در آیات تدبر نمی کند، قرآن به جانش ننشسته، به طوری که اگر قرآن نخواند دلتنگ آن نمی شود. از نشانه های تدبر در قرآن این است که دلتان برای خواندن قرآن و سوره ها تنگ شود. 

شاهسونی درباره رابطه تدبر با فهمیدن قرآن بیان کرد: خیلی ها تدبر در قرآن را به فهمیدن معنای آیات معنا می کنند و معتقدند اگر کسی معنا را نفهمد نمی تواند در قرآن تدبر کند، اما رابطه میان تدبر و فهمیدن قرآن رابطه عموم و خصوص من وجه است، یعنی چه بسا کسی معنی قرآن را بفهمد اما در آن تدبر نکند و چه بسا کسی معنی قرآن را نداند، اما در آن تدبر می کند. برخی قرآن را می فهمند اما قرآن را به عنوان کلام خدا با انسان نمی دانند و قرآن قلب آنها را متحول نمی کند. معلوم است فهمیدن صرف معنا به درد نمی خورد. 

مدیر مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) فارس ادامه داد: برخی معنای آیات را نمی دانند، اما وقتی می خوانند قرآن را با احترام خاصی به عنوان کلام خدا می خوانند. اگر کسی معنای آیات را بفهمد و و بداند چه کسی دارد با او حرف می زند، عالی تر است. 

ضرور قرآن خواندن روزانه

این فعال قرآنی در ادامه تاکید کرد: هر مربی و مسئول قرآنی حافظ یا غیر حافظ هر روز باید به قدر قابل توجهی قرآن بخواند و تدبر داشته باشد. بنابراین باید انس مستمر متدبرانه با قرآن داشته باشیم. 

در ادامه این نشست، برخی از مسئولان شعب شهرستانی موسسه بیت الاحزان استان به گزارشی از فعالیت شعبه خود پرداختند.

عجیلی مسئول شعبه سوسنگرد گفت: نزدیک سه سال است که کار حفظ را به صورت روزانه در دو بخش خواهران و برادران در شهرستان دنبال می کنیم و در سال آینده ان شاﺀالله 13 یا 14 حافظ کل خواهیم داشت. 

وی تصریح کرد: تاکنون از سوی مؤسسه مرکزی حمایت مادی از شعبه نشده است. 

همچنین حجت الاسلام کعب عمیر مسئول شعبه هفتکل نیز با بیان اینکه مشکل مکانی این شعبه با در اختیار گذاشت مکانی وقفی در سال گذشته رفع شده است، گفت: در بخش بانوان حدود 30 حافظ داریم که مشغول حفظ هستند. بخش آقایان به دلیل کمبود استاد تاکنون آغاز نشده که به زودی شروع به کار می کند. 

علی ابوعریش مسئول شعبه آبادان با بیان اینکه سه سال است راه اندازی این شعبه را از طریق مسئولان شهرستانی دنبال می کند، اما وعده های آنان به نتیجه نرسیده است، گفت: برای مکان شعبه، محل مناسبی در نظر گرفته شده و قرداد 5 ساله ای برای آن بسته شد. ان شاﺀالله 25 فروردین این شعبه افتتاح می شود. 

حمیدرضا شفیعی مسئول شعبه رامهرمز نیز با بیا اینکه از سال 91 فعالیت این شعبه آغاز شده است، گفت: تاکنون در بخش خواهران 10 حافظ کل تربیت شده اند و امسال فعالیت مهد و پیش دبستانی یاس نبی نیز در رامهرمز آغاز به کار کرده است. 

کارهای دسته جمعی موثرتر است

وی گفت: از فواید برگزاری این نشست ها انتقال تجارب است و ایجاد صندوق های نذورات برای تامین شعب از جمله این تجارب است. 

شفیعی بر پرهیز از فعالیت های جزیره ای تاکید کرد و گفت: کارهای دسته جمعی موثرتر است.

مسئول شعب بیت الاحزان خوزستان در رابطه با مسأله شعبه اهواز گفت: مشکل مکانی این شعبه با همراهی مدیریت آن در حال پیگیری است و ان شاﺀالله از سال آینده این مسأله برطرف خواهد شد.

فیصل خنفری مسئول مدرسه حفظ شبانه روزی قرآن آبادان نیز با اشاره به مشکلات این مدرسه در زمینه مکان و ریزش حافظان آن به دلیل این مسأله گفت: انتظار حمایت بیشتری از مرکز داریم. 

همچنین مینا چشم سبز مربی شعبه بیت الاحزان اهواز نیز گفت: فعالیت این شعبه از دی 94 با 6 نفر در منطقه باهنر اهواز شروع شد. مکان شعبه در یک حسینیه بود و پس از شش ماه، برگزاری برنامه های دیگر در حسینیه ادامه کار حفظ افراد دوره را با مشکل مواجه کرد. استقبال از دوره های این شعبه خوب بود اما مشکل مکان و بروز بی نظمی باعث ریزش افراد و لغو برخی دوره ها شد. 

به گزارش ایکنا، این نشست به منظور هم اندیشی درباره مسائل شعب بیت الاحزان خوزستان و برگزاری کارگاه های آموزشی تا فردا 25 اسفند ادامه دارد. 

انتهای پیام

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۶/۱۲/۲۴ - ۲۱:۵۹
0
0
احسنت جامع و کامل نوشتید
captcha