مؤسسات معین؛ بازوی اجرایی ستاد مسابقات شوق تلاوت
کد خبر: 3700399
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۶
فقهی‌زاده بیان کرد:

مؤسسات معین؛ بازوی اجرایی ستاد مسابقات شوق تلاوت

گروه مسابقات ــ معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد با اشاره به اینکه مؤسسات معین در استان‌های دیگر می‌توانند بازوی اجرایی و فکری طرح شوق تلاوت باشند، تصریح کرد: اینگونه هم حجم کار از سوی ستاد، کم خواهد شد و هم ایده‌های جدیدی برای ارتقای این طرح ارائه می‌شود.

مؤسسات معین؛ بازوی اجرایی ستاد مسابقات شوق تلاوت

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به عراق؛ در حاشیه سومین روز حضور راهیافتگان به مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت در کربلای معلی نشستی به تاریخ 25 اسفندماه، با حضور عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین مرتضی خدمتکار، مدیر آموزش این معاونت و حسین مقدم کیا، دبیر طرح ملی شوق تلاوت در هتل الهادی شهر کربلا برپا شد.
در ابتدی این نشست مقدم کیا، با اشاره به پیشینه‌ای از این طرح عنوان کرد: این طرح ظرفیت اینکه در استان‌ها و شهرهای کوچکتر برگزار شود، دارد. اما ما ظرفیت اطلاع رسانی و تبلیغاتمان در استان‌ها کم است و باید این طرح به گونه‌ای با ذهن مردم و به ویژه قشر نوجوان آشنا باشد که بدانند هر سال این طرح اجرا می‌شود و در آن ثبت نام کنند و حاضر شوند.
وی با اشاره به اینکه طرح فوق به صورت ملی پس از سه سال در کشور در حال انجام است، عنوان کرد: اما بهتر است، ستاد ملی برای این طرح اجرا شود تا اطلاع رسانی و تبلیغات نیز در این زمینه به خوبی انجام شود.
در ادامه عبدالهادی فقهی‌زاده، با اشاره به اجرای خوب این طرح، عنوان کرد: از نزدیک در فرآیند اجرای مرحله نیمه نهایی این دوره از مسابقات در قشم و همچنین مرحله نهایی آن در کربلا بودم.
وی ادامه داد: معتقدم ضروری است این مسابقات و این طرح به سطح شهرستان‌ها و شهرهای کم برخوردار نیز کشیده شود و گسترش پیدا کند. استان‌هایی چون اصفهان، قم و مشهد از لحاظ اجرای این طرح‌ها بهتر است، بگوییم اشباع شده‌اند اما بهتر است این طرح ها در استان‌هایی چون ایلام، خوزستان و سایر نیز توسعه پیدا کند.
فقهی‌زاده عنوان کرد: همچنین اجرای این امر از طریق تعیین مؤسسات معین در سطح استان‌های دیگر نیز عملیاتی خواهد شد به این معنا که طرح شوق تلاوت طرح مغتنم و مبارک و برکت‌زاست. ولی باید با سازوکارهای لازم در دیگر استان‌ها و شهرها که کم برخوردار هستند نیز اجرایی شود.
وی با اشاره به اینکه مؤسسات معین در استان‌های دیگر می‌توانند بازوی اجرایی و فکری طرح در تمام مناطق کشور باشند، تصریح کرد: اینگونه حجم کار ستاد، کم خواهد شد و هم ایده‌های جدیدی برای ارتقای این طرح ارائه می‌شود.
معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد تأکید کرد: معتقدم این طرح در شرف رسیدن به بلوغ است در عین حال نیاز به بازبینی در برخی از موارد محدود وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بهتر است، منتخبان این مسابقه را تشویق کنند تا هر کدام چندین نفر را تحت تعلیم بگیرند، اظهار کرد: هر کدام از برگزیدگان پس از بازگشت در محل سکونتشان حداقل 10 نفر را از قوم و خویش و آشنایان جذب کنند و آموزش‌های اولیه قرآنی را به آنها بدهند و این می‌تواند جهشی در فعالیت‌های قرآنی ایجاد کند.
فقهی‌زاده اظهار کرد: خاطرم هست حدود 15 سال گذشته جلسه ای به صورت خصوصی با حجت الاسلام قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز در منا داشتیم که می‌گفت شما باید از خانواده‌هایتان کار تبلیغ را آغاز کنید و حال که این بچه ها با شور و شوق در این مسابقات حضور دارند و عده‌ای از خانواده‌ها نیز فرزندان خود را به این موضوع تشویق می‌کنند، آموزش دادن تعدادی از افراد موجب فراگرفتن کار منظم است و از سویی هم انگیزه‌هایی را ایجاد و هم به انگیزه‌های خودشان افزوده می‌شود.
در ادامه نیز محمدحسین محمدزاده، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه رسانه ابعاد مختلفی چون تبلیغ و ترویج، آموزشی و اطلاع رسانی و ... دارد، اظهار کرد: از جمله ویژگی مسابقات شوق تلاوت از نوع ارزیابی مهارت تلاوت است و نه اینکه صرفاً نمره بیاورند و پیشینه آموزشی در این مسابقه لحاظ شده است.
وی ادامه داد: معتقدم شبکه قرآن برای تمام آحاد جامعه و عموم مردم است و اینکه از همه مؤسسات و فعالیت‌های‌شان که قانون مشخص کرده است و قابلیت انعکاس دارد، حمایت می‌کنیم و این حمایت نیز حمایت جدی و حتی رایگان است.
محمدزاده عنوان کرد: حدود پنج نهاد در طرح‌هایی مشابه در زمینه پرورش قاریان نوجوان و نخبه‌پروری فعالیت دارد که شبکه قرآن و معارف سیما آمادگی دارد جلساتی با پنج نهاد داشته باشد و برنامه‌ای در راستای کشف و پرورش استعداد نوجوانان در زمینه تلاوت تولید شود.

مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به اینکه آموزش رسانه ای، آموزش بدون دیوار است، اظهار کرد: به ستاد اجرایی شوق تلاوت قول هایی دادیم اگر بتوانند این طرح تبدیل به طرح تلویزیونی شود، حتما این برنامه پس از بررسی در شبکه قرآن پخش می شود.
وی همچنین به تفاهم نامه با کربلا تی وی اشاره کرد و گفت: طی این سفر نیز چندین تلاوت از قاریان شوق تلاوت از سوی این شبکه ضبط شد که طی این تفاهم نامه و هماهنگی، تلاوت ها به شبکه قرآن و معارف سیما ارسال می شود تا پس از تدوین، بررسی و پخش خواهد شد.
حسن ختام این برنامه، مرتضی خدمتکار، ضمن تشکر از دست اندرکاران برگزاری این دوره از مسابقات، عنوان کرد: اگر بخواهیم کار رسانه‌ای بر روی این طرح‌ها و طرح‌های مشابه این امر انجام شود، قطعا فضای غیر قابل پیش بینی در سطح کشور روبه‌رو می‌شویم. اگر زیرساخت را پیش‌بینی نکنیم مواجه با درخواست‌هایی می‌شویم که پاسخی برای آن نداریم.
وی ادامه داد: چون فضای اینگونه طرح‌ها نیزبرای نوجوانان جذاب است و هنگامی که می‌بینند هم سن و سالانشان در عرصه قرائت قرآن اینگونه می‌درخشند، با حجم انبوهی از استقبال روبه‌رو می‌شویم، لذا باید ابتدا زیرساخت‌های آن فراهم شود.
یادآور می‌شود، مرحله نهایی سومین دوره مسابقات شوق تلاوت از۲۲ تا ۲۸اسفندماه در کربلای معلی در حال برپایی است.
انتهای پیام

captcha